یکشنبه 7 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسين موسوی تبريزی: در عصر جاهليت هم ازدواج با فرزند خوانده رواج نداشته است

• در دوران جاهليت هم چنين ازدواج هايی رواج نداشته است، بنابراين طبيعی است که در عصر حاضر نبايد نگران چنين مواردی بود و آن را به عنوان مشکلی برای جامعه مطرح کرد
• بايد به مصالح و مفاسد اين مساله بيشتر توجه کرد.

ايلنا: استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه قم و دبير مجمع مدرسين و محقيقين حوزه بر اين اعتقاد است که نبايد ازدواج سرپرست با فرزند خوانده در قانون مطرح شود چون چنين ازدواج هايی بسيار نادر است. او می گويد که در دوران جاهليت هم چنين ازدواج هايی رواج نداشته است، بنابراين طبيعی است که در عصر حاضر نبايد نگران چنين مواردی بود و ان را به عنوان مشکلی برای جامعه مطرح کرد.

آيت‌الله "سيد حسين موسوی تبريزی" در گفت و گو با خبرنگار ايلنا می‌گويد که مساله ازدواج سرپرست با فرزند خوانده فقط يک مساله شرعی نيست بلکه ابعاد روحی، روانی بسياری در اين مساله وجود دارد که بايد به ان توجه شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او توضيح می دهد که در قرآن امده است که پسر خوانده‌ها، پسر واقعی نيستند و در صورتی که پدر خوانده در زمان حيات چيزی را به فرزند خوانده‌اش نبخشيده باشد، او از پدر ارث نمی برد. و همچنين از نظر محرم و نامحرمی اگر بخواهيم در نظر بگيريم ازدواج با فرزند خواده شرعا امکان پذير است اما آنچه مسلم است اين است که ازدواج فقط يک مساله شرعی نيست و بسياری از مسائل روحی و روانی در رابطه با ازدواج وجود دارد که بايد به انها توجه کرد.

به نظر اين استاد خارج فقه و اصول، فرزند خوانده‌ای که سالها سرپرست‌اش را پدر و ماد واقعی خود می دانسته است، نمی تواند او را به عنوان همسر تصور کند و قرار دادن او در چنين موقعيتی او را با مشکلات روحی و روانی فراوانی مواجه می‌کند و از نظر اخلاقی کار درستی نيست.

او می‌گويد که مجلس اين مساله را يک جانبه ديده است و فقط به مسائل شرعی توجه کرده و مسائل اخلاقی، روانی و اجتماعی را ناديده است.

آيت الله موسوی تبريزی، به قانونی شدن اين مساله اعتراض دارد و می‌گويد در دوران جاهليت هم چنين ازدواج هايی رواج نداشته است، بنابراين طبيعی است که در عصر حاضر نبايد نگران چنين مواردی بود و آن را به عنوان مشکلی برای جامعه مطرح کرد. بايد به مصالح و مفاسد اين مساله بيشتر توجه کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016