شنبه 17 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شکست سعودی ها در منزوی کردن ایران در خلیج فارس؟ چرا ظریف دست رد به سینه ی وزیر خارجه عربستان زد؟

روزنامه القدس العربی نوشت: شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت سفر مهم خود را به تهران با دیدار با آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران به پایان رساند. این سفر به عنوان باز شدن صفحه جدیدی با همسایه قدیمی که در روابطشان سال ها مشکلاتی به وجود آمده است قلمداد شد. در عین حال این سفر در زمانی صورت گرفت که بحران های منطقه به نحو بی سابقه ای پیچیده و چه بسا به بن بست هم کشیده شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک»، القدس العربی می افزاید در سطح دو جانبه می توان گفت این سفر نقطه عطفی در خط مشی کویت قلمداد می شود چون (کویت )توانسته است روابط سیاسی و اقتصادی خود را با تهران با وجود اختلافهای دوجانبه و اختلافهای منطقه ای حفظ کند.

القدس العربی می نویسد روابط دو جانبه اهمیت ویژه ای برای دو کشور دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


القدس العربی می افزاید از سوی دیگر با توجه به اینکه کویت ریاست شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب را برعهده دارد می توان گفت دیدار امیر کویت با مقامات ایران تنها دیدار دو جانبه نیست بلکه مشابه « نشست منطقه ای » است چون دراین دیدارها درباره بحرانهائی که منطقه با آن موجه است از بحران عراق و لبنان گرفته تا سوریه ، عربستان و یمن که ایران یا طرف ذیربط اصلی با این بحرانهاست و یا در پشت پرده نقشی در آنها دارد گفتگو شد.

القدس العربی می افزاید نمی توان نزدیک شدن کویت و ایران را جدای از تبلیغات دیپلماتیک عربستان برای باز کردن کانالهای مستقیم ارتباطی با ایران دانست. این تلاشهای ریاض بعد از خلاص شدن سیاست خارجی این کشور از سلطه شاهزاده بندر صورت می گیرد و برکناری او هم در چهارچوب « یکسری برکناریهای سلطنتی » صورت گرفت.

این برکناریها بیانگر توجه ریاض به عمق مشکلات داخلی و منطقه ای اش است. البته باید گفت اقدام ریاض مبنی بر کنار گذاشتن « سیاست خشم » در قبال تهران برای اینکه ایران قانع شود کافی نیست و به همین خاطر وزیر امورخارجه ایران از دادن پاسخ مثبت به دعوت عربستان برای سفر به ریاض به علت « همزمان بودن زمان این دعوت با نشستهای اروپائی » عذرخواهی کرد.

از آنجائی که کویت تنها کشوری است که با تمامی کشورهای عربی خلیج فارس و ایران روابط خوبی دارد به همین خاطر نه تنها می تواند نقش میانجی را میان تهران وعربستان ایفا کند بلکه می تواند زمینه را به روی خط مشی دیپلماتیکی هموار کند که مسیر روابط دوجانبه را از موضعگیریهای مختلف( کشورها) در کرانه خلیج فارس متفاوت کند و بتواند( این خط مشی ) زمینه را برای اداره درگیری های منطقه ای که یافتن راه حل برای آنها مشکل شده است فراهم کند.

القدس العربی می افزاید درحالی که عربستان تلاش می کند راهی برای سرپوش نهادن بر ناتوانی خود در جلوگیری از به وجود آمدن خلاء ریاست جمهوری در لبنان ، دوره سوم نخست وزیر نوری المالکی ،افزایش تهدیدهای گروه الحوثی در یمن و پیچیده شدن بحران سوریه بیابد ایران دراینکه در مقابل حل کردن هر کدام از این بحرانها ، تا آنجا که بتواند کمک کند، تردید نخواهد کرد.

القدس العربی تاکید می کند کاهش نفوذ عربستان در پرونده های مزبور منجر به فرسایش موقعیت منطقه ای این کشور شده است و این امر باعث شده است ریاض با زمان برای شکستن حالت بن بست منطقه ای خود مسابقه دهد . دراین راستا ریاض مجبور شده است وارد مذاکره با « راس افعی » شود واین توصیفی است که بنا برگزارشهای فاش شده در پایگاه ویکیلیکس پادشاه عربستان در قبال تهران داشته است.

القدس العربی می افزاید ممکن است سفر امیر کویت به تهران ، سایر کشورهای عربی را هم برای چنین سفری ترغیب کند و بدین ترتیب برای ریاض مشکل خواهد بود که ادامه سیاستهای فشار برای به انزوا کشاندن ایران را توجیه کند.

القدس العربی نوشت نتایج سفر امیر کویت به ایران هرچه که باشد درسی برای مدیریت درگیریهای بین المللی محسوب می شود و گواهی تاریخی برای شکست سیاست « استکباری » عربستان است که چندین دهه است این سیاست را در منطقه دنبال می کند و نتیجه این سیاستها راه را به روی افزایش نفوذ تهران باز کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016