سه شنبه 13 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توییت خشونت‌آمیز باعث اخراج خبرنگار دویچه‌وله فارسی شد

تقاطع: خبرنگار بخش فارسی شبکه‌ی خبری “دویچه‌‌وله” به دلیل انتشار اظهارات خشونت‌آمیز و نفرت‌پراکنانه در شبکه‌ی اجتماعی “توییتر” از کار اخراج شد.

احسان نوروزی که از قضا به عنوان خبرنگار و کارشناس حوزه‌ی وب و شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، هفته‌ی گذشته در صفحه‌ی توییتر خود نوشته بود با انداختن کسانی که به حجاب اعتقاد دارند در “کوره آدم‌سوزی”، دنیا، “تریلیون‌ها برابر” جای بهتری برای زندگی می‌شود.

Ehsan-Norouzi-Tweet.jpg
توییتی که هرچند، ساعاتی پس از انتشار، از سوی این روزنامه‌نگار حذف شد، اما تصویر آن در میان کاربران توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به سرعت پخش شد و کار به جایی رسید که شماری از فعالان فضای مجازی در نامه‌ای به مسوولان دویچه‌وله خواهان اخراج او شدند. درخواستی که در کمتر از یک هفته، پذیرفته شد و آن‌گونه که خود آقای نوروزی روز دوشنبه (۱۲ خرداد-۲ ژوئن) در صفحه‌ی توییترش نوشت، اخراج او از این شبکه‌ی خبری «قطعی» گردید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او که در روزهای گذشته، در چند پست فیسبوکی و توییتری از نوشته‌ی پیشین خود عذرخواهی و آن را «بزرگ‌ترین اشتباه» خود توصیف کرده بود، پس از اخراج، یکی از هم‌کاران پیشین خود را نیز به «عقده‌گشایی» و «تسویه‌حساب شخصی» در این ماجرا متهم کرد و در عین حال گفت که در مقابل جمشید فاروقی، رییس بخش فارسی “دویچه‌وله” به خاطر تلاش ناکامش برای حفظ او، «تعظیم» می‌کند.

وی روز یکشنبه (۱۱ خرداد) در آخرین پست فیسبوکی خود پیش از اخراج ضمن عذرخواهی از کسانی که از توییت جنجالی‌اش «رنجیده» بودند، خواسته بود تا به او «فرصت جبران بدهند».

این روزنامه‌نگار هم‌چنین نوشته بود: «چیزی که به‌عنوان عقیده خشونت‌آمیز من دست به دست می‌شه و خیلی‌ها رو رنجونده و به نظر بسیاری مصداق نفرت‌پراکنی بوده مطلقا عقیده من نیست و هیچ فصل مشترکی با جهان ذهن من نداره. من به آزادی انتخاب هر چیزی٬ از جمله پوشش٬ از عمق جانم باور دارم و نسبت به حجاب و بی‌حجابی ارزش‌داوری نمی‌کنم… من هم کسر بزرگی از عمرم رو تو اون مملکت گذروندم و اعضای خانواده‌ام هم به اندازه عزیزان شما مقید به رعایت حجاب‌اند.»

اخراج احسان نوروزی، می‌تواند اولین مورد از اخراج رسمی یک فرد ایرانی از کارش به دلیل ابراز نظر خشونت‌آمیز یا نژادپرستانه آن هم در شبکه‌های اجتماعی باشد. هرچند که پیش‌تر، گزارش‌هایی از وقوع موارد مشابه در میان غیر ایرانی‌ها منتشر شده است.

در یکی از آخرین این موارد، در دسامبر سال گذشته (آذر ۹۲)، جاستین ساکو، مدیر روابط عمومی شرکت آمریکایی آی.ای.سی (IAC) به دلیل آن‌که در توییترش به شوخی ابراز امیدواری کرده بود در سفرش به افریقا، به “ایدز” مبتلا نشود، از کار اخراج شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016