شنبه 13 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"برگزاری مذاکرات محرمانه میان آمریکا و حزب الله در قبرس"

العربیه - گزارش‌های رسانه‌ای به نقل از منابع اطلاعاتی اسرائیل، از برگزاری دو جلسه مذاکرات محرمانه میان آمریکا و حزب الله لبنان در قبرس خبر می‌دهد.

سایت «دبکا» نزدیک به سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل نوشته است، دولت آمریکا به این باور رسیده است که باید طرح ریچارد هولبروک دیپلمات درگذشته آمریکایی را که برای افغانستان ارائه شده بود، در لبنان نیز پیاده کرد.

این دیپلمات آمریکایی معتقد بود که باید با طالبان در افغانستان مذاکره کرد و اکنون این مذاکره، به یکی از مسائل مهم در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تبدیل شده است.

بنا بر این گزارش، دولت کنونی آمریکا معتقد است که حزب الله لبنان از راه دخالت نظامی در سوریه در حمایت از نظام بشار اسد، دستاوردهای بسیاری داشت و مانع از شکست حتمی ارتش سوریه در سال ۲۰۱۳ شد. این حزب با فعالیت‌هایش، پیشروی‌های مخالفان را به پیروزی‌هایی جزئی در برخی مناطق تبدیل کرد. از این رو هم اینک حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان می‌تواند به دستاوردهای حزبش در سوریه افتخار کند و بر نظر خود مبنی بر خارج نکردن نیروهایش از این کشور تا شکست کامل مخالفان اسد و القاعده، اصرار کند.

debkaHezbUScyprus.jpg

«دبکا» افزوده است که کلید حل بحران سوریه، هم اینک در دست نصر الله است، از این رو آمریکا در پی آن است که از روند مذاکره هسته‌ای با ایران، به دست یابی به توافقی دو جانبه و فراگیر با تهران درباره سوریه و لبنان، استفاده کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این سایت اسرائیلی به نقل از یک مسئول در دولت آمریکا نوشته است که حسن نصرالله به هیچ کس جز روحانیان در ایران اهمیت نمی‌دهد و معتقد است که سرنوشتش در دست رهبران ایران است. واشینگتن می‌بیند که دخالت حزب الله در جنگ داخلی سوریه افزایش یافته و تکیه رهبرانش بر تهران بیشتر شده است. از این رو رهبران حزب الله قدرت مانور زیادی در دیدار با نمایندگان آمریکا ندارند و در صورت کوتاه نیامدنشان، مراجعه به تهران می‌تواند روند مذاکرات را به مسیرش بازگرداند.

در مقابل برخی از کار‌شناسان امور خارومیانه، از جهت گیری جدید آمریکا در منطقه انتقاد کرده و آن را «ساده انگارانه» دانستند. آن‌ها در توانایی این سیاست به نزدیک کردن حزب الله یا تهران به اهداف یا اراده ایالات متحده، تشکیک می‌کنند.

اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، وزیر خارجه‌اش جان کری، مشاور امنیت ملی‌اش، سوران رایس و جان برینان رئیس سازمان سیا، انتظار دستاوردهای بسیاری از روند کنونی دارند.

از این رو اوایل ماه مارس، دو جلسه مذاکراه محرمانه میان مسئولان امنیتی و اطلاعاتی آمریکایی و مسئولان امنیتی حزب الله لبنان در قبرس برگزار و درباره مسائل سوریه و لبنان، گفت‌و‌گو شد. همچنین دیویل هیل سفیر آمریکا در بیروت مامور برگزاری جلسات در آینده و اجرای تفاهم‌های صورت گرفته شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016