چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
29 اسفند» گزارش اهدای جوایز حقوق بشری "رها" + فيلم سخنرانی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به شکنجه و رفتار غيرانسانی با محمدصديق کبودوند و ديگر مدافعان حقوق بشر پايان دهيد، برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر

پاريس ـ ژنو، ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۷ مه ۲۰۱۴) ـ برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شکنجه و رفتار ظالمانه و غيرانسانی با آقای محمد صديق کبودوند، مدافع حقوق بشر ايرانی و رييس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، که از سال ۱۳۸۶ حکم ۱۱ سال زندان را می گذراند، اطلاع يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روز ۲۸ فروردین ۱۳۹۳، آقای محمد صديق کبودوند، و شمار زيادی از زندانيان عقيدتی ديگر، در بازرسی از بند ۳۵۰ زندان اوين به وسيله گارد زندان و نيروهای امنيتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به خارج از بند منتقل شدند. در روز ۱۵ ارديبهشت، آقای کبودوند به بند ۳۵۰ بازگشت. در اين مدت، با وجود جراحت های شديد و نياز آقای کبودوند به مراقبت پزشکی، ابتدا او را سه روز در سلول انفرادی حبس کردند. سپس او را به بهداری زندان منتقل کردند و او تا روز ۱۵ ارديبهشت در آنجا ماند، چون کبودی ها و آثار ديگر ناشی از ضرب و شتم روی بدن او آشکار بود، گرچه تمام زندانيان ديگر را تا روز ۱۱ ارديبهشت از سلول های انفرادی به بند ۳۵۰ بازگردانده بودند.

به گفته خانواده آقای کبودند که در روز ۱۵ ارديبهشت با او در زندان ملاقات کردند، ضرب و شتم باعث شکستگی ۳ دنده و ۲ انگشت از پای چپ، خونريزی کليه، جراحت دست چپ و پشت سر آقای کبودوند شده است. با وجود اين، آقای کبودوند از مراقبت مناسب پزشکی برخوردار نشده است. او در سال های گذشته در زندان بيماری های ديگری داشته است و دست کم سه بار دچار حمله مغزی شده است. گروه تحقيق سازمان ملل در باره حبس های خودسرانه در نشست ماه نوامبر ۲۰۱۲ (آبان ۱۳۹۱) خود حبس آقای کبودوند را خودسرانه اعلام کرد.

به علاوه، آقای بهنام ابراهيم زاده، فعال سنديکايی و فعال حقوق کودک، که در ميان زندانيانی بود که مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به مدت دو هفته تا ۱۱ ارديبهشت به سلول انفرادی منتقل شده بود، روز ۱۳ ارديبهشت به دادسرا احضار شد، اما پس از آن به بند ۳۵۰ بازنگشته است و محل حبس او مشخص نيست.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر يادآوری می کند که ديگر مدافعان حقوق بشر که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند از اين قرار هستند: عبدالفتاح سلطانی، سعيد متين پور، حسين رونقی ملکی، و اميد بهروزی. دو نفر اول چند روز به سلول انفرادی منتقل شده بودند. آنها نيز دچار جراحت هايی شده اند و نيازمند مراقبت پزشکی هستند.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر به شدت رفتار ظالمانه و غيرانسانی دولتمردان ايران را با آقايان کبودوند، ابراهيم زاده، سلطانی، متين پور، رونقی ملکی و بهروزی محکوم می کند. به علاوه، برنامه نظارت از دولتمردان ايران می خواهد فوری مراقبت پزشکی کافی در اختيار اين و ديگر زندانيان عقيدتی قرار دهند، به رفتار ظالمانه و غيرانسانی با آنها پايان دهند و آنها و ديگر مدافعان حقوق بشر در ايران را فوری و بدون قيد و شرط آزاد کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016