یکشنبه 4 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقبال گروه‌هایی از معترضان اوکراینی از تیموشنکو

یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین و از مخالفان دولت فعلی آن، پس از آزادی از حبس، در میدان استقلال پایتخت این کشور به میان معترضان رفت و از آنان خواست که ادامه دهند.

به گزارش بی‌بی‌سی٬ خانم تیموشنکو که از حبس در شهر خارکف آزاد شده بود، در میان معترضان اوکراینی گفت که نباید فکر کنند کار تمام شده است.

در همین حال جبهه راستگرا، از گروه‌های دست راستی و رادیکال اوکراین گفته است که کماکان به تجمعات و تظاهرات خود در کیف ادامه خواهد دارد. این گروه گفته اینک زمان مناسبی برای متفرق شدن نیست.

نخست‌وزیر سابق اوکراین به خاطر ناراحتی از کمر، روی صندلی چرخ‌دار سخنرانی می‌کرد.

گروه‌هایی از معترضان حاضر در میدان استقلال شهر کی‌یف، از او استقبال کردند و سخنان او را تشویق کردند ولی خبرنگاران حاضر در محل می‌گویند همه این معترضان، روی خوشی به حضور یولیا تیموشنکو نشان نداده‌اند و ده‌ها نفر از آنان در اعتراض به حضور او، محل را ترک کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، گروه‌هایی از معترضان اوکراینی حاضر نیستند این نخست‌وزیر سابق به عنوان نماینده آنان شناخته شود.

پیش از حبس خانم تیموشنکو در سال‌های گذشته، میزان محبوب او افت کرده بود. خیلی از اوکراینی‌ها او را نیز بابت بحران پس از انقلاب نارنجی در این کشور مقصر می‌دانند و برخی هم این سیاستمدار را از جمله طبقه فاسد اوکراین می‌شمرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یولیا تیموشنکو با رای پارلمان اوکراین آزاد شده است.

پارلمان این کشور به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور نیز رای داده است. اعضای پارلمان همچنین تاریخ برگزاری انتخابات را ۲۵ ماه مه (حدود سه ماه دیگر) اعلام کرده‌اند.

آقای یانوکوویچ حوادث اخیر این کشور را "کودتا" خوانده و گفته است که از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند.

آقای یانوکوویچ در مصاحبه ای از پیش ضبط شده با یک شبکه تلویزیون محلی گفت که او رئیس جمهور قانونی کشور است که از طریق انتخابات بر سر کار آمده و کناره گیری نخواهد کرد.

او اقدام پارلمان را در انتخاب رئیس جدید و دستور آزادی فوری یولیا تیموشنکو، نخست وزیرسابق و از مخالفان دولت غیرقانونی دانسته است.

خانم تیموشنکو در بیمارستانی در شهر خارکف نگهداری می‌شد.

آمریکا از آزادی این نخست‌وزیر سابق متمایل به غرب استقبال کرده و گفته است که با روسیه و سازمان‌های اروپایی و بین‌المللی برای حمایت از یک اوکراین متحد و دموکراتیک همکاری خواهد کرد.

او که از قهرمانان انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ در اوکراین بود در سال ۲۰۱۱ در ارتباط با سوء استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد.

طرفداران خانم تیموشنکو می گویند زندانی کردن او صرفا برای انتقام گیری به دلیل کمک او به تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ بود که به پیروزی آقای یانوکوویچ منجر شده بود. مخالفان، آقای یانوکوویچ را به تقلب در این انتخابات متهم کرده بودند.

مخالفان خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قبل از ۲۵ مه (حدود ۳ ماه دیگر) شده اند.

نا آرامی های اوکراین از ماه نوامبر و زمانی آغاز شد که ویکتور یانوکوویچ از امضای قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا سر باز زد و به جای آن به روسیه بیشتر نزدیک شد.

در جریان ‌درگیری‌های چند روز اخیر این کشور نزدیک به ۸۰ نفر از نیروهای پلیس و معترضان کشته شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016