شنبه 3 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزایش کمک های نظامی ایران به نظام اسد در ماه‌های اخیر

تهران میلیاردها دلار به رژیم اسد کمک کرده است

العربیه - خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده است که با نزدیک شدن جنگ داخلی سوریه به چهارمین سال خود، دولت ایران کمک‌های نظامی خود به نظام بشار اسد را افزایش داده است.

پشتیبانی ایران و نیز کمک‌های تسلیحاتی روسیه، به ابقای نظام اسد در قدرت کمک می‌کند، آن هم در حالی که نه نیروهای او و نه مخالفان، تا کنون نتوانسته‌اند به پیروزی قطعی در جنگ دست یابند.

از سوی دیگر نیروهای اسد نتوانستند از پیشروی تابستان سال گذشته با کمک ایران و نیروهای حزب الله لبنان که در میدان‌های نبرد به دست آورند، استفاده قابل توجهی کنند. اما توافق برای از میان بردن اسلحه شیمایی سوریه تحت نظارت سازمان ملل متحد باعث شد تا نظام این کشور از خطر قرار گرفتن در معرض حملات خارجی، دور شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تا کنون ایران میلیارد‌ها دلار در حمایت از نظام اسد در جنگ با مخالفان هزینه کرده است. حضور نظامیان ایرانی در سوریه مساله جدیدی نیست، اما بسیاری از آگاهان می‌گویند که تهران در ماه‌های اخیر، شماری بیشتری از کار‌شناسان نظامی خود را برای به دست آوردن برتری نظامی به سود نظام اسد، به سوریه اعزام کرده‌ است.

تحلیلگران بر این باور هستند که افزایش حمایت ایران از نظام اسد به این معنی خواهد بود که اسد مجبور نخواهد شد در مذاکرات پر چالش ژنو به ائتلاف ملی اپوزیسیون، امتیازی دهد.
کار‌شناسان نظامی

برخی منابع ایرانی مطلع از نقل و انتقال نظامیان، منابعی در اپوزیسیون سوریه و همچنین کار‌شناسان امنیتی می‌گویند که بشار اسد اکنون از حضور صد‌ها کار‌شناس نظامی ایرانی که اخیرا به سوریه رفته‌اند، در مناطق مختلف این کشور استفاده می‌کنند.

از میان آن‌ها، فرماندهان بلندپایه‌ای از نیروی قدس سپاه پاسداران به شمار می‌آیند که بازوی خارجی این نیروی نظامی ایرانی است. بنا بر این گزارش، فرماندهانی از سپاه پاسداران هم در سوریه حضور دارند.

منابعی در داخل و خارج ایران می‌گویند که وظیفه این نیرو‌ها، مشارکت در جنگ نیست بلکه وظیفه آنها هدایت نیروهای دولتی سوریه، آموزش آن‌ها و کمک در جمع آوری اطلاعات است.

یک مسئول در وزارت امور خارجه ایران می‌گوید: «همواره گفته‌ایم که از برادرانمان در سوریه حمایت می‌کنیم و به اراده آن‌ها احترام می‌گذاریم. اما ایران به هیچ وجه با ارسال اسلحه، پول یا نیرو، در جنگ سوریه درگیر نشده است.»

اما یک مسئول ایرانی بلندپایه سابق که روابط نزدیکی با سپاه پاسداران دارد تاکید می‌کند که نیروهای ایرانی، در سوریه حضور دارند.

او می‌گوید که نیروهای سپاه قدس در گردآوری اطلاعاتی که برای ایران از اولویت فوق العاده برخوردار است، فعال هستند. او می‌افزاید که چند صد تن از رهبران نیروی قدس و سپاه پاسداران در سوریه هستند اما به طور مستقیم در جنگ شرکت نمی‌کنند.

یکی از فرماندهان سپاه پاسدارن هم که اخیرا بازنشسته شده است، می‌گوید در میان نیروهای ایرانی حاضر در سوریه افرادی حضور دارند که به زبان عربی سخن می‌گویند. او می‌افزاید شمار فرماندهان سپاه قدس که به طور مداوم حضور دارند، ۶۰ تا ۷۰ نفر است.

او ادامه می‌دهد که وظیفه این افراد ارائه مشورت و آموزش به نیروهای اسد و فرماندهان این رژیم است. آن‌ها همچنین جنگ را برپایه داده‌های فرماندهان سپاه قدس، هدایت می‌کنند.

یک مسئول سابق در سپاه پاسداران ایران هم می‌گوید، علاوه بر این‌ها، هزارن تن از نیروهای بسیج و نیروهای شیعه عراقی در سوریه حضور دارند. یک مسئول سابق ایرانی و یکی از مسئولان اپوزیسیون سوریه، شمار نیروهای خارجی حامی اسد را، هزاران تن برآورد کرده است.

مسئولان امنیتی اروپایی و آمریکایی نیز می‌گویند که صد‌ها ایرانی در سوریه در ارائه مشاوره نظامی به نیروهای دولتی و در برخی مواقع، آموزش این نیروها، فعال هستند.

یک مسئول آمریکایی می‌گوید: «حضور ایران در سوریه با توجه به امکاناتش و پشتیبانی مطلقش از اسد، همچنان مایه نگرانی است».
عبور از مرز‌ها

از سویی، منابع آگاه ایرانی و منابعی در اپوزیسیون سوریه می‌گویند که نیروهای ایرانی می‌توانند از راه مرزهای ترکیه، وارد سوریه شوند، چرا که ایرانی‌ها، به روادید برای ورود به ترکیه نیاز ندارند. شماری دیگر از آن‌ها نیز از راه عراق به سوریه می‌روند و فرماندهان، با هواپیما به دمشق پا می‌گذارند.

یک مسئول در دولت ترکیه می‌گوید که در ماه‌های اخیر، شمار ایرانی‌هایی که به سوریه می‌روند، افزایش یافته است. او خاطرنشان می‌کند که اکثر آن‌ها، گذرنامه غیر ایرانی دارند.

یک منبع در اپوزیسیون سوریه هم می‌گوید که نیروهای تحت فرماندهی ایرانیان در ماه‌های اخیر، فعالیت خود را در مناطق ساحلی از جمله طرطوس و لاذقیه، افزایش داده‌اند. این نیرو‌ها کارت شناسایی محلی دارند، لباس نظامی سوریه را به تن می‌کنند و در واحدهای نیروی هوایی ویژه سوریه فعال هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016