شنبه 14 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
14 دی» يارانه ۵ ميليون نفر خارج نشين حذف می‌شود
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قشقاوی: رفت‌وآمد به سرزمين مادری حق همه ايرانيان است

ايسنا ـ حسن قشقاوی درباره تاکيد رييس‌جمهور مبنی بر استفاده از ظرفيت‌های ايرانيان خارج از کشور و تسهيل تردد آنها به ايران خاطرنشان کرد: هر ايرانی حق داشتن گذرنامه را دارد و به محض اينکه گذرنامه گرفت حق دارد به ايران سفر کند. قانون در اين موارد کاملا شفاف و روشن است و هيچ قيدی ندارد.

معاون کنسولی، پارلمانی و امور ايرانيان خارج از کشور وزير امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) تاکيد کرد: غير از مواردی که افراد تحت تعقيب قضايی هستند و دارای پرونده قضايی هستند بقيه افراد همه آزادند که به سرزمين مادری رفت و آمد داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر کسی برای ورود به کشور نگرانی دارد می‌تواند از بخش کنسولی وزارت خارجه استعلام کند. ما از نهادهای ذی‌ربط استعلام می‌کنيم و آنها پاسخ دقيق را در اين باره به ما اعلام می‌کنند. افراد می‌توانند از بخش کنسولی سفارتخانه‌ها هم اين استعلام را انجام دهند. ايميل معاونت کنسولی وزارت خارجه که به آدرس iranianaffairs@mfa.gov.ir هم برای انجام اين استعلام ها درنظرگرفته شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قشقاوی در پاسخ به اين پرسش که آيا برای مراجعه به آدرس ايميلی که مطرح شده صرفا بايد خود فرد اقدام کند؟ گفت: بستگان نزديک فرد که احراز هويت شده باشند و روشن باشد که واقعا از بستگان نزديک اين فرد است نيز می‌توانند درباره اين موضوع اقدام کنند، زيرا مسائل بسيار شفاف است و چندان تفاوتی ندارد. بحث کلی ما اين است که اکثريت بالايی از ايرانيان خارج از کشور می‌توانند به ايران رفت و آمد داشته باشند. تا کنون هم حدود ۹۵ درصد از افرادی که استعلام کردند می‌توانستند به ايران بيايند. در مواردی افرادی بوده اند که مثلا حدود ۲۰ سال پيش از ايران خارج شده‌اند و تحت تعقيب نيستند يا پرونده ندارند و اتهامی متوجه آنها نيست نياز به استعلام هم ندارند و به راحتی می‌توانند گذرنامه بگيرند و به کشور وارد شوند.

قشقاوی گفت: ‌هر ايرانی حق داشتن گذرنامه را دارد به محض اينکه هويت ايرانی افراد احراز شود ما برای آنها گذرنامه صادر می‌کنيم و درباره عملکرد و رفتار وی و يا متهم بودن يا نبودن بررسی انجام نمی‌دهيم. هر ايرانی حق داشتن گذرنامه را دارد و به محض اينکه گذرنامه گرفت حق دارد به ايران سفر کند. قانون در اين موارد کاملا شفاف و روشن است و هيچ قيدی ندارد.

معاون کنسولی حقوقی و پارلمانی وزير خارجه گفت: اگر فردی احساس کند که درباره موضوعی يا مدعی‌العموم يا شاکی خصوصی تحت تعقيب است اگر از ما استعلام کنند چه به صورت ايميل و يا چه به صورت حضوری به اداره کل ايرانيان وزارت خارجه به آنها پاسخ می‌دهيم.

وی اضافه کرد: ما در اين باره بررسی‌های دقيقی انجام می‌دهيم و در عين حال بايد مشخص باشد که اين استعلام از سوی يک فرد ايرانی که در خارج از کشور حضور دارد انجام می‌شود. اگر اين انتصاب محرز شود و خواسته طرف و حقوق او مراعات شود که ما موظف به آن هستيم به عنوان وزارت خارجه می‌توانيم استعلامی از دستگاه‌های مربوط انجام دهيم و به فرد اعلام کنيم. همان‌طور که تاکنون نيز اين‌گونه بوده است و بيش از ۹۵ درصد افراد امکان سفر به ايران را داشته‌اند و در مواردی افراد به اشتباه تصور می‌کردند که نمی‌توانند به ايران سفر کنند و سال‌ها بيم بی‌پايه‌ای داشتند و هيچ اتهامی متوجه آنها نبوده است. بيش از ۹۵ درصد استعلام‌هايی که انجام داده‌ايم تاکنون اينگونه بوده است.

قشقاوی با بيان اينکه ما چيزی به عنوان ممنوع‌الورود در قانون کيفری نداريم، گفت: آنچه که مهم است اين است که بايد فضای ابهام، ترس و رعبی که وجود دارد شکسته شود و همه بايد به آن کمک کنيم و اين اراده همه مسئولين نظام است و در اين باره هيچ مسئولی به گونه‌ای ديگر فکر نمی‌کند. معتقديم حق همه ايرانيان است که به سرزمين مادری رفت و آمد داشته باشند و حق همه ايرانيان است که از خدمات کنسولی برخوردار باشند. اصل هم برائت افراد است مگر مواردی که قانونا فرد تحت تعقيب باشد که در آن صورت هم فرقی بين ايرانيان داخل يا خارج از کشور نيست همان‌طور که روندهای قضايی بايد برای ايرانيان داخل کشور طی شود درباره ايرانيان خارج از کشور هم بايد طی شود.

معاون کنسولی حقوقی و پارلمانی وزير خارجه ادامه داد: فضايی که اپوزيسيون و به ويژه اپوزيسيون برانداز و راديوهای بيگانه در اين باره القا می‌کنند با هدف ايجاد يک ترس غيرواقعی است.

معاون کنسولی حقوقی و پارلمانی وزير خارجه گفت: کميته‌ای برای دعوت از هموطنان خارج از کشور برای سفر به ايران تشکيل شده است که اين کميته بر مبنای سخنان آقای روحانی رييس‌جمهور تشکيل شد. تشکيل اين کميته در هيات دولت به تصويب رسيد و قرار است اين کميته در وزارت اطلاعات هم تشکيل شود. کميته سياسی آن تشکيل شده و قرار است که در وزارت اطلاعات نيز اين کميته تشکيل شود.

وی تاکيد کرد: ما صادقانه به استعلام‌ها پاسخ می‌دهيم حتی اگر بخواهيم يک مورد هم غيرواقعی به سوالات پاسخ دهيم اعتبار دستگاه ديپلماسی کشور زير سوال می‌رود. پاسخ‌های ما شفاف و صادقانه خواهد بود که کسی به آن ترديد نکند.

قشقاوی گفت:‌ ما درباره خواست ايرانيان خارج از کشور برای سفر و بازگشت به تهران شاهد فضای مثبتی هستيم و به نظر می‌رسد استقبال عمومی چه در داخل بين بستگان آن افراد و چه در خارج از کشور ايجاد شده است. ما مراجعه‌های زيادی به اين آدرس ايميل داشته‌ايم.

معاون کنسولی حقوقی و پارلمانی وزير خارجه افزود: ايران متعلق به همه ايرانيان است و آنها که در داخل يا خارج از ايران زندگی می‌کنند حق طبيعی و شهروندی دارند که رفت و آمد داشته باشند و مانند همه کشورها اين رفت و آمدها در چارچوب قانون انجام می‌شود و همان‌طور که در همه کشورها درباره متهم‌ها و يا غيرمتهم‌ها اقدام می‌شود کشور ما نيز جدا از آن نيست.

وی تاکيد کرد: ما اين استعلام‌ها را از همه ارگان‌های ذيربط انجام می‌دهيم.

قشقاوی همچنين درباره آخرين اقدامات معاونت کنسولی وزارت خارجه برای ايجاد تسهيلات در رابطه با اتباع ايرانی مقيم کانادا نيز گفت:‌ ستاد کانادا در وزارت خارجه در اين باره فعال است و مراجعه‌های زيادی صورت می‌گيرد. در کانادا نيز بسياری از ايرانيان برای انجام کارهای کنسولی به کشورهای همجوار می‌روند. بخش زيادی از اين کارها نيز توسط بستگان‌شان از طريق پست يا ايميل در چارچوب قانون توسط بستگان‌شان انجام می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016