سه شنبه 10 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارشی از برگزاری جلسه ۲۲ ژوئن به مناسبت پنجمين سالگرد جنبش سبز در بروکسل

به مناسبت بزرگداشت پنجمين سالگرد جنبش سبز مراسمی در بروکسل - بلژيک در روز يکشنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ (يکم تيرماه) با عنوان "جنبش سبز و افق های آينده" برگزار شد. در اين مراسم از طيف های مختلف طرفدار جنبش سبز برای سخنرانی دعوت به عمل آماده بود تا بلکه نظرات و تحليل های خود را در باره جنبش سبز پس از گذشت پنج سال ارائه دهند. مدير برنامه آقای مزدک پس از خوش آمدگوئی به حاضرين به معرفی سخنرانان پرداخت. سپس فرصتی را به آقای علی صمد داد تا از طرف سازماندهندگان مراسم ( حاميان جنبش سبز در بلژيک)، متنی کوتاه زير را برای حاضرين قرائت کند:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"نشست امروز، بمناسبت پنجمين سالگرد جنبش سبز است. جنبش سبز از نگاه برگزار کنندگان اين نشست همچنان زنده است و شاخصه زنده بودن آن به مطالبات دمکراتيک گروههای وسيعی از جامعه، به حضور نيروهای اجتماعی و سياسی جنبش که از هر فرصتی بهره گرفته و خواسته های خود را مطرح ميکنند و به ايستادگی رهبران، جريانها و چهره های شاخص جنبش در زندان ها و بيرون از زندانها بر ميگردد.

اهداف جنبش سبز طرد ديکتاتوری، تامين حقوق شهروندان، برگزاری انتخابات آزاد و استقرار دمکراسی در کشور است. اين اهداف تاکنون تامين نشده و همچنان مطالبه گروههای وسيعی از جامعه است.

بی ترديد در شکل گيری، گسترش و تداوم حيات جنبش سبز، خانم رهنورد، آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نقش بارز و برجسته ای داشتند. آنها با پذيرش هزينه های سنگين در مقابل جريان حاکم ايستادند، در مقابل فشارها سرفرود نيآوردند و از حقوق مردم در مقابل استبداد دفاع کردند.

جنبش سبز بی ريشه نبود. جنبش سبز از يکسو ريشه در مطالبات تاريخی و دمکراتيک مردم ايران داشت و از سوی ديگر در بحرانهای حکومت ايران. حکومتهای خودکامه در ذات خود بحران های متعددی را پرورش ميدهند. بحران در انسجام درونی، بحران در مشروعيت ايدئولوژيک و ناکارآمدی در هدايت امور. حکومت ايران با بحران مشروعيت، بحران کارآمدی و شکافهای درون حکومتی دست و پنجه نرم ميکرد. بحران کارآمدی از زمان روی کار آمدن احمدی نژاد عميقتر شده و تاثيرات بسيار مخربی بر حيات اجتماعی، اقتصادی و سياسی برجای گذاشته بود. در مقابل وخامت بحران کارآمدی، نيروی وسيعی از مردم خواستار بهبود وضعيت کشور بودند. آن ها به انتخابات اميد بستند و ميخواستند از کانال صندوق رای وضعيت کشور را تغيير دهند. اما جريان حاکم دست به کودتای انتخاباتی زد و با دست بردن در آراء مردم، کانديدای مورد نظر خود را از صندوق ها بيرون آورد. سخنان اخير فرمانده سپاه که در رسانه ها منتشر شد، به وضوح نشان داد که ولی فقيه، فرماندهان سپاه، نيروهای امنيتی و راست افراطی از قبل تدارک کودتا را ديده بودند.

جنبش سبز جنبش اعتراضی عليه کودتای انتخاباتی بود ولی در تداوم حيات خود به جنبش فراگير با شعار طرد ديکتاتوری فرا روئيد و نيروهای وسيعی از جامعه را فرا گرفت. در داخل و خارج از کشور نيروهای وسيعی با اين جنبش همراه شدند و يا به حمايت از آن برخاستند. نقطه قوت جنبش سبز در تنوع و رنگارنگی آن بود و است. اين جنبش نه به يک طيف و گرايش، بلکه به گرايشهای مختلف فکری ـ سياسی تعلق دارد. از اينرو جنبش سبز بستر مساعدی را برای کم رنگ کردن مرز خودی و غيرخودی، گفتگو، نزديکی و همکاری بين نيروهائی سياسی که خود را جزو جنبش سبز ميدانستند، فراهم آورد.

نشست امروزی ما نمونه ای از گفتگو بين گرايشهای مختلف در جنبش سبز است. ما تلاش خواهيم کرد که در آينده ای نزديک جلساتی برای هماهنگی و همکاری ميان بخش های وسيعتری از دوستداران جنبش سبز در بلژيک برگزار کنيم تا بلکه فعالين جنبش سبز از اين طريق بتوانند با گفتگو و توافق، همکاری های بعدی را با کمک هم سازمان دهند".

سپس نوبت به آقای دکتر اردشير امير ارجمند مشاور ارشد ميرحسين موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد رسيد. ايشان درتحليل های خود تلاش کردند مواضع آقای موسوی را مطرح کنند و با توجه به آن به تحليل شرايط امروز پرداختند. سپس نوبت به آقای مهدی فتاپور عضو رهبری سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) و اتحاد جمهوريخواهان ايران رسيد و ايشان هم از منظر ديگر تحليل های خود را در باره جنبش سبز و وضعيت کنونی برای حاضرين در مراسم ايراد کردند. در اين بخش فرصتی مجری برنامه به حاضرين در جلسه داد تا سوالات خود را طرح کنند و سپس آقايان فتاپور و امير ارجمند به سوالات مربوطه پاسخ دادند. بعد از پايان اين قسمت فرصتی برای استراحت داده شد. و از شرکت کنندگان در برنامه پذيرائی صورت گرفت.

در ادامه مجری برنامه از آقای علی کشتگر فعال سياسی چپ دعوت بعمل آورد تا ايشان سخنان خود را برای جلسه مطرح کنند. بعد از پايان صحبت های ايشان فرصتی برای طرح سوال فراهم شد و آقای کشتگر نظرات خود را توضيح دادند. بخش آخر برنامه با سخنرانی آقای حسن يوسفی اشکوری پژوهشگر دينی و عضو نيروهای ملی - مذهبی ادامه يافت و ايشان هم در فرصتی که داشتند از زاويه ديگری تحليل خود را طرح کردند. برنامه با طرح سوال از آقای اشکوری و سپس با پاسخ های ايشان به پايان رسيد.

عکاس - صابر عباسيان
گزارش از حاميان جنبش سبز در بلژيک
۳۰ ژوئن ۲۰۱۴


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016