جمعه 8 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی خواستار اتحاد منطقه‌ای برای مقابله با افراط‌گرايی شد

زادیو فردا: حسن روحانی، رييس جمهوری اسلامی ايران که به افغانستان سفر کرده بود روز پنجشنبه، هفتم فروردين، کشورهای منطقه را به اتحاد برای «اعتدال‌گرايی، صلح و دوستی و مبارزه با افراط‌گرايی» فرا خواند.

سفر یک روزه آقای روحانی به کابل برای بزرگداشت جشن نوروز صورت گرفته بود و در آن، رهبران افغانستان، پاکستان و تاجيکستان نيز حضور داشتند. اين مراسم در ميان تدابير شديد امنيتی و در کاخ رياست جمهوری افغانستان برگزار شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، با معرفی اين کشورها به عنوان «کشورهای حوزه نوروز» از رييس جمهوری ايران در جشن نوروز نقل و قول کرده که گفته است: «مايلم اينجا از همه ملتها و دولت‌های نوروز دعوت کنم که در تهيه و تدوين برنامه عمل برای اين قطعنامه پيشگام شوند و به نام نوروز، اعتدال و مقابله با افراطی‌گری را عيدانه مردمان خود قرار دهند».

وی می‌گويد که «راهی جز اعتدال نيست» و «می‌توانيم تجربه‌ای بی نظير از همکاری منطقه‌ای را سامان دهيم تا جهان از کنار جوامعی که تجربه تلخ فرياد افراط‌گرايان را شنيده است صدای اعتدال‌گرايان را هم بشنود».

آقای روحانی گفت که افغانستان دو بار از سوی نيروهای خارجی اشغال شده است و «آنها خشونت و افراطی‌گری را برای اين کشور به ارمغان آوردند». اشاره وی به حمله اتحاد جماهير شوروی در سال ۱۹۸۰ و ايالات متحده آمريکا در سال ۲۰۰۳ است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهوری ايران گفته است که اشغالگران، «بذر شوم خشونت و افراط را با خود به اين سرزمين آوردند که چه آسيب‌ها که به زندگی مردم و کشور وارد نساخت. کشور من اين هر دو هجوم را محکوم کرده و در هر دو مقطع به ملت بزرگ افغانستان کمک نموده و ميليون‌ها نفر را به عنوان مهمان در کشور خود پذيرفته است».

سفر حسن روحانی به کابل در برهه‌ای حساس صورت گرفت چرا که قرار است هفته آينده انتخابات رياست جمهوری افغانستان برگزار شود و بسياری از نيروهای آمريکايی و متحدان آن نیز باید تا اواخر سال جاری ميلادی از اين کشور خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، با کمرنگ شدن حضور کشورهای غربی در افغانستان، کشورهای ايران، پاکستان، تاجيکستان و ساير کشورها در صدد پر کردن خلاء حضور آنها هستند.

اين خبرگزاری می‌افزايد که به رغم بهبود مناسبات با واشينگتن، ايران حضور نيروهای آمريکايی در همسايگی خود را تهديد می‌داند و با معاهده امنيتی ميان آمريکا و افغانستان که حضور هزاران نيروی خارجی را در اين کشور از اواخر ۲۰۱۴ به بعد تضمين می‌کند مخالفت کرده است.

حامد کرزای تاکنون از امضای اين معاهده خودداری کرده ولی سه نامزد پيشگام انتخابات رياست جمهوری گفته‌اند که اين معاهده را امضاء خواهند کرد. در اين انتخابات که روز پنجم آوريل برگزار می شود هشت نامزد حضور دارند و برای نخستين بار، حامد کرزای نمی‌تواند در اين دور از انتخابات شرکت کند.

عبدالله عبدالله که در انتخابات جنجال برانگيز سال ۲۰۰۹ رقيب حامد کرزای بود، اشرف غنی احمدزای، کارمند پيشين بانک جهانی و زلمای رسول، وزير امور خارجه پيشين افغانستان نامزدهای اصلی اين دور از رقابت‌های رياست جمهوری هستند.

رييس جمهوری ايران که محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه، نيز وی را همراهی می‌کند روز پنجشنبه به طور جداگانه با رييس جمهوری افغانستان و امامعلی رحمان، رييس جمهوری تاجيکستان نيز ديدار کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016