پنجشنبه 26 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز دادگاه رسيدگی به پرونده قتل رفيق حريری در لاهه

يورونيوز ـ دادگاه رسيدگی به پرونده ترور رفيق حريری، نخست وزير پيشين لبنان صبح پنجشنبه آغاز شد.

قضات دادگاه «بين المللی ويژه لبنان» که با درخواست اين کشور و حمايت سازمان ملل، در لاهه هلند تشکيل شده، نه سال پس از مرگ اين سياستمدار و در غياب متهمان پرونده، گرد هم آمدند.

چهارتن ازمتهمان اين پرونده که بصورت غيابی محاکمه می شوند، از اعضای حزب الله لبنان هستند. اين موضوع موجب شده تا در داخل لبنان نسبت به تشکيل چنين دادگاهی اختلاف نظر و دو دستگی بوجود آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برخی گروههای لبنانی پيش تر دولت سوريه را نيز با اين ماجرا مرتبط دانسته بودند.

حزب الله ضمن رد هرگونه دخالت در ترور رفيق حريری، تشکيل اين دادگاه را محکوم کرده و آن را توطئه آمريکا و اسرائيل خوانده است.

رفيق حريری نخست وزير پيشين لبنان در فوريه سال ۲۰۰۵ ميلادی در انفجار سهمگين يک خودروی بمب گذاری شده در مرکز بيروت، کشته شد.

***

واکنش لبنانی ها به دادگاه حريری

برگزاری دادگاه ترور رفيق حريری، نخست وزير پيشين لبنان در لاهه، واکنش های مختلفی را در بيروت به دنبال داشته است.

عناوين اصلی اکثر روزنامه های صبح پنجشنبه در اين کشور به اين موضوع اختصاص داشت.

يکی از شهروندان لبنانی می گويد: «به نظرم اين دادگاه بر وضعيت داخلی لبنان در دراز مدت، تاثير خواهد گذاشت. اين اقدام گام مثبتی در راستای نشان دادن ارزش قانون در لبنان و اهميت اجرای عدالت برای لبنانی هاست.»

شهروند ديگری می گويد: «اين دادگاه سياسی است، خيلی بيشتر از آنچه می توانيد فکرش را بکنيد. اميدوارم اين مسخره بازی را تمام کنند. هشت سال است که لبنان برای مشکلات ناشی از اين دادگاه و حواشی آن وقت گذاشته است.»

درحاليکه خاطره قتل رفيق حريری هنوز از ذهن لبنانی ها پاک نشده، به اعتقاد برخی برگزاری اين دادگاه می تواند تنش بين شيعيان و سنی های اين کشور را تشديد کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016