دوشنبه 4 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازرسان سازمان ملل از قربانيان حمله شيميايی "نمونه‌برداری کردند"

راديو فردا ـ ساعتی پس از تعليق کار بازرسان سازمان ملل در سوريه به دنبال شليک گلوله به سوی‌شان، خبرگزاری رويترز به نقل از منبعی گزارش می‌دهد که اين بازرسان کار نمونه‌برداری از قربانيان و آثار حمله شيميايی در نزديکی دمشق را به سرانجام رسانده‌اند.

ساعاتی پيش، خبرگزاری رويترز به نقل از سخنگوی سازمان ملل از شليک گلوله به دست «تک‌تيراندازان ناشناس» به سوی بازرسان اين سازمان در روز دوشنبه خبر داده بود.

به گفته مارتين نسيرکی، سخنگوی اين سازمان، حمله اين تک‌تيراندازها به بازرسان سازمان ملل آنها را وادار به تعليق کارشان کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



در همين حال ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز دوشنبه، چهارم شهريور، در لندن گفت که پاسخ به حمله شيميايی در نزديکی دمشق بدون اجماع در شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز ممکن است.

آقای هيگ به راديو بی‌بی‌سی گفت: «آيا ممکن است بدون اجماع کامل در شورای امنيت سازمان ملل به سوريه پاسخ دهيم؟ من استدلال می‌کنم که بله ممکن است. در غير اين‌ صورت غيرممکن است بتوان به اين‌ همه بی‌عدالتی و جنايت پاسخ داد.»

احتمال وتوی هر گونه قطعنامه‌ای در شورای امنيت سازمان ملل مبنی بر حمايت از حمله نظامی به سوريه توسط روسيه و چين بسيار بالاست.

از سوی ديگر همتای فرانسوی ويليام هيگ نيز گفته است که غرب در روزهای آينده درباره «واکنش» به بحران سوريه تصميم می‌گيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابيوس به راديوی اين کشور گفت: «ما بايد واکنش‌ها را ارزيابی کنيم و اين تصميم در روزهای آينده مشخص خواهد شد.»

اين اظهارات همزمان با آغاز تحقيقات تيم بازرسی سازمان ملل متحد از مناطقی صورت می‌گيرد که چهارشنبه هفته گذشته هدف حملات شيميايی قرار گرفت.

برخی دولت‌های غربی مانند بريتانيا پيش از اعلام نتايج اين تحقيقات، بدبينی خود را نسبت به آن اعلام کرده و دولت بشار اسد را متهم کرده‌اند که با بمباران منطقه مورد حمله آثار و شواهد شيميايی را از بين برده است.

در همين حال دولت سوريه و مخالفان آن هر يک طرف مقابل را به ارتکاب حمله شيميايی به مناطق حومه دمشق در روز چهارشنبه، ۳۰ مرداد، متهم می‌کنند که به مرگ صدها شهروند سوری منجر شد.

ايالات متحده آمريکا و تعدادی از متحدان غربی آن گفته‌اند که تقريبا مطمئن هستند دولت سوريه و نيروهای وفادار به بشار اسد، عامل حملات شيميايی اخير بوده‌اند.

در مقابل ايران و روسيه، دو متحد اصلی دولت سوريه، نيز در مورد «پيامدهای» حمله نظامی به اين کشور هشدار داده‌اند.

بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، نيز در گفت‌وگويی با روزنامه روسی ايزوستيا که روز دوشنبه منتشر شد به آمريکا هشدار داده است که در صورت حمله به اين کشور «شکست» خواهد خورد.

آقای اسد گفته است که اتهام حمله شيميايی ارتش سوريه به مردم اين کشور که «سياستمداران غربی و سياستمداران ديگر کشورها» مطرح کرده‌اند «توهين به عقل سليم» است.

رئيس جمهور سوريه افزوده که برنامه‌های نظامی فعلی آمريکا به «اهداف» خود نرسيده‌اند و گفته است: «ايالات متحده مانند تمام جنگ‌های قبلی که برپا کرده شکست خواهد خورد.»

چاک هيگل، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا، پيش از اين اعلام کرده بود که آرايش نيروهای نظامی اين کشور در دريای مديترانه و اطراف سوريه به گونه‌ای است که می‌تواند به محض صدور فرمان حمله از سوی باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، جنگ را آغاز کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016