چهارشنبه 8 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"تاریخ" در حال تکرار است؟! گفت وگوی فرارو با زیباکلام

فرارو- صادق زیباکلام معتقد است تقابل های اخیر با دولت حسن روحانی مشابه تقابل جناح موسوم به راست با دولت سید محمد خاتمی است.

برخی تحلیلگران سیاسی انتقادات اخیر اصولگرایان به دولت درباره عملکرد دستگاه دیپلماسی و حمله به دولت به خاطر مذاکره با آمریکا را در راستا تقابل با دولت تفسیر می کنند و این رویکرد را همانند رویکرد جناح راست پس از انتخابات دوم خرداد 76 می دانند. این تحلیلگران عدم رای اعتماد مجلس اصولگرا به برخی وزرای کابینه روحانی را هم در این راستا می دانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زیباکلام: رای عدم اعتماد مجلس به صالحی پاسخی به یک گام عقب نشینی دولت بود
صادق زیباکلام استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو با بیان اینکه رای عدم اعتماد مجلس به صالحی امیری پاسخی به یک گام عقب نشینی دولت بود گفت: دولت باید بداند که اگر در مقابل زیاده خواهی ها عقب نشینی های کند، نه تنها جناح راست به لاک مصالحه جویی نمی رود بلکه گارد حمله می گیرد. بنابراین آقای روحانی باید بداند موفقیت دولتش در گرو ایستادگی است نه عقب نشینی.

وی آغاز روند فشار بر دولت را مشابه فشارها در دوره پس از دوم خرداد ارزیابی کرد و گفت: اگر به عقب برگردیم یعنی به ماه های پس از دوم خرداد76، مشاهد می کنیم که تا چه اندازه فضایی که اکنون در آن به سر می بریم مشابهه آن فضا است.

وی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری 2 خرداد 76 جناح راست، همچون انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد 92 غافل گیر شدند چرا که انتظار رای 22 میلیونی سید محمد خاتمی را نداشتند، کما اینکه انتطار پیروزی حسن روحانی در انتخابات 24 خرداد را نداشتند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی تصریح کرد: بنابراین آن زمان جناح راست در پی شوکی که از این شکست دریافت کرده بود، در بهت و حیرت فرو رفته بود مدتی به لاک خودش رفت و تا مدتی صدای چندانی از آنها شنیده نمی شد، هر چند این سکوت موقتی بود آنها بعد از مدتی کم کم متوجه شدند که قدرتشان تنها متکی به رای مردم نیست پس بنابراین فارغ از رای و نظر مردم آنها هم چنان توان زورآزمایی دارند.

وی تاکید کرد: بنابراین از آن نقطه به بعد جناح راست از لاک دفاعی خود خارج شدند و پس از آن شاهد بروز بحران هایی در روند حرکتی دولت اصلاحات بودیم.

زیباکلام ادامه داد: بعد از آن هم شرایط را برای دولت آقای خاتمی آنقدر تنگ کردند که این دولت در تحقق همه وعده هایش ناکام ماند که همین امر موجی از ناامیدی در طبقه متوسط به پایین جامعه از توان اصلاح طلبان در عرصه حکومت داری به وجود آورد بنابراین شاید انتقال رای مردم از دولت اصلاحات به دولت مهروز احمدی نژاد ریشه در همین سنگ اندازی های جناح راست داشته باشد.

زیباکلام: تاریخ در حال تکرار شدن است!
زیباکلام در ادامه گفتگو با فرارو با اشاره به فضای پس از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و فضای پس از آن گفت: نمی خواهم بگویم تاریخ در حال تکرار شدن است اما تشابه هایی زیادی وجود دارد که فضای پس از 24 خرداد 92 یادآور فضای پس 2 خرداد 76 می شود.

این استاد دانشگاه افزود: با این حال این دو فضا تفاوت های هم دارند از جمله آنکه جناح راست آن زمان و اصولگریان اکنون نسبت به گذشته خیلی ضعیف تر شده است و آن یکپارچگی سابق را به دلیل انشقاق ها و انشعاب ها ندارد. از سوی دیگر کشور با بحران هایی روبرو است مهمترین آن بحران اقتصادی، که این بحران در دوره پس از انتخابات ریاست جمهوری 2 خرداد وجود نداشت تورم آن زمان به 45 درصد نرسیده بود و دولت هزاران میلیارد تومان کسری بودجه نداشت.

وی ادامه داد: بنابراین اصولگریان اکنون پذیرفته اند که کشور با چنین بحران اقتصادی روبرو است از این رو باید به دولت فرصت داد که از این بحران برای آینده خود اصولگریان هم که شده عبور کنند. با این حال این اجازه اصولگریان در ایجاد تحول تنها محدود به عرصه اقتصادی می شود و آنها در ازای فراهم کردن این فرصت می خواهند عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... را تحت کنترل داشته باشند و مانع از تحقق شعارهای دولت در این حوزه ها شوند.

زیباکلام تصریح کرد: ممکن است که اکنون دولت این بده بستان اصولگرایان را درک کرده باشد اما یقینا باید به این درک هم برسد که نمی شود در عرصه اقتصادی موفق شود اما در عرصه سیاسی و اجتماعی نه و به طور کلی نمی شود موفقیت در یک عرصه را فدای عرصه دیگر کرد به این معنا که چون کشور در حوزه های اقتصادی و سیاست خارجی با بحران روبرو تمرکز دولت بر این دو عرصه باشد و موفقیت در این دو عرصه می تواند بر ناکامی ها در سایر حوزه ها سرپوش بگذارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: موفقیت دولت حسن روحانی در عرصه اقتصادی گره خورده است به موفقیت در عرصه سیاست داخلی و خارجی، گره خورده است به عرصه فرهنگی و اجتماعی و ناکامی در یک عرصه با ناکامی در عرصه های دیگر همراه خواهد بود.

وی گفت: آقای روحانی باید بداند دست روی دست گذاشتن هیچ کمکی به پیشرفت نمی کند. او باید بداند که اگر می خواهد شرایطی مشابه آقای خاتمی را پیدا نکند ضروری است با اتکا به آرای 19 میلیونی خود ارتباط بیشتری با مردم داشته باشد و از کلی گویی و در لفافه صحبت کردن پرهیز کند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی افزود: روحانی نمی تواند گامی از پیش بردارد بدون آنکه اوضاع و احوال را آنطور که هست بگوید و اینکه تصور کند که اگر در مقابل خواسته های زیاده خواهانه مخالفان عقب نشینی کند آنها را به تعامل وامی دارد سخت در اشتباه است. این جناح بارها ثابت کرده است که در مقابل یک گام عقب نشینی رقیب دو گام پیش روی می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016