دوشنبه 2 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
13 آذر» درخواست بيش از ۱۰۰ نويسنده: لغو فوری مجوز چاپ کتاب
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

از سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، دو شاعر ایرانی هیچ نشانی نیست

راديو زمانه ـ بیش از دو هفته است که از سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، دو شاعر ایرانی هیچ نشانی در دست نیست.

بنا به گزارش‌هایی که به رادیو زمانه رسیده است، سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری که هر دو از شاعران شناخته‌شده و نوپرداز ایران هستند، حدوداً اواسط آذر ماه به دادسرا احضار شدند، اما به دادسرا مراجعه نکردند و سپس از یکشنبه ۱۷ آذر ماه به طور مشکوکی ناپدید شده‌اند.

خانواده‌های این دو شاعر از وضع آنها بی‌اطلاع‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سید مهدی موسوی ۱۵ آذر ۱۳۹۲ در صفحه فیسبوکش نوشته بود: ” امروز صبح، اجازه خروج از کشور به من و فاطمه اختصاری داده نشد و پاسپورت ما نیز ضبط گردید. علت این موضوع را هم طبیعتاً هنوز نمی‌دانیم.”

از آن پس دیگر یادداشتی از سید مهدی موسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشده است. آقای موسوی و خانم انتصاری در شبکه‌های اجتماعی حضور بسیار چشمگیری داشتند.

یکی از سایت‌های نزدیک به محافل اطلاعاتی، پیش از این سید مهدی موسوی را به آشنایی و دوستی با شاهین نجفی، برگزاری مهمانی‌های مختلط و برگزاری جلسات ادبی در سطح شهر تهران و در برخی از شهرستان‌ها و “گسترش ابتذال” و “تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی” متهم کرده بود.

سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری اعلام کرده بودند که در انتخابات ریاست جمهوری به حسن روحانی رأی می‌دهند.

از سید مهدی موسوی به عنوان آورنده سبک “غزل پست‌مدرن” در ایران یاد می‌کنند. رادیو زمانه در سال ۱۳۸۹ به مناسبت انتشار مجموعه‌ای از اشعار سید مهدی موسوی با نام “پرنده نه کوچولو بود، نه پرنده” گفت‌و‌گویی با او انجام داد. سید مهدی موسوی در این گفت‌گو گفت: “شعر من به آته‌ایسم نمی‌انجامد بلکه راوی شعرهای من گاهی خدای مرسوم در جامعه را به نقد می‌کشد. هیچ ایدئولوژی یا تفکری قانعش نمی‌کند. اگر با بودنش مشکل دارد با نبودنش بیشتر به بن بست می‌رسد.”

غزل پست‌مدرن در ایران طرفداران زیادی دارد و اشعار سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری در شبکه‌های اجتماعی خوانندگان پرشماری یافته است.

آخرین مجموعه شعری که از فاطمه اختصاری مجوز نشر پیدا کرد، “بحث‌های فمینیستی قبل از پختن سیب‌زمینی” نام دارد. این کتاب از کتابفروشی‌ها و از نمایشگاه کتاب تهران جمع شد.

خانم اختصاری در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه گفته بود: ” من در شعر‌هایم از اتفاق‌ها و اندیشه‌های شخصی‌ام الهام می‌گیرم اما شعر من دفتر خاطرات شخصی من نیست. با این‌حال انکار نمی‌کنم که فاطمه اختصاری در شعرهای من وجود دارد و نفس می‌کشد.”

مجموعه اشعار “ناگهان” (نشر شانی) و “بوق زدن برای گوسفندها” (نشر جمهوری) از سید مهدی موسوی ممنوع از انتشار تشخیص داده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016