شنبه 23 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آزار قضايی هادی اسماعيل زاده، وکيل حقوق بشری ايرانی، بیانیه برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر از طريق «کانون مدافعان حقوق بشر» (DHRC) از آزار و اذيت قضايی آقای هادی اسماعيل زاده، وکيل حقوق بشری ايرانی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر مطلع شده است.
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دريافت کرده و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زير در ايران اقدام کنيد.

شرح وضعيت
بنا به اطلاعات دريافتی آقای هادی اسماعيل زاده روز ۲۶ فروردين ماه ۱۳۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه خواهد شد. پيشتر در بازپرسی به تاريخ ٢١ تيرماه ۱۳۹۰، اتهام های «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرايم امنيتی» به لحاظ عضويت آقای اسماعيل زاده در کانون، و «فعاليت تبليغی عليه نظام» و ممنوعيت خروج از کشور به وی ابلاغ شده بود. با وجود اين، وکلای او هنوز امکان دسترسی به پرونده و اجازه مطالعه آن پيش از محاکمه هفته آينده را نيافته اند.

در پی تعطيلی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۷، سازمان های اطلاعاتی و امنيتی چندين بار آقای اسماعيل زاده را احضار و بازجويی کردند و برای استعفا از کانون مدافعان حقوق بشر زير فشار قرار دادند. به علاوه، خودداری او از استعفا از عضويت در کانون باعث اخراج او از موسسه عالی‌ بانکداری ايران در سال ۱۳۸۸ و سپس از دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بم در سال ۱۳۹۱ شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنامه نظارت يادآوری می کند که در حال حاضر آقايان عبدالفتاح سلطانی و محمد سيف زاده، دو وکيل حقوق بشری ديگر و اعضای بنيانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، به اتهام های ناشی از فعاليت های حقوق بشری حکم های طولانی محکوميت را در زندان های اوين تهران و رجايی شهر کرج سپری می کنند. گروه تحقيق در باره حبس های خودسرانه سازمان ملل در ژانويه ۲۰۱۳ اعلام کرد که حبس آقای سلطانی خودسرانه است. آقای سلطانی دچار بيماری های جدی است ولی از دسترسی کافی به مراقبت درست پزشکی در زندان يا در مراکز پزشکی خارج از زندان برخوردار نيست.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر نگرانی شديد خود را از آزار مداوم آقای اسماعيل زاده به وسيله سازمان های اطلاعاتی و امنيتی و محروميت او از موازين قضايی ابراز می کند و از دولتمردان ايران می خواهد به آزار او، از جمله در سطح قضايی، پايان دهند.

اقدام های درخواستی
برنامه نظارت از همگان می خواهد با نوشتن نامه به دولتمردان ايران از آنها بخواهند:
• تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی آقای هادی اسماعيل زاده و تمام مدافعان حقوق بشر در ايران را تضمين کنند؛

• تمام مدافعان حقوق بشر در ايران را که تنها برای مجازات فعاليت های حقوق بشری آنها در زندان هستند فوری و بدون قيد و شرط آزاد کنند؛

• به هرگونه اقدام آزاردهنده، ازجمله در سطوح قضايی، عليه آقای هادی اسماعيل زاده و تمامی مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند و امکان انجام فعاليت های بدون مانع آنها را در هر شرايطی تضمين کنند؛

• در هر شرايطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ويژه:
- ماده ۱ آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها فعاليت کنند،»
- و ماده ۲ـ۱۲ آن که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گيرد تا حمايت مراجع ذيصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار يا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد؛»

• در هر شرايطی تضمين کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با موازين بين المللی حقوق بشر و عهدنامه های بين المللی که ايران نيز متعاهد آنهاست رعايت خواهند شد.

*****

نامه ها را به مقام های زير ارسال کنيد:

• رهبر جمهوری اسلامی ايران، آيت الله سيدعلی خامنه ای: info_leader@leader.ir
• رياست جمهوری، آقای حسن روحانی: فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸
• رياست قوه قضاييه، آيت الله صادق لاريجانی: info@dadiran.ir؛ info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
• وزير امور خارجه، آقای محمد جواد ظريف: فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+ matbuat@mfa.gov
• دبير ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاريجانی، info@humanrights-iran.ir
• آقای محسن نظيری اصل، سفير جمهوری اسلامی ايران در ژنو، سوئيس؛ فکس: ۷۳۳۰۲۰۳ ۲۲ ۴۱+؛
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +۴۱ ۲۲ ۷۳۳۰۲۰۳; mission.iran@ties.itu.int
• آقای محمود بريمانی، سفير ايران در بروکسل، بلژيک؛ فکس ۲۷۶۲۳۹۱۵ ۳۲+؛
Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + ۳۲ ۲ ۷۶۲ ۳۹ ۱۵; secreteriat@iranembassy.be

لطفا به نمايندگان ديپلماتيک جمهوری اسلامی ايران در کشورخودتان نيز نامه بنويسيد.

ــــــــــــــــــ
پاريس ـ ژنو، ۱۱ آوريل ۲۰۱۴
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره اين درخواست مطلع فرماييد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016