جمعه 26 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
14 مهر» ظریف: طرح پیشین 1+5 به تاریخ پیوست
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارزیابی مثبت روسیه و آلمان از مذاکرات ژنو

وزیر امور خارجه آلمان گفت که جدیدترین دور مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی آغاز گفت‌وگوهایی «جدی» و «اساسی» در مورد برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان خواستار پیشرفت فوری مذاکرات شد و گفت: مذاکرات ژنو امید ما را مبنی بر این که رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک امکان‌پذیر است، تقویت می‌کند؛ راه حلی که به طور کامل نگرانی‌های ما در مورد ماهیت برنامه هسته‌یی ایران را از بین ببرد.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) روز چهارشنبه مذاکرات دو روزه درباره برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران را در ژنو به پایان رساندند. دو طرف توافق کردند که بار دیگر در ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) در این شهر سوییس با یکدیگر دیدار کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک نشست خبری در پایان مذاکرات گفت: امیدورایم افق‌های تازه‌ای را باز کنیم. وضعیت جامعه بین‌المللی برای حل و فصل این موضوع راه حلی درازمدت را طلب می‌کند. ما در نیویورک و ژنو با این ذهنیت وارد مذاکرات شدیم و نمایندگان ۳+۳ اراده لازم و سیاسی را برای پیشبرد این فرایند نشان داده‌اند.

وی همچنین این مذاکرات را «فشرده» و «پر ثمر» توصیف کرد اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات، آن را «مفصل ترین» و «پرمحتوا ترین» مذاکرات برگزار شده بین دو طرف توصیف کرد و گفت که گروه 1+5 با دقت در حال بررسی پیشنهاد ایران هستند.

اشتون ضمن اینکه پیشنهاد ایران را یک «همکاری مهم» توصیف کرد: گفت، دو طرف توافق کردند که جزئیات آن را فاش نسازند.

ظریف پیشنهاد ایران تحت عنوان «پایانی بر یک بحران غیر ضروری، آغازی برای افق‌های جدید» را روز سه شنبه در جریان نشستی غیر علنی به نمایندگان قدرت‌های جهان ارائه داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنین به گزارش خبرنگار ايرنا، لوكاشويچ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: گروه ۱+۵ با دقت فراوان و بطور جدي به رونمايي پيشنهادهاي ايران توجه كرد.

وي افزود: به نظر ما اين پيشنهادها مي تواند روند مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ را پيش ببرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه گفت: طرح اين پيشنهادها حاكي از عزم طرف ايراني براي جستجوي راهكارهاي سياسي براي حل مساله هسته اي و رفع مسايلي است كه موجب نگراني گروه ۱+۵ و جامعه جهاني در باره ماهيت برنامه هسته اي اين كشور شده است.

لوكاشويچ فضاي نشست ژنو و برگزاري دور جديد مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ در آن را بسيار اميدبخش توصيف كرد.

وي در باره اين نشست گفت: نشست ژنو هر چند پيچيده بود اما از نقطه نظر آهنگ مذاكرات كه اخيرا فعال تر شده و مسايلي كه در آن مطرح شد، بسيار اميدبخش بود.

سرگئي ريابكوف معاون وزير امور خارجه روسيه و مذاكره كننده ارشد هسته اي اين كشور هم امروز با ابراز رضايت از نشست ژنو اعلام كرد: پيشنهادهاي جديدي كه ايران در نشست با گروه ۱+۵ در ژنو اعلام كرد، جالب بود.
وي گفت: رونمايي از طرح پيشنهادهاي ايران كه به صورت پويانما نمايش داده شد، از نقطه نظرهاي متفاوت بسيار جالب بود.

وي افزود: اين طرح رويكرد جديد به مذاكرات ايران با گروه ۱+۵ را منعكس مي كند و همه شركت كنندگان در نشست ژنو به اين واقعيت اشاره كردند.

معاون وزير امور خارجه روسيه با بيان اين كه براي نتيجه گيري نهايي در باره اين طرح نياز به زمان وجود دارد، اظهار داشت: با اين وجود شركت كنندگان در نشست ژنو طرح پيشنهادهاي ايران را مشخص خواندند كه براي نتيجه گيري از تلاش ها سودمند است.

ريابكوف گفت: بديهي است كه پيشنهادهايي كه به اين صورت مطرح مي شود نمي تواند كليد براي حل تمام مسايل باشد و نمي توان با آن همه مشكلات را حل كرد اما از اين كه نيروي بالقوه سازنده اي در اين پيشنهادها نهفته است استقبال مي كنيم.

وي اضافه كرد: اعضاي گروه ۱+۵ سعي كردند به اين عزم ايران توجه كنند و به پيشنهادهاي اين كشور به صورتي پاسخ دهند كه شانس براي يافتن راهكار لازم براي حل مساله هسته اي ايران در آينده را افزايش دهد.

مذاكره كننده ارشد هسته اي روسيه، آهنگ مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ را بي سابقه خواند و اضافه كرد: براي اولين بار در تاريخ مذاكرات دو طرف، آنها توانستند بيانيه مشتركي براي ارائه به رسانه هاي خبري صادر كنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016