جمعه 2 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارتش تایلند کودتا کرد

به گزارش رادبو فردا٬ دو روز پس از اعلام حکومت نظامی در تایلند، ارتش آن کشور اول خرداد ماه کنترل اوضاع را در دست گرفته و کودتا کرد. این دست‌کم دوازدهمین کودتای ارتش تایلند در هشت دهه گذشته است.

با این حساب تازه‌ترین بحران سیاسی ماه‌های گذشته در آن کشور وارد مرحله جدیدی شده است؛ بحرانی که به تظاهرات و درگیری‌های خیابانی مخالفان دولت اینگلاک چیناوات و هواداران او انجامید.

این اعتراضات با برکناری خانم چیناوات از قدرت، جایگزینی او با وزیر بازرگانی و اعلام انتخابات جدید همچنان ادامه داشت، چراکه مخالفان خواهان استعفای کل دولت بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ژنرال پرایوت چان‌اوچا، فرمانده ارتش تایلند، گفته است اداره‌ها و ساز و کارهای دولتی همچنان به کار معمول خود ادامه می‌دهند. اما روزنامه «نیشن» چاپ تایلند روز گذشته خبر از تعطیلی مراکز آموزشی در روز جمعه بود.

کودتای قبلی ارتش تایلند به سال ۲۰۰۶ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که برادر نخست‌وزیر پیشین، یعنی تاکسین چیناوات بر سر قدرت بود. کودتاهای یک دهه گذشته هر دو علیه دولت‌های انتخاب شده در آرای عمومی انجام شده است.

از سویی مخالفان دولت خانواده چیناوات و حزبشان، آنها را متهم می‌کنند که با عوامفریبی، مردم را به ویژه در مناطق فقیر و دورافتاده کشور به نفع خود به رای دادن می‌کشانند.

مخالفان چیناوات به طور عمومی ساکنان مناطق شهری و توسعه‌یافته آن کشور هستند و در انتخابات گذشته موفق نشده‌اند قدرت را در دست بگیرند.

تاکسین چیناوات، نخست‌وزیر پیشین تایلند، اکنون در تبعید خودخواسته به سر می‌برد اما گفته می‌شود همچنان از نفوذ گسترده‌ای بر احزاب هوادار خود برخوردار است.

کودتای ارتش، با تعلیق قانون اساسی آن کشور، قطع برنامه‌های تلویزیونی، برقراری ساعات رفت‌وآمد یا ممنوعیت تجمع بیش از پنج نفر همراه است. در نتیجه ارتش به معترضان و راهپیمایان اجازه ادامه تجمعاتشان را نمی‌دهد.

کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، تعهدات دولت تایلند را مطابق قوانین بین‌المللی حقوق بشر یادآور شده و گفته است که این قوانین کاربرد اختیارات اضطراری را بسیار محدود می‌کند.

فرمانده ارتش روز پنج‌شنبه با سران مخالف و نمایندگان دولت دیداری داشته است. رسانه‌های تایلندی می‌گویند این دیدار نتیجه‌ای نداشت. پس از آن دیدار بود که ارتش قدرت را در دست گرفت، دست به کودتا زد.

سازمان ملل از مقام‌های تایلند خواسته است از رعایت حقوق اساسی شهروندان خود اطمینان حاصل کنند.

وزارت دفاع آمریکا نیز گفته است که کمک‌های نظامی و روابط دفاعی دیگر با تایلند را در دست بازبینی دارد.

رئیس‌جمهوری فرانسه کودتا را محکوم کرده است.

بریتانیا مستقیما کودتا را محکوم نکرده، اما طرف‌ها را به گفت‌وگو فراخوانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016