سه شنبه 2 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: برخی نمايندگان اصولگرا از اصلاح‌طلبان مجلس ششم خطرناکترند

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جايگاه حقوق شهروندی و حقوق بشر در کشور خاطرنشان کرد که «بايدها و اساس آزادی در شعارهای انقلاب اسلامی و قانون اساسی کشور وجود دارد.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، علی مطهری در جمع هزار نفری دانشجويان دانشگاه صنعتی اصفهان با بيان اين‌که «از آن‌جا که انسان بايد در هر دوره‌ای به وظيفه اش عمل کند من هم انتقادهای خودم را علنی کرده‌ام» اظهار کرد که « خطر برخی از دوستان اصولگرای مجلس از اصلاح‌طلبان مجلس ششم بسيار بيشتر است» و افزود: از همان ابتدای مجلس هشتم احساس کردم خطری انقلاب را تهديد می‌کند و آن برداشت‌های غلط از «ولايت فقيه»، «آزادی» و «ضد نظام» است که باعث شده خيال ‌کنيم برای «حفظ نظام» به راحتی می‌توانيم حقوق مردم را زير پا بگذاريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اعتقاد به اين‌که «در انتخابات ۸۸ اصولگرايان بايد عاقلانه عمل می‌کردند» مدعی شد: ما از آذرماه سال ۸۷ به اين نتيجه رسيده بوديم که ادامه دولت احمدی‌نژاد سم مهلکی برای کشور است؛ از اين رو شخصا به دنبال اين بودم که اصولگرايان بر روی دکتر ولايتی اجماع کنند و حتی موافقت آقايان خاتمی و هاشمی را هم گرفته بوديم، اما به يکباره عده‌ای کاسه داغ تر از آش گفتند که دل آقا با احمدی‌نژاد است و اين نقطه شروع فتنه بود.

وی ديدگاه‌هايی مبنی بر عدم تبعيت از مجلس و قوانين آن را نوعی استبداد دانست و گفت: خطر اين جور نگاه‌ها به مراتب بيشتر از اصلاح‌طلبان است؛ چراکه اصلاح‌طلبان شايد در برخی مسائل فرهنگی اهل تساهل و تسامح باشند، اما عقل‌شان را به کار می‌برند.

اين نماينده مجلس در بخش ديگری از سخنانش بازگشت اساتيد و دانشجويان اخراجی به دانشگاه‌ها را امری مثبت ارزيابی کرد و در عين حال گفت: متاسفانه مجلس مانع اين کار است و به جای اين‌که از حقوق مردم دفاع کند بر عکس کار می‌کند.

دانشجويی پرسيد: چرا شما تنها از وظايف حکومت سخن می‌گوييد و از تکاليف مردم حرفی نمی‌زنيد؟

مطهری پاسخ داد: در مورد تکاليف مردم در مقابل نظام همه صحبت می‌کنند، اما در دفاع از حقوق مردم کمتر افرادی می‌آيند و کمتر جرأت می‌کنند که حرف بزنند، همان‌گونه که در مورد ستار بهشتی همه از من انتقاد کردند که چرا در مورد شهادت بسيجی‌ها حرفی نمی‌زنی که گفتم در مورد شهادت يک بسيجی همه نظام پشت سر او است و از او حمايت می‌کنند، اما در مورد ستار بهشتی کسی جرأت نمی‌کرد حرفی بزند.

وی در مورد موضوع دفن ريچارد فرای در اصفهان نيز اظهار کرد: مدرکی را که نشان دهد او جاسوس است، من نديده‌ام بلکه او يک ايران‌دوست بوده که در دولت خاتمی از دولت وقت می‌خواهد که اجازه دهند او را در خاک ايران دفن کنند و در دولت احمدی‌نژاد هم تعهد کتبی می‌گيرد که او را در کنار مقبره پوپ دفن کنند که حتی احمدی‌نژاد در آن جلسه يک منزل در اصفهان به او هديه می‌کند.

وی ادامه داد: اين‌که کسی می‌خواهد در خاک ايران دفن شود چيز عجيبی نيست و نشانه عظمت ايران است که يک دانشمند از کشوری که دشمن ماست می‌خواهد در ايران دفن شود و اگر هم جاسوس باشد، جاسوس را دفن کنيم که خيلی خوب است!

اين نماينده مجلس در پاسخ به سوالات مکرر دانشجويان در مورد رفع حصر موسوی و کرويی با بيان اين‌که «من بارها گفتم و حتی در نطق پيش از دستور خودم در ۸ دی ماه سال گذشته نيز تأکيد کردم که اين روش مصلحت نيست و بايد مشکل رفع شود» مدعی شد: در آن جلسه اگرچه برخی از نمايندگان حتی در صحن علنی به من اهانت کردند اما تحقيقا نيمی از نمايندگان به من گفتند با سخنانت موافق هستيم، اما جرأت بيان آن را نداريم.

وی پيشنهاد داد: بهترين راه حل اين است که طرفين از خطاهای يکديگر بگذرند، هرچند خطاهای موسوی و کروبی عکس‌العمل کارهايی بود که دولت احمدی‌نژاد انجام می‌داد، اما به هرحال مرتکب خطاهايی شده‌اند که بايد دو طرف يکديگر را ببخشند، در فتنه ۸۸ به عده‌ای از بزرگان نظام هم تهمت زده شد که بايد اجازه دهيم بيايند و از خود دفاع کنند؛ اگرچه همان موقع از صداوسيما خواستند اما اجازه سخن به آن‌ها ندادند.

وی افزود: اگر بنا بر بخشش نيست، بيايند و همه را در يک دادگاه علنی محاکمه کنند. موسوی، کروبی، احمدی نژاد و حتی آن‌ها که بر خلاف قانون از احمدی‌نژاد دفاع می‌کردند. انتظار می‌رود از عقلای قوم که به صحنه بيايند و اين موضوع را حل کنند و اين‌که بگوييم آن‌ها بايد توبه کنند تا آزاد شوند در اسلام چنين چيزی وجود ندارد و ظاهرا عده‌ای دوست دارند فتنه بماند و هر بار ۹ دی بگيرند.

مطهری در پاسخ به درخواست دانشجويان برای اقدام نمايندگان مردم برای رفع حصر ادعا کرد: برخی از نمايندگان حتی جرأت ندارند در نطق خود به اين موضوع اشاره کنند، چه برسد به اين‌که بخواهند آثار مکتوبی از خود بر جای بگذارند؛ چراکه می‌ترسند سرنوشتی همانند نامه بيش از ۱۰۰ نماينده مجلس ششم که در باب موضوع هسته‌ای به رهبری نوشتند و همگی به ليست سياه رفتند و در دوره بعدی تأييد صلاحيت نشدند، پيدا کنند.

وی ايران را تنها کشوری برشمرد که خودش برای خودش تصميم می‌گيرد و از ۳ استقلال سياسی ، اقتصادی و فرهنگی در کشور سخن گفت.

وی به اقدامات گشت ارشاد و اقدامات نيروی انتظامی نيز اشاره کرد و گفت: البته امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد؛ کار فرهنگی بايد انجام شود، اما بعد از کار فرهنگی اگر عده‌ای رعايت نکردند و دوباره با وضعيت ناهنجار در جامعه ظاهر شدند با توجه به اين‌که ما در ايران روابط آزاد نداريم، پس نمی‌توانيم اجازه دهيم تحريک کنند و بايد با آن مقابله کنيم.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ابتدای اين جلسه با قرائت چندين اصل از قانون اساسی در مورد آزادی‌های مطرح در اين قانون سخن گفت و خاطرنشان کرد: همواره آرزو می‌کردم که ای کاش شهيد مطهری ديرتر شهيد می‌شدند تا در تدوين قانون اساسی حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا قانون اساسی بهتری می‌داشتيم.

وی با اعتقاد به «فاصله پيدا کردن با قانون اساسی» از اين موضوع انتقاد کرد.

وی به مرگ ستار بهشتی در زندان اشاره کرد و افزود: عده‌ای در مجلس ناراحت بودند که چرا اين سوال را از وزير وقت کشور پرسيدم و معتقد بودند حفظ نظام بالاتر از اين‌هاست که البته اين‌ها برداشت‌های غلطی از قانون اساسی است؛ چراکه زندانی در زندان جز مجازاتی که دادگاه صادر کرده حق اعمال مجازات ديگری ندارند.

مطهری به اختلاف در مبانی آزادی عقيده و آزادی بيان ميان اسلام و غرب نيز اشاره کرد و گفت: در اسلام نمی‌توانيم بگوييم هر عقيده‌ای آزاد است، اما هر تفکری آزاد است. انسان تنها موجودی است که با ماهيت ثابت به دنيا نمی‌آيد و ماهيت او نيز از منفی بی‌نهايت تا مثبت بی نهايت قابل بررسی است. هنر اسلام در اين است که تفاوت ميان ماديت و معنويت را مطرح نکرد، بلکه به ترکيب ماده و معنا پرداخت در حالی که کليسا و برخی ديگر ميان ماديت و معنويت تفاوت قائل شدند و فاصله انداختند تا اين‌که مردم از دين گريزان شدند.

وی خاطرنشان کرد که شهيد مطهری بر آزادی تفکر اهتمام داشت و برای آن ارزش قائل بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016