چهارشنبه 17 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستور نظرسنجی درباره سفر نيويورک صادر شد

فرارو- سخنگوی دولت اعلام کرد که دستور نظرسنجی در مورد سفر رئيس جمهور به آمريکا داده شده است چرا که دولت معتقد است بايد به حقوق شهروندی توجه کافی داشته باشد و يکی از حقوق شهروندی اين است که بتواند بر روش و منش خدمتگزاران خودش اعمال نظر کند.

به گزارش فرارو، هفته گذشته حسن روحانی در جمع خبرنگاران از انجام يک نظرسنجی درباره سفر نيويورک توسط دولت خبر داد. رييس جمهور گفت: «از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگيرند که با حرکت دولت در سفر به آمريکا و مذاکره موافق هستند يا نه؟ و مخالفين چند درصد هستند؟»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين اظهارات رييس جمهور با واکنش برخی نمايندگان مجلس و اصولگرايان روبه رو شد. اين گروه از مخالفان معتقدند نظرسنجی در مورد مسائل ملی و سياست خارجی به صلاح نيست.

در سفر رييس جمهور به امريکا اقدامات ساختار شکنانه ای رخ داد که از آن جمله می توان به گفت و گوی تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما اشاره کرد. اين اقدام با مخالفت صريح برخی از اصولگرايان همراه بوده است. برخی ناظران معتقدند مخالفت اصولگرايان با نظر سنجی درباره سفر نيويورک از اين مسئله ناشی می شود که ممکن است موضوع دولت را در برابر مخالفان رابطه ايران و آمريکا را تقويت کند.

اما علی مطهری از منظری ديگر با مسئله نظر سنجی مخالفت می کند. او که يکی از حاميان حسن روحانی نيز است در اين باره گفت: «ضمن احترام به نظر رئيس جمهور در اين باره، بايد بگويم که من موافق نظرخواهی در مسائل کلان و ملی نيستم چرا که ممکن است به مسائل ديگر نيز سرايت کرده و تنش​هايی را ايجاد کند. اصول سياست خارجی ما مشخص است. اختيارات دولت و رئيس جمهور هم مشخص است و نيازی به نظرسنجی نيست. چرا که تسری اين امر به مسائل ديگر همچون مسائل فرهنگی، اقتصادی و سياسی می​تواند مشکلاتی ايجاد کند.»

اين در حالی است که تحليلگران اصلاح طلب معتقدند اين حق حسن روحانی است که در اين باره نظر سنجی کند. صادق زيبا کلام يکی از موافقان نظر سنجی است که پيش از آن نيز درخواست کرده بود که جمهوری اسلامی درباره برقراری رابطه با امريکا رفراندوم برگزار کند.

با وجود مخالفت‌ها اصولگرايان و برخی نمايندگان مجلس با انجام نظر سنجی درباره سفر نيويورک محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در حاشيه جلسه امروز هيات دولت اعلام کرد که دستور نظرسنجی صادر شده است.

وی تاکيد کرد که ما بايد در هر کاری همواره مطلع باشيم که آيا مردم ما از شيوه و روشی که داريم راضی هستند يا خير.

نوبخت گفت: «دولت تدبير و اميد خود را وامدار مردم می داند و معتقد است بايد به حقوق شهروندی توجه کافی داشته باشد و يکی از حقوق شهروندی اين است که بتواند بر روش و منش خدمتگزاران خودش اعمال نظر کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016