دوشنبه 5 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"ضرب و شتم" لقمان مرادی در زندان رجايی شهر

بی بی سی ـ براساس گزارش‌های رسيده از ايران، روز گذشته يک شنبه ۴ اسفندماه، لقمان مرادی زندانی محکوم به اعدام در زندان رجايی شهر هنگام انتقال به دادگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

اين زندانی قرار بود که روز گذشته در دادگاه شعبه ۷۴ کيفری حاضر شود و اتهامات او توسط قضات کيفری ارزيابی شود.

اما به هنگام اعزام به زندان ماموران قصد داشتند که به اين زندانی لباس زندان بپوشانند، که وی سرباز می‌زند و در نهايت وی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار تنگی نفس می‌شود و ماموران در اين حالت حاضر می‌شوند او را بدون لباس زندان به دادگاه ببرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفته شده شدت اين ضربات به حدی است که آثار آن همچنان بر روی بدن اين زندانی باقی مانده است.

کليک لقمان و زانيار مرادی دو زندانی هستند که گفته شده تحت شکنجه به قتل پسر امام جمعه مريوان "اعتراف" کرده‌اند.

اين دو زندانی درنامه‌ای سرگشاده از داخل زندان اعلام کردند که اعترافات آنان زير شکنجه بوده است و بازجويان آنها را تهديد به "تجاوز جنسی" کرده‌اند.

زانيار در اين نامه نوشت: "يک بطری را آورده بودند و می گفتند که بايد قبول کنی اگر قبول نکنی بايد روی اين بطری بشينی و همچنين تهديد به تجاوز جنسی می کردند و می گفتند خودت انتخاب کن يا قبول می کنی يا اين آخرين راهته، من هم به ناچار قبول کردم چون نمی توانستم اين نوع شکنجه ها را تحمل کنم و بشدت از ناحیۀ بيضه خونريزی و سوزش داشتم و ديگر در برابر شکنجه های بی رحمانه دوام نداشتم. حتی هيچ دکتری برای معالجۀ من نياوردند و هنوز هم هر دوی ما مشکل داريم."

لقمان ديگر زندانی محکوم به اعدام نيز با اشاره به اينکه اعترافاتش تحت شکنجه بوده در اين نامه نوشت: "ما قربانيان شکنجه های بيرحمانه ی اداره اطلاعات سنندج هستيم و تمام اتهاماتی که به ما زده‌اند را تکذيب می کنيم و هيچ کدام از اين اتهاماتی که به ما زده‌اند را قبول نداريم، از تمام گروه ها و سازمان های حقوق بشر تقاضامنديم که با عاملين شکنجه های بيرحمانه اطلاعات سنندج طبق عدالت برخورد قانونی صورت گيرد.

از تمام دنيا به خصوص دبيرکل سازمان ملل و سازمان حقوق بشر و سازمان عفو بين الملل و کميته ضد شکنجه و ديگر سازمان های ذی ربط تقاضای کمک می کنيم."

اين دو زندانی در دسامبر سال ۲۰۱۰ (دی ماه سال ۱۳۸۹) به اتهام "محاربه با خدا"، "افساد فی الارض"، قتل و عضويت در حزب کومله کردستان ايران به اعدام محکوم شدند.

اين در حالی است که حزب کومله کردستان در بيانيه‌ای هر گونه وابستگی اين افراد را به خود تکذيب کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016