شنبه 20 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
13 مهر» ظریف: از اوباما ناامید شدم
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر خارجه‌ای که "مجید توکلی" را نمی‌شناسد و به فیلتر بودن فیسبوک در ایران می‌خندد

TaghatoMohKhazai.jpg
تقاطع: دیوید کیز، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار، در گزارشی که برای پایگاه خبری آمریکایی “دیلی بیست” نوشته محتوای گفتگوی کوتاهش با جواد ظریف و محمد خزاعی، زمان کوتاهی پس از اجلاس سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل را فاش کرده که در جریان آن، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و نماینده‌ی این حکومت در مقر سازمان ملل در نیویورک، از هرگونه آشنایی با نام‌ سر‌شناس‌ترین زندانیان سیاسی در ایران ابراز بی‌اطلاعی کردند.

دیوید کیز، در این گزارش که روز چهارشنبه (۹ اکتبر-۱۷ مهر) منتشر شده، جواد ظریف را «یکی از طرفداران پر و پا قرص فرانک سینترا، خواننده و بازیگر مشهور فقید آمریکایی» معرفی کرده که در پاسخ به این سوالش از او که «در حالی که دولت ایران فیسبوک را فیلتر کرده است، آیا این مسخره نیست که او از ارسال پست در صفحه فیسبوک خویش لذت می‌برد؟» گفته است: «هاها… زندگی همین است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این خبرنگار هم‌چنین درباره واکنش وزیر خارجه ایران به سوالی درباره «زمان آزادی» مجید توکلی، فعال دانشجویی سر‌شناس ایرانی که از آذرماه ۸۸ در زندان به سر می‌برد و به هشت سال و نیم زندان محکوم شده، می‌نویسد: «او به چشمان من نگاه کرد و گفت: او را نمی‌شناسم.»

کیز، سپس از محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل درباره فیلترینگ وب‌سایت‌های فیسبوک و توییتر در ایران پرسید اما آقای خزاعی در واکنش «به یکی از کارکنانش نگاهی کرد و با ناباوری پرسید: آیا فیسبوک و توییتر در ایران فیلتر هستند؟!»

به نوشته‌ی دیلی بیست، خزاعی بعد از اطمینان از فیلترینگ این سایت‌ها در ایران گفت: «من شخصا از این سایت‌ها استفاده نمی‌کنم و لذا اطلاعات خاصی در این خصوص ندارم.»

بنا به این گزارش، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در پاسخ به این پرسش که «ترس حکومت ایران از این وبسایت‌ها چیست که آن‌ها را فیلتر می‌کند»، با «قلدری» گفت: «می‌توانم سوالی را مطرح کنم؟ چرا دولت آمریکا می‌ترسد از این‌که من با نمایندگان و سناتور‌های آمریکایی صحبت کنم؟»

دیوید کیز، اضافه کرده که محمد خزاعی هم، مانند جواد ظریف، هیچ آشنایی با نام‌های زندانیان سیاسی سر‌شناس در ایران از جمله «مجید توکلی» و «شیوا نظرآهاری» و هم‌چنین «امیدرضا میرصیافی»، اولین وبلاگر ایرانی که در زندان درگذشت، نداشت و گفت که تنها نام “نسرین ستوده”، وکیلی را که در آستانه‌ی سفر روحانی به آمریکا آزاد شد، از رسانه‌ها شنیده است.

این خبرنگار که اهل کشور اسراییل است، می‌افزاید با وجود آن‌که از همان آغاز، خودش را به عنوان رییس یک سازمان حقوق بشر و خبرنگار دیلی بیست به نماینده جمهوری اسلامی معرفی کرده بود، وی با ادعای این‌که، متوجه این موضوع نشده، از وی خواسته تا سخنانش را منتشر نکند و آن را یک گفتگوی «دوستانه» در نظر بگیرد. اما دیوید کیز در واکنش به محمد خزاعی گفت: «من از کشوری می‌آیم که دولت شما آن را تهدید به نابودی کامل کرده است. با توجه به این امر من شما را دوست خودم نمی‌دانم.»

خبرنگار “دیلی بیست” به رسانه‌های غربی توصیه کرده که نام زندانیان سیاسی در ایران را برجسته کنند چرا که به گفته‌ی او «این تنها راهی است تا حاکمان جمهوری اسلامی در خصوص افرادی که خودشان آن‌ها را زندانی می‌کنند، چیزی بشنوند».

او گزارش خود را با جمله‌ای خطاب به محمد خزاعی به پایان برده: «آقای سفیر! من تصمیم گرفتم که مکالمه‌مان را منتشر کنم. به زبان وزیر خارجه‌تان: “زندگی همین است.”»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016