یکشنبه 24 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اميدواری نتانياهو به نابودی کامل سلاح‌های شيميايی سوريه

• رهبری اسرائيل با خويشتنداری به توافق آمريکا و روسيه بر سر نابود سلاح‌‌های شيميايی سوريه می‌نگرد و معتقد است که معيار عمل است و نه حرف. وزير خارجه آمريکا برای در ميان گذاردن جزئيات اين توافق راهی اورشليم شده است.

دويچه وله ـ جان کری، وزير امور خارجه آمريکا پيش از ظهر يکشنبه (۱۵ سپتامبر/۲۴ شهريور) وارد تل‌آويو و سپس راهی اورشليم شد. هدف از سفر جان کری به اسرائيل، گفت‌وگو با رهبری اين کشور درباره وضعيت سوريه و نيز روند صلح با فلسطينيان است.

سفر جان کری يک روز پس از توافق حاصل شده با روسيه در مورد خلع سلاح شيميايی رژيم اسد در ژنو صورت می‌گيرد.

اسرائيل در رابطه با اين توافق موضعی خويشتندارانه گرفته است. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل روز يکشنبه پيش از سفر جان کری به کشورش، ابراز اميدواری کرد که اين توافق با موفقيت عملی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نتانياهو که در مراسم بزرگداشت چهلمين سالگشت جنگ اعراب و اسرائيل در سال ۱۹۷۳ (موسوم به "جنگ يوم کيپور") سخن می‌گفت افزود که اين توافق آزمونی است که آيا واقعا تمام زرادخانه شيميايی سوريه نابود خواهد شد.

جان کری و همتای روسی او سرگئی لاوروف روز شنبه (۱۴ سپتامبر/۲۳ شهريور) به توافق رسيدند که سوريه بايد ظرف يک هفته اطلاعات کامل درباره زرادخانه شيميايی خود را ارائه دهد. توافق شده که تا اواسط سال آينده ميلادی ۲۰۱۴ تمام سلاح‌های شيميايی سوريه نابود شوند.

رسانه‌های اسرائيلی می‌نويسند که جان کری در نظر دارد نخست‌وزير اسرائيل را در جريان جزئيات طرح خلع سلاح شيميايی سوريه قرار دهد. اسرائيل وجود يک زرادخانه شيميايی در يک کشور همجوار را تهديدی بزرگ برای خود می‌داند و نگران است که اين سلاح‌ها روزی به دست شبه‌نظاميان افراطی اسلام‌گرا بيافتد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، از نظر نخست‌وزير اسرائيل، در اين مورد نيز "معيار نه حرف، بلکه عمل است". وی ابراز اميدواری کرد که اين طرح خلع سلاح "به نتيجه برسد". نتانياهو هدف از اين توافق را نابودی کامل زرادخانه سلاح‌های شيميايی دانست که "رژيم (سوريه) عليه غيرنظاميان بکار می‌‌بندد".

يووال اشتاينيتز، وزير امور راهبردی اسرائيل معتقد است که اين توافق "فوائد و مضراتی" را در بر دارد. وی افزود، اين توافق بيش از آنچه که انتظار می‌رفت گسترده است، زيرا سوريه تعهد داده که کارخانه‌های سلاح‌شيميايی را نيز نابود کند و هرگز دست به توليد چنين سلاحی نزند.

وزير سوری توافق حاصل شده را يک پيروزی برای اسد خواند

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در عين استقبال از اين توافق گفته است که گزينه‌ی حمله نظامی همچنان باز خواهد ماند.

رئيس‌جمهور آمريکا با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد با وجود پيشرفت‌های حاصل‌شده در چارچوب اين توافق، هنوز راه درازی در پيش است. وی تهديد کرده است که اگر رژيم سوريه به تعهدات خود پايبند نباشد، با حمله نظامی آمريکا روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در اين ميان علی حيدر، وزير امور آشتی ملی، توافق حاصل شده را يک پيروزی برای رژيم بشار اسد خواند. وی گفت که اين يک "پيروزی برای سوريه است که حاصل تلاش‌های دوستان روسی بوده است".

وزير امور آشتی ملی به خبرگزاری روسی ريانووستی گفت که اين توافق "از يک سو به سوری‌ها کمک کرد که بحران را پشت سر بگذارند و از سوی ديگر مانع از جنگ عليه سوريه می‌شود و بهانه را از دست کسانی گرفته است که می‌خواهند لجام اين جنگ گسسته شود".

اگرچه اين توافق مورد استقبال بين‌المللی قرار گرفته است، ولی سناتورهای آمريکايی منتقد دولت اوباما می‌گويند که اين "آغاز يک بن‌بست ديپلماتيک" خواهد بود. اپوزيسيون سوريه نيز آن را نيرنگی از سوی بشار اسد می‌داند.

بر اساس توافق واشنگتن و مسکو، از اواسط ماه نوامبر بازرسان "سازمان ممنوعيت سلاح‌های شيميايی" (OPCW) به سوريه خواهند رفت تا کار خود را در رابطه با کنترل سلاح‌های شيميايی آغاز کنند. آن‌ها پيشاپيش زمينه‌های نقل و انتقال سلاح‌ها را تدارک خواهند ديد.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا روز شنبه پس از حصول توافق در ژنو گفت که جهانيان از اسد انتظار دارند موافقت خود با نابودی سلاح‌های شيميايی را هر چه سريع‌تر عملی سازد.

کری افزود: «ديگر فضايی برای بازی کردن يا امتناع وجود ندارد و رژيم اسد راهی جز پيروی کامل ندارد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016