جمعه 19 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح تازه تهران براي نشست ژنو

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، طرح تهران هنوز به نمايندگان كشورهاي ۱+۵ و «كاترين اشتون» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ارائه نشده اما گمانه زني هاي رسانه هاي غربي درباره آن از چند روز پيش آغاز شده است، گمانه زني هايي كه بعضا به جاي واقع بيني مبتني بر تمايلات و خواسته هاي برخي تندروها در طرف مقابل است.

با روي كارآمدن دولت دكتر «حسن روحاني» و تغيير مذاكره كننده ارشد هسته اي جمهوري اسلامي ايران، گرچه عرصه سياست خارجي ايران، رويكردي نو مبني بر تعامل سازنده با جهان را در پيش گرفته اما اصول آن همچنان غيرقابل تغيير است.

اصولي همچون برخورداري از حق غني سازي در خاك ايران و پذيرفتن تعهدات در چهارچوب معاهده ان.پي.تي در زمره موضوعاتي است كه در مشي سياست خارجي تهران غيرقابل تغيير است و بارها نيز مقامات جمهوري اسلامي ايران بر آن تاكيد كرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طرح تازه تهران براي دور جديد مذاكرات

دولت تدبير و اميد كه به گفته رييس جمهوري در مدت ۵۰ روز در عرصه سياست خارجي، گام هايي به اندازه ۵۰۰ روز برداشته است، قرار است در گام عملياتي ديگري پس از دستاوردهاي سفر نيويورك، هفته آينده در ژنو طرحي مكتوب را به ۱+۵ ارائه كند.

منابع ديپلماتيك مي گويند تهران با در نظر گرفتن اصول خود و نيز درك برخي نگراني هاي غيرسياسي و تا حدي منطقي غرب، اين طرح را در دور جديد مذاكرات ارائه مي كند كه نه تنها گام هاي پيش بيني شده در آن منطقي و ملموس است بلكه به پيشبرد بازي برد - برد كمك خواهد كرد.

در واقع، تهران بنا ندارد در دور جديد مذاكرات در دالاني تاريك، بي هدف و بدون روشن بودن دورنماي آينده گفت و گوها گام بردارد.

جمهوري اسلامي ايران در تلاش است براي تغيير مسير عملي مذاكرات از فضاي «تقابل» به «تعامل»، پيشنهاداتي كاملا منطقي و واقع بينانه ارائه كند تا نه تنها اراده سياسي غرب بلكه ميزان صداقتش را هم در عمل محك بزند.

در بازي برد - برد تهران، هدف مشتركي براي رسيدن دو طرف به آن تعيين خواهد شد تا هم حقوق به حق ملت ايران محفوظ بماند و هم ابهامات و نگراني هاي غيرسياسي غرب درباره برنامه هسته اي صلح آميز كشورمان برطرف شود.

مذاكره كننده ارشد هسته اي ايران براي مذاكراتي جدي و واقعي راهي ژنو است و انتظار دارد طرف مقابل نيز با اراده سياسي محكم و حسن نيت لازم وارد اين دور از گفت و گوها شود؛ گفت و گوهايي كه چهارچوب زماني مشخصي خواهد داشت و مذاكره براي مذاكره نخواهد بود.

بايد ديد با ارائه طرح مكتوب تهران به گروه ۱+۵ و نيز با توجه به اينكه دكتر ظريف طرح پيشنهادي اين گروه در مذاكرات آلماتي را طرحي به تاريخ پيوسته دانسته، اراده سياسي غرب براي برداشتن گام هاي اعتماد سازي همچون لغو تحريم هاي يك جانبه و دو جانبه و نيز تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل تا چه حد استوار است؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016