چهارشنبه 27 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتهام ابهامات مالی برای فرهاد دانشجو

همای سعادت يک سال و نيم بيشتر مهمان شانه‌های فرهاد دانشجو نبود، مرغ شانسی که شايد امروز او را ترک کند و بر شانه‌های کسی ديگر بنشيند. فعلا که اين گزينه کسی جز حميد ميرزاده نيست.

به گزارش آرمان، همه چيز در جلسه امروز به رای هيات امنای دانشگاه آزاد بستگی دارد. مجموعه‌ای که حالا برخلاف اسفند سال ۹۰ يک طيف اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند. بخصوص آنکه برادر فرهاد دانشجو نيز ديگر در اين ترکيب جايی ندارد، او رفته و جايش را به يکی از منتقدان فضای دانشگاهی کشور در چند سال اخير داده؛ جعفر توفيقی که مشخصا خود از هواداران برکناری فرهاد دانشجو به حساب می‌آيد.

۲۴ ابهام در ۱۸ماهه رياست

می‌گويند برکناری دانشجو از رياست عالی دانشگاه آزاد آن هم بعد از تنها يک سال و نيم سياسی‌کاری است. هيات امنا اما در همين مدت کوتاه ابهاماتی را درخصوص مديريت فرهاد دانشجو مطرح کرده که بيشتر وجه مالی دارد. ابهاماتی که حتی در دولت محمود احمدی‌نژاد نيز در مقام هوادار دانشجو توسط بازرس رياست‌جمهوری در نامه‌ای ۲۴بندی مطرح شد اما نهايتا فرهاد دانشجو دستور داد پاسخی به سوالات داده نشود.

حالا هيات امنا قصد دارد بداند که جواب دانشجو به اين سوالات و ابهامات چيست و مهم‌تر اينکه چرا تاکنون جلوی طرح اين مسائل توسط او گرفته شده است؟ فرهاد دانشجو اما به روشی برای تلاش جهت ماندن خود در کرسی رياست دانشگاه آزاد روی آورده که می‌تواند دامنه ابهامات عليه او را حتی گسترده‌تر کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کنفرانس خبری يا رپرتاژ خبری؟

در اولين اقدام، او عصر دوشنبه ۲۵ شهريور اقدام به برگزاری نشستی خبری کرد تا به سوالات رسانه‌ها پاسخ گويد. اما نکته اينجاست که رسانه‌های منتقد دانشگاه آزاد و از جمله خبرگزاری‌های مطرحی چون ايرنا و مهر در اين جلسه غايب بودند. همچنين خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) نيز راهی برای ورود به اين نشست خبری پيدا نکرده بود. نکته مهم ديگر اينجاست که اين دومين نشست خبری دانشجو در دوران ۱۸ماهه رياستش بر دانشگاه آزاد بوده است. پيش از اين دانشجو تنها يک بار در نجف‌آباد يک نشست خبری عمومی برگزار کرده بود. اين البته مربوط به زمانی می‌شود که هيچ تهديدی متوجه کرسی رياست وی نبود.

او در آن نشست خبری که کمتر از يک ماه پيش برگزار شده با تاکيد برعدم وابستگی به صندلی رياست دانشگاه آزاد، گفته بود که هر زمانی که هيات امنا تشخيص دهد فضا را برای حضور فرد بعدی باز می‌کند. با اين همه وی در حالی در فاصله کمتر از يک ماه از نشست خبری قبلی‌اش رسانه‌هايی دست چين شده را به دفتر خود فراخواند که تنها دو روز تا برگزاری جلسه فوق‌العاده هيات امنای دانشگاه آزاد باقی مانده است.

اين در شرايطی است که در نشست روز دوشنبه دانشجو به رغم نبود هيچ نشانه‌ای از موضوع عزل او در صورتجلسه‌ای که اعضای هيات امنای دانشگاه آزاد برای تشکيل جلسه فوق‌العاده امضا کرده بودند، مساله جمع‌آوری امضا برای عزل وی مطرح شد.

نامه‌هايی مشابه برای حمايت‌هايی متفاوت

در اقدامی ديگر اما جمعی از دانشجويان و دانشگاهيان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، کمپين دانشجويی حمايت از فرهاد دانشجو رئيس اين دانشگاه را راه‌اندازی کردند. در اين کمپين دليل عزل يا استعفای فرهاد دانشجو، «فشارهای سياسی» عنوان شده است و امضاکنندگان کمپين گفته‌اند که از رياست فرهاد دانشجو بر اين دانشگاه رضايت کامل دارند. نکته اما در تعداد امضاهای اين کمپين است.

در حالی که پيش‌تر نمايندگان اصولگرای مجلس نامه حمايتی ۴هزار و ۷۰۰استاد دانشگاه از جعفر ميلی‌منفرد را ناديده گرفته و به او رای اعتماد ندادند، حالا خواهان آن هستند که هيات امنای دانشگاه آزاد به نامه‌ای که توسط هزار دانشجوی اين دانشگاه در حمايت از فرهاد دانشجو جمع‌آوری شده توجه داشته باشند.

اين در حالی است که دانشگاه آزاد بيش از يک ميليون و ۳۵۰ هزار دانشجو دارد و به عبارتی تاکنون تنها ۷ صدم درصد از اين عده پای نامه حمايت از دانشجو را امضا کرده‌اند. حاميان دانشجو در اين نامه گفته‌اند که هيات امنا برای برکناری او دليل موجهی ندارد.

عزل دانشجو در نگاه هوادارانش

در همين زمينه عبدالوحيد فياضی، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفته که «کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس موضوع را پيگيری می‌کند و بايد ببينيم اعضای هيات امنای دانشگاه آزاد چه تصميمی می‌گيرند و ما هم براساس وظيفه‌ای که به عنوان نمايندگان مجلس داريم به اين موضوع رسيدگی خواهيم کرد.»

او اين تغيير را به «گرايشات سياسی و افراطی‌گری در محيط علمی» نسبت داده است. علاوه بر اين مهرداد بذرپاش، ديگر نماينده مجلس نيز عزل فرهاد دانشجو را به هراس برخی‌ها از به دست آمدن اسناد در ماجرای تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد در دوران جاسبی نسبت داده است. حال آن که هنوز رئيس دانشگاه آزاد و هواداران او هيچ توضيح قانع‌کننده‌ای درخصوص ابهامات مالی يک سال و نيم اخير ارائه نکرده‌اند.

فرهاد دانشجو امروز در جلسه‌ای حضور می‌يابد که شايد هيچ شباهتی با جلسات هيات امنای دانشگاه آزاد در زمستان ۹۰ نداشته باشد. او آن روزها با فشار حاميان دولت و اصولگرايان منتقد ‌هاشمی‌رفسنجانی توانست راهی دفتر رياست دانشگاه آزاد شود. اما اکنون نه آن طيف حاميان قبلی را دارد و نه آن حاميان يکپارچگی سابق خود را حفظ کرده‌اند.

محمود عليزاده طباطبايی:هيات امنا تمايلی به ماندن دانشجو ندارد

وکيل دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با‌ آرمان توضيحاتی درخصوص احتمال برکناری فرهاد دانشجو ارائه کرده است. سيد محمود عليزاده طباطبايی نيز ابهامات مالی را از دلايل اصلی تلاش برای تغيير رياست دانشگاه آزاد می‌داند.

آيا می‌توان تغيير ترکيب هيات امنای دانشگاه آزاد بعد از تشکيل دولت جديد را علت تلاش برای تغيير رياست اين دانشگاه دانست؟
به عنوان يک دليل ثانويه بله اما به عنوان دليل اوليه خير. براساس اساسنامه دو وزير علوم و تحقيقات و فناوری و وزير بهداشت از اعضای هيات امنای دانشگاه آزاد هستند. بديهی است که بعد از تشکيل دولت جديد با اضافه شدن آقايان توفيقی و ‌هاشمی تغييری جدی به لحاظ رويکرد و وزن‌کشی در هيات امنای دانشگاه آزاد انجام شده است.

يعنی می‌توان گفت گرايش اصلاح‌طلبی در اين هيات امنا پررنگ‌تر شده است؟
بله. بهتر اگر بخواهيم توضيح دهيم بايد بگوييم برخلاف اسفند ۹۰ الان اصلاح‌طلبان اين مجموعه از وزن بيشتری نسبت به ديگر گرايش‌ها برخوردار هستند. اما دليل اصلی برکناری آقای دانشجو ابهامات مالی دوران مديريتی ايشان است. به عبارتی اگر اين ابهامات وجود نداشت قطعا هيات امنا هم لزومی نمی‌ديد که وارد بحث تغيير مديريت شود. تا قبل از اين هيات امنا وارد اين موضوع نمی‌شد.

الان که وارد شده آيا سياسی‌کاری نيست؟
الان سياسی‌کاری نيست، سياسی کاری آن زمانی بود که در هيات امنای قبلی با حضور وزرای آقای احمدی‌نژاد برخی ابهامات مطرح شده بود و اکثريت هيات امنا مخالف طرح بحث تغيير مديريت بودند وگرنه الان کار درستی قرار است انجام شود. حتی در دولت آقای احمدی‌نژاد هم که تلاش زيادی کرد تا آقای دانشجو را جايگزين آقای جاسبی کند، مسائل مالی که مورد ابهام قرار دارند مطرح شده بود. پيش‌تر غلامعباس زارع سرپرست بازرسی رياست‌جمهوری در دولت دهم در نامه‌ای به شماره ۱۰۴۸۰۵ خطاب به فرهاد دانشجو رئيس دانشگاه آزاد، خواستار پاسخ به ۲۴ تخلف گسترده در اين دانشگاه شده بود که ايشان اصلا پاسخی ندادند و حتی نگذاشتند که در هيات امنا مطرح شود.

ابهامات در چه مواردی بودند؟
اکثر ابهامات مالی است. در ارتباط با برنامه‌های مالی دانشگاه و بودجه‌های طرح‌های عمرانی ابهامات جدی وجود دارد. همينطور حساب‌های نقدی دانشگاه آزاد مواردی هستند که بايد بررسی شوند. هيات امنا از آقای دانشجو می‌خواهد در اين خصوص پاسخگو باشند.

يعنی تمام موارد مورد انتقاد هيات امنا همين موارد مالی است؟
نه. اين موردی بود که دولت قبلی مطرح کرده بود. مسائل مديريتی هم هست. فضای دانشگاه در ۸سال گذشته بسيار نامطلوب بوده و فضای دانشگاه آزاد از وزارت علوم نامطلوب‌تر؛ يعنی تمام محدوديت‌هايی که در وزارت علوم وجود داشته در دانشگاه آزاد هم طی ۱۸ ماه گذشته به شکل پررنگ‌تری اعمال شده است. خيلی از اساتيد نسبت به برخوردهايی که می‌شود شاکی هستند و آن را دون شأن خود می‌دانند. مساله اين نيست که لزوما همه چيز در دوران‌ آقای جاسبی خوب بوده، هيات امنا نمی‌خواهد از دوران آقای جاسبی دفاع کند اما موضوع اين است که هيچ کدام از معايب قبل از آقای دانشجو برطرف نشده که هيچ، مسائل ديگری هم دامن دانشگاه آزاد را گرفته است. محدوديت‌های سياسی در دانشگاه خيلی زياد شده، برخورد با دانشجويان منتقد افزايش يافته و اين اصلا موضوع قابل انکاری نيست.

ارزيابی شما از تصميم نهايی هيات امنا چيست؟
برای اين مساله بايد صبر کرد ولی به نظر می‌رسد که هيات امنا با ترکيب جديدش تمايلی به ماندن آقای دانشجو ندارند. به هر حال اکنون هم موارد مالی مطرح است و هم مديريتی.

مسائل مالی که الان مطرح است آيا در صورت برکناری آقای دانشجو قابل پيگيری قضايی هستند يا خير؟
بستگی دارد که مسائل چگونه باشند. مسائل قطعا پيگيری می‌شوند، اگر در شکل و حدی باشند که از آنها تلقی جرم صورت بگيرد قطعا به دستگاه قضايی ارجاع خواهند شد وگرنه به صورت داخلی در همان چارچوب هيات امنا پيگيری می‌شوند ولی اين مسائل الان مطرح است و قطعا مطرح خواهند ماند. البته بهتر بود مجلس هم ورود قوی‌تری به مسائل دوره آقای دانشجو می‌داشت، بخصوص اينکه بحث تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد هم در جريان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016