دوشنبه 4 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برندگان و بازندگان توافق هسته ای ایران از دیدگاه آسوشیتدپرس

AP.jpg
مکالمه ۱۵ دقیقه ای بین روحانی و اوباما کاری بیشتر از شکستن یخ دیپلماتیک بین ایران و آمریکا پس از ۳۴ سال انجام داد. این مکالمه تبدیل به فراخوانی شد برای آنهایی که می خواستند مذاکرات بیفایده ایران و قدرت های جهانی جانی تازه بگیرد و "دوره جدید"ی را که با آمدن روحانی در انتخابات خرداد ماه شروع شده بود بیازمایند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آسوشیدتد پرس، ترازنامه معادلات سیاسی پس از توافق روز یکشنبه بین ایران و قدرت های جهانی:

برندگان:

دیپلماسی: مکالمه ۱۵ دقیقه ای بین روحانی و اوباما کاری بیشتر از شکستن یخ دیپلماتیک بین ایران و آمریکا پس از ۳۴ سال انجام داد. این مکالمه تبدیل به فراخوانی شد برای آنهایی که می خواستند مذاکرات بیفایده ایران و قدرت های جهانی جانی تازه بگیرد و "دوره جدید"ی را که با آمدن روحانی در انتخابات خرداد ماه شروع شده بود بیازمایند. رویداد های مجمع عمومی سازمان ملل لحظه ای درخشان درپس زمینه خود داشت که به دور آخر مذاکرات بین ایران و غرب در ژنو منجر شد.

متقاضیان آسیایی نفت: طبق توافق در این دوره شش ماهه تحریم نفتی ایران برداشته نخواهد شد اما در صورتی که این کشور به تعهداتش عمل کند٬ تحریم جدیدی علیه ایران وضع نخواهد شد. این خبر خوبی برای اقتصادهای تشنه نفت آسیایی مانند هند٬‌چین و ژاپن است که در این مدت با معافیت های آمریکا واردات نفت از ایران را حفظ کرده بودند. این معافیت ها همچنان برقرار خواهند بود و دورنمای مذاکرات آتی- در صورتیکه قیود توافق فعلی رعایت شوند- می تواند محدویدت های بیشتری را در مورد فروش نفت حذف کند.

دوبی: در روزهای دور٬ قبل از اینکه دولت-شهر دوبی نمادی برای مازاد ثروت شود٬‌ این شهر با تبدیل شدن به گذرگاه بازرگانی برای کشورهایی مانند ایران به موفقیت رسیده بود. بندرهای و حمل و نقل هوایی اش در ارتباط همیشگی با تاجران کالا از ایران قرار داشتند. تحریم ها موانع بزرگی برای زندگی و تجارت های مرسوم اجتماع ایرانیان تبعیدی در دوبی به وجود آورده بودند. هر چیزی که تجارت ایرانیان را دوباره به راه بیاندازد٬‌حتی در سطحی محدود٬ خوشایند دوبی است. یکی از صاحب نظران در امارات عربی متحده گفت که این توافق" نشانه ای گامی در راستای رسیدن به راه حلی ماندگار است که منطقه را از خطر گسترش سلاح های اتمی حفظ می کند و پایداری اش را تضمین می کند."

رئیس جمهورایران: روحانی غالبا مسئله هسته ای را امکانی برای رسیدن به توافق "برد-برد" با غرب می دانست. در این مرحله او با رسیدن به توافقی که غنی سازی برای ایران را- ولو در سطحی پایینتر- تضمین می کرد به خواسته اش رسید. مخالفان تندروی روحانی با هر توافقی که خودکفایی هسته ای ایران را قربانی می کرد به شدت مخالفت می کردند. محتمل بود که روحانی در هر مقطعی به آن سمت می رفت. آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران اعلام کرده بود که صرف نظر کردن از غنی سازی در مذاکرات " خط قرمز" ایران است.

بازندگان:

اسرائیل: بیت‌المقدس با صدایی بلند و با سرعت واکنش نشان داد: این توافق اشتباهی تاریخی است و اسرائیل را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. بسیاری از مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور توان غنی سازی ایران را نقشه هایی برای فاجعه احتمالی می دانند. غنی سازی برای راکتورها سوخت تهیه می کند ولی می تواند مواد مورد نیاز برای بمب را نیز بسازد. با وجود تلاش های فراوان متحدان آمریکایی اسرائیل برای قانع کردن این کشور نتانیاهو از این عقیده که ایران مادامی که غنی سازی می کند تهدید محسوب می شود٬ روی برنگرداند.

عربستان سعودی: پادشاهی عربستان که ثروت های نفتی فراوانی دارد٬ باید نقش غیر آشنای مخالف واشنگتن را به جای معتمد آن بپذیرد. اولا سعودی ها زمانیکه آمریکا در نتیجه بهار عرب در سال ۲۰۱۱ متحد بلند مدت خودش در منطقه حسنی مبارک را رها کرد٬‌ مرعوب شدند. سپس آنها از انصراف آمریکا از اقدام نظامی علیه دولت بشار اسد در سوریه که می توانست کمک زیادی برای شورشیان سوری باشد خشمگین شدند. شورشیانی که توسط سعودی ها و دیگر دولت های حوزه خلیج فارس حمایت می شوند. و امروز عربستان توافق غرب با ایران را به نفع رقیب منطقه ای اش می داند و نقش خود را در شکل دادن به سیاست های منطقه ای کمرنگ تر می بیند. با این وجود نامحتمل می رسد که خرید های گسترده سلاح از شرکت های نظامی آمریکایی را متوقف کند.

مصر: رهبران نظامی حکومت در قاهره بسیاری از روابطی را که اخوان المسلمین در زمان زمانداری شان(تا مقطع کودتای تیر ماه) با ایران برقرار کرده بودند را کاهش دادند. توافق هسته ای ایران و غرب واحتمال گسترش روابط ایران و آمریکا می تواند جایگاه سنتی مصر به عنوان نیروی راهنمای غربی ها برای سیاست گذاری در منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
---------------------
ترجمه، خبرنامه گویا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016