پنجشنبه 19 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"طرف‌های جنگ در عراق حقوق بشر را نقض می‌کنند"

• سازمان ديد‌بان حقوق بشر، دولت عراق و اسلام‌گرايان افراطی را به استفاده از روش‌هايی در جنگ متهم کرد که تا کنون آسيب‌های زيادی به غيرنظاميان وارد کرده است. همزمان انفجاری در بغداد ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت.

دويچه وله ـ سازمان ديد‌بان حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی از ادامه نبردها در استان انبار عراق اعلام کرد که طرف‌های درگير در شهر فلوجه و رمادی از روش‌هايی در جنگ استفاده کرده‌اند که آشکارا نقض حقوق بشر است.

سازمان ديد‌بان حقوق بشر اين روش‌های جنگی را "نامشروع و خلاف موازين بين‌المللی" خوانده است. اين سازمان دولت عراق و اسلام‌گرايان را به استفاده از روش‌هايی متهم کرده که به غيرنظاميان آسيب رسانده و سبب قربانی شدن شماری از ساکنان بی‌طرف در اين شهرها شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته سازمان ديدبان حقوق بشر دولت عراق با شليک خمپاره به صورت غيرهدفمند و گسترده، بسياری از مناطق مسکونی را تخريب کرده و به غيرنظاميان آسيب زده است. اين سازمان گفته است که اسلام‌گرايان نيز با نفوذ به مناطق مسکونی و سنگربندی در اين مناطق آگاهانه می‌کوشند شمار قربانيان را افزايش دهند.

از هفته گذشته گروه اسلام‌گرايی که خود را "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) می‌خواند نبرد تمام عياری را در استان انبار در غرب عراق عليه دولت مرکزی و قبايل حامی آن آغاز کرده است.

سازمان صليب سرخ در عراق نيز اعلام کرد که تا کنون ۱۳ هزار خانواده محل‌های مسکونی خود را در شهرهای رمادی و فلوجه ترک کرده‌اند. صليب سرخ اعلام کرد که کمک‌رسانی به ۸ هزار آواره را در استان انبار شروع کرده است.

انفجار در بغداد

در پی يک انفجار انتحاری در روز پنج‌شنبه (۹ ژانويه/۱۹ دی) در بغداد دست‌کم ۱۳ نفر از داوطلبانی که مشغول ثبت‌نام برای خدمت در ارتش عراق بودند، کشته شدند.

پليس عراق تاييد کرد که در اين رويداد دست‌کم ۳۰ تن ديگر نيز زخمی شده‌اند. به گفته منابع امنيتی عراق محل اين انفجار در نزديکی فرودگاهی بوده که در آنجا "داوطلبان سربازی با معرفی خود خواهان اعزام به جبهه‌های نبرد عليه گروه القاعده بوده‌اند."

هنوز گروهی مسئوليت اين عمليات تروريستی را بر عهده نگرفته است.

نوری مالکی، نخست وزير عراق در روز چهارشنبه در يک پيام تلويزيونی "سوگند" ياد کرد که تا نابودی گروه‌های افراطی "به نبرد ادامه خواهد داد". مالکی گفت دولت عراق بر اين باور است که گروه القاعده و متحدان آن "تجسم نيروهای شر" هستند.

جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريکا نيز در تماسی تلفنی با مالکی خواهان ادامه مبارزه دولت عراق با افراط‌گرايان شده است.

بايدن از مالکی خواسته است که دولت مرکزی عراق اختلافات خود با گروه‌های سنی را به گونه‌ای مسالمت‌آميز حل کند.

اقليت سنی در عراق دولت شيعی مالکی را متهم می‌کند که با اعمال تبعيض به اقليت‌های قومی و مذهبی سبب تنش سياسی در کشور شده و زمينه تهاجم تروريست‌های افراطی را فراهم کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016