یکشنبه 29 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوکراین: اعتراض ۲۰۰ هزار نفر به محدودیت برگزاری تظاهرات

راديو زمانه ـ تنها چند روز پس از تصویب لایحه محدودیت برگزاری تظاهرات در پارلمان اوکراین، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از مخالفان امروز، یکشنبه ۲۹ دی ماه (۱۹ ژانویه) در کی‌یف، در اعتراض به این لایحه تظاهرات کردند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان ظهر امروز در میدان مرکزی استقلال کی‌یف دست به اعتراض زدند.

پس از آن‌که ویکتور لانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین از امضای قرارداد همکاری با اروپا به‌منظور نزدیکی به روسیه، سر باز زد، مخالفان این اقدام مدت‌ها این میدان را در اشغال خود داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا به این گزارش ده‌ها تن از تظاهرکنندگان با گذاشتن قابلمه، آب‌کش و جعبه‌های مقوایی بر سر و نقاب‌های کارناوال بر صورت خود، لایحه جدید پارلمان را به تمسخر گرفتند. در لایحه جدید آمده است که چنان‌چه شرکت‌کنندگان در تظاهراتی سعی در پوشاندن صورت خود کنند و با ماسک و کلاه در تظاهرات ظاهر شوند مجازات خواهند شد.

معترضان هنگامی که می‌خواستند به سوی پارلمان اوکراین حرکت کنند تظاهرات به خشونت کشیده شد و پلیس با تظاهرکنندگان درگیر شد.

در این خشونت‌ها معترضان به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند و پلیس نیز گاز اشک‌آور شلیک کرد و در هوای سرد به روی تظاهرکنندگان آب فشار قوی گشود.

پلیس اعلام کرد ۲۰ مأمور انتظامی زخمی شده‌اند. خبرگزاری فرانسه گفته است در سوی دیگر دست‌کم ۹ معترض مجروح شده‌اند.

رهبران اپوزیسیون فراخوان این تظاهرات را منتشر کرده بودند. این هشتمین تظاهرات از زمان آغاز اعتراض‌ها علیه رئیس‌جمهور اوکراین است.

این تظاهرات در حالی برگزار می‌شود که روز چهارشنبه وزارت دادگستری اوکراین اعلام کرد که تا هشتم ماه مارس هرگونه تظاهراتی در مرکز اوکراین ممنوع است.

روز گذشته نیز صدها نفر از مخالفان دولت در اعتراض به لایحه جدید در مقابل ساختمان ریاست جمهوری در کی‌یف تظاهرات کردند.

آن‌ها تصویب لوایح جدید در پارلمان اوکراین را غیرقانونی دانستند و برچسب‌هایی بر روی دهان‌هایشان زده بودند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود “حکومت دیکتاتوری”.

در لایحه جدید افزون بر مجازات شرکت‌کنندگان در تظاهرات، نهادهای غیردولتی که از کمک‌های مالی غرب برخوردار می‌شوند مجبور خواهند بود به‌عنوان “عوامل خارجی” خود را ثبت کنند.

پس از ریاست جمهوری دوباره ولادیمیر پوتین در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۲) و موج مخالفت‌ها با آن، قانون مشابهی نیز در مورد نهادهای غیردولتی در روسیه تصویب شد.

مخالفان، استفاده از اصطلاح “عوامل خارجی” را یادآور دوران استالین می‌دانند که از سال ۲۰۱۲ بار دیگر در قوانین روسیه ظاهر شده است.

لایحه جدید پارلمان اوکراین همچنین مجازات ۱۵ روز زندان یا جریمه‌ای حدود ۵۰۰ یورو برای معترضانی در نظر گرفته است که به نصب چادر اقدام کنند و یا به‌طور غیرقانونی از بلندگو در تظاهرات استفاده کنند.

همچنین اشخاص و سازمان‌هایی که متهم به فراهم کردن امکانات برای مجرمان شوند تا یک هزار یورو و یا ۱۰ روز زندان محکوم خواهند شد.

کشورهای غربی نسبت به تصویب این لایحه در پارلمان اوکراین واکنش‌هایی نشان دادند. از جمله کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از دولت اوکراین خواسته‌اند که در تصویب چنین لوایحی تجدید نظر کند.

جان کری تصویب این لایحه را ” کاملا غیردموکراتیک و اشتباه” دانست.

لوایح تصویب شده در پارلمان اوکراین برای اجرا باید به امضای رئیس‌جمهور اوکراین برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016