چهارشنبه 9 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انحلال شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب؛ تنزل رتبه قاضی پيرعباسی، گزارش "عدالت برای ايران"

عدالت برای ايران، ۹ بهمن ۱۳۹۲: با انحلال شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، يحيی پيرعباسی، قاضی اين دادگاه که در سال‌های اخير احکام سنگينی را برای فعالان سياسی و مدنی صادر کرده بود، به يکی از دادگاه‌های عمومی کيفری تهران منتقل شد.

به گزارش شماری از وکلای دادگستری، کم شدن پرونده‌های امنيتی يکی از دلايل انحلال شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب عنوان شده است. با اين حال انتصاب پيرعباسی به رياست دادگاه عمومی که پرونده‌های کيفری در آن بررسی می‌شود، تنزل رتبه برای او محسوب می‌شود. همچنين برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند در گذشته نيز برخی از مقاماتی که به دليل نقش‌شان درنقض حقوق بشر در فهرست تحريم‌های حقوق بشری قرار گرفته‌اند، از سمت‌های خود عزل و به پست‌هايی که خارج از توجه رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر است گمارده شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يحيی پيرعباسی در سال‌های اخير و به ويژه پس از اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ و رخدادهای پس از آن، احکام سنگينی را برای فعالان مدنی و سياسی صادر کرد و به گفته برخی وکلای دادگستری “آرای چندين صفحه‌ای او همچون بيانيه‌های سياسی و سرمقاله‌های روزنامه کيهان بود.”

۱۸ سال زندان، تبعيد به شهر برازجان و ۲۰ سال محروميت از وکالت برای عبدالفتاح سلطانی، وکيل دادگستری؛ ۱۵سال زندان (۱۰ سال حبس در تبعيد در شهرستان ايذه) و ۷۴ ضربه شلاق برای ضيا نبوی، فعال دانشجويی؛ ۱۵ سال حبس تعزيری برای حسين رونقی، فعال مدنی؛۱۴ سال حبس، ۱۲ سال حبس تعزيری برای نويد خانجانی، شهروند بهايی و دانشجوی محروم از تحصيل؛ ۱۱ سال حبس ، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع الخروجی از ايران برای نسرين ستوده٬ وکيل دادگستری؛ ۱۱ سال حبس تعزيری٬ برای نرگس محمدی٬ فعال حقوق بشر ؛ ۸ سال حبس تعزيری برای سعيد عابدينی، کشيش مسيحی؛ ۷ سال و ۴ ماه حبس تعزيری و ۳۴ ضربه شلاق برای بهمن احمدی‌امويی٬‌روزنامه‌نگار؛ ۶ سال حبس و ۲۰ سال محروميت از فيلمسازی و خروج از کشور برای جعفر پناهی٬ فيلمساز؛ ۶ سال حبس تعزيری و ۷۴ ضربه شلاق برای شادی صدر، وکيل دادگستری و فعال جنبش زنان؛۶ سال زندان، تبعيد به ايذه در جنوب غربی ايران و ۷۶ضربه شلاق برای شيوا نظرآهاری٬ فعال حقوق بشر؛۶ سال حبس تعزيری برای نازنين خسروانی، روزنامه‌نگار و يک سال حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت از شغل روزنامه نگاری برای ژيلا بنی‌يعقوب٬‌روزنامه‌نگار تنها بخشی از احکام صادر شده از سوی قاضی پيرعباسی است.

غلامرضا خسروی، هانی يازرلو، محمد علی طاهری، پيمان عارفی٬ و مهسا امرآبادی از ديگر زندانيان سياسی و عقيدتی هستند که از سوی قاضی پيرعباسی به احکام سنگين محکوم شده‌اند.

يحيی پيرعباسی يکی از قضات ايرانی است که در ليست تحريم‌های حقوق بشری اتحاديه اروپا قرار دارد.اتحاديه اروپا طی مصوبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ (۱۳ آوريل ۲۰۱۱) ۳۲ مقام ايرانی را به دليل نقشی که در نقض گسترده و شديد شهروندان ايرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای اين اتحاديه محروم کرد. بر اساس اين مصوبه کليه دارايی‌های اين مقامات نيز در اروپا توقيف خواهد شد.

عدم استقلال از دستگاه‌های امنيتی و رعايت نکردن موازين دادرسی منصفانه انتقادی است که از سوی وکلای دادگستری به قاضی پيرعباسی وارد شده است. به گفته وکلايی که ‍پرونده موکلان‌شان در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شده٬ اين شعبه نيز شعبه‌های ۱۵ و ۲۸ دادگاه انقلاب در اختيار ماموران وزارت اطلاعات است و اغلب همان حکمی برای فعالان مدنی٬ سياسی و مطبوعاتی صادر می‌شود که بازجوها در اتاق بازجويی به زندانيان سياسی گفته‌اند.

پيرعباسی پيش از اين در دادگاه‌های خانواده قضاوت می‌کرد و پس از رخدادهای سال ۱۳۸۸ جانشين قاضی حداد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب شد.

عدالت برای ايران، برای اولين بار، عکس قاضی يحيی پيرعباسی را منتشر می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016