چهارشنبه 16 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش جان کری به سفر هیات اقتصادی فرانسوی به تهران

رادیو فرانسه - ر واکنش به سفر هیات اقتصادی فرانسوی به تهران، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هنوز امکان از سرگیری روابط اقتصادی با این کشور میسر نیست. این در حالیست که در دومین روز سفر نمایندگان بیش از یک صد شرکت فرانسوی به ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران می گوید ایران و فرانسه بزودی شرکای استراتژیک یکدیگر خواهند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود، لوران فابیوس،
در واکنش به سفر هیات اقتصادی فرانسوی به ایران تاکید کرده است "بخش عمده ای از تحریمهای آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران همچنان به قوت خود باقی است".

به گفته خانم وندی شرمن، هنوز امکان از سرگیری روابط اقتصادی با تهران میسر نیست زیرا که کاهش تحریمها علیه ایران بطور مقطعی، با برخی محدودیتها و هدف دار صورت می گیرد.

این مقام مسئول دیپلماسی آمریکا متذکر شد که جان کری بطور مستقیم دیدگاههای خود را در خصوص سفر هیات فرانسوی به تهران اعلام نموده است.

رضا نعمت زاده : ایران و فرانسه ظرفیت مبادلات تا حدود ۵ میلیارد دلار را دارند

خبرگزاری مهر امروز سه شنبه گزارش داد محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در همایش اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و فرانسه درتهران، ظرفیت های افزایش سطح مبادلات تجاری میان هردو کشور را « بالا »ارزیابی کرده و گفته است استفاده از این ظرفیت ها، میتواند حجم مبادلات تجاری میان ایران و فرانسه را به بالاتر از ۵ میلیارد دلار برساند.

آقای نعمت زاده تحریم های بین المللی علیه ایران را عامل فشار بر شرکت های فرانسوی و ایرانی خوانده و گفته است این فشارها « مانع از بهره گیری فرصت‌های دو کشور به خصوص در پروژه های نفت و گاز » شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران افزوده است که صنعت خودروسازی فرانسه وایران نیز تا حدودی از این فشارها « دچار مشکل شد » و به همین دلیل « برخی از کشورهای آسیایی توانستند حجم عظیمی از بازار ایران را بخود اختصاص دهند.»

آقای نعمت زاده با اشاره به « منابع غنی نفت و گاز، معادن، بازارهای مناسب و رو به گسترش، موقعیت ژئوپلیتیک و ترانزیتی » ایران گفته است فرانسه نیز« شرکت های دارای فناوری پیشرفته در بخش های مختلف صنعتی مانند خودروسازی، هواپیماسازی، نفت و گاز، پتروشیمی و سرمایه گذاری مشترک» دارد و هردو کشور می توانند شرکای مناسبی برای یکدیگر باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در اظهارات امروز خود ازعلاقمندی ایران برای همکاری بخش خصوصی این کشور با بخش های خصوصی در فرانسه خبر داد و گفت ایران در نظر دارد زمینه پیوند آنان را فراهم کند.

همزمان با این اظهارات محمد رضا نعمت زاده در همایش اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و فرانسه، مدیر عامل ایران خودرو در حاشیه این همایش گفته است کشور های فرانسه، آلمان، ژاپن و کره جنوبی برای حضور در بازار ایران اظهار آمادگی کرده اند.

وی اما در رابطه با عدم حضور شرکت فرانسوی پژو در همایش امروز گفته است وی دلیل این امر را نمیداند اما در صورت قرارداد های جدید، شرکت پژو باید خسارات وارده به صنعت خودرو سازی ایران را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هاشم یکه زارع گفته است شرکت پژو در مذاکرات اولیه « انعقاد قرارداد های جدید با شرایط مناسب» برای ایران را قبول کرده اما بگفته او « این شرکت باید تاوان بی‌مهری خود را در طول سالهای اخیر به خودروسازان داخلی پرداخت کند چرا که در شرایط تحریم با رها سازی ایران خسارت زیادی را به کشور وارد نموده است.»

مدیر عامل ایران خودرو گفته است نتایج گفتگوها با شرکت های خودرو سازی خارجی تا دو سه ماه آینده مشخص خواهد شد اما در همین حال تصریح کرده است که مذاکرات بین المللی تاثیری بر قیمت خودرو در ایران ندارد.

وی با توضیح این مطلب که « قیمت خودرو ترکیبی از عوامل مختلف است» گفته است که کاهش قیمت خودرو مطمئناً تا پایان سال صورت نمی‌گیرد مگر آن که تغییراتی در قیمت ارز انجام شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016