گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
22 مرداد» خلاء نهاد داوری مشروع در اختلافات مذهبی٬ علی افشاری15 مرداد» برخورد امنیتی با جریان شیرازی ها٬ علی افشاری
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! فتوی سیاسی مفهومی رو به زوال ولی کماکان تاثیرگذار٬ علی افشاریپدید آمدن مفهوم مصلحت و تاسیس نهاد مجمع تشخیص مصلحت که در هنگام اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس تشخیصش در مرحله بالا تر قرار می گیرد حتی در جمهوری اسلامی بالا دستی احکام شرع بر قوانین عرفی را متزلزل ساخت . زیرا اعضاء تشخیص مصلحت الزامی ندارند که فقیه باشند و همچنین حکم حکومتی آیت الله خمینی مبنی بر تقدم مصلحت اندیشی حاکم اسلامی بر احکام اولیه و ثانویه نیز به نوبه خود راه را برای پیشی گرفتن ساز و کار های عرفی در اداره جامعه هموار ساخت.تحولات اخیر در عراق و رجوع به فتاوی مراجع در موضوعات سیاسی در ایران باعث شده است تا پیامد های سیاسی فتوی بحث بر انگیز باشد. فتاوی در یک دسته بندی کلی به دو دسته تقسیم می شوند . نخست مواردی هستند که به مسائل شخصی و خصوصی افراد مربوط می شود مانند قواعد نماز ، حرمت مشروب و مواجهه با هر پدیده ای که مربوط به سبک زندگی است. اما دسته دوم ناظر به امور جمعی و عمومی هستند مانند صدور حکم جهاد ، عمل به قوانین ، زندگی سیاسی و ... دسته دوم در جهان جدید که حکومت دینی منسوخ شده است دیگر جایگاهی ندارند. در دنیای قدیم و دوران ما قبل مشروطه در ایران فتاوی فقهای شاخص منبع نظام تقنینی و قضائی کشور بود. اما از مشروطه به بعد مفهوم قانون در برابر آن قد علم نمود. اگر چه در قانون اساسی مشروطه لزوم تطبیق قوانین با احکام شرع مورد تاکید قرار گرفت. اما در دوره حکومت پهلوی اول و دوم به مرور قوانین مدرن جایگاه بالادستی پیدا کردند. انقلاب اسلامی روند را معکوس کرد اما نتوانست قانون عرفی را از صحنه به در کند. پدید آمدن مفهوم مصلحت و تاسیس نهاد مجمع تشخیص مصلحت که در هنگام اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس تشخیصش در مرحله بالا تر قرار می گیرد حتی در جمهوری اسلامی بالا دستی احکام شرع بر قوانین عرفی را متزلزل ساخت . زیرا اعضاء تشخیص مصلحت الزامی ندارند که فقیه باشند و همچنین حکم حکومتی آیت الله خمینی مبنی بر تقدم مصلحت اندیشی حاکم اسلامی بر احکام اولیه و ثانویه نیز به نوبه خود راه را برای پیشی گرفتن ساز و کار های عرفی در اداره جامعه هموار ساخت. حکم جنبه مصداقی و عینی دارد و گستره آن شامل همه می شود ولی فتوی فقط در حوزه خود فقیه فتوی دهنده و مقلدانش اعتبار داشته و حالت نظری و کلی دارد. بنابراین در چشم اندازه آینده ایران دیگر جایگاهی برای ابعاد اجتماعی و سیاسی فتوی وجود ندارد. اما در حوزه خصوصی به شرط اینکه تزاحمی با قوانین جاری ایجاد نشود ، مقلدان هر مجتهد می توانند در تنظیم سبک زندگی و حوزه خصوصی خود به فتاوی آن مجتهد عمل نمایند. دموکراسی و ساز و کار مدرن اداره جامعه جلوی این وجه از فتوی و کارکرد آن در حوزه خصوصی را نمی گیرد. بنابراین با توجه به موارد فوق فتوی سیاسی و اجتماعی در جامعه ایران پدیده ای رو به انقراض است و این مسئله هم از منظر هستی شناختی قابل مشاهده است و هم الزام دارد. حال آیا توجه به این ضرورت به معنای بسته شدن کامل باب فتوی سیاسی و اجتماعی در شرایط کنونی ایران و به طور مشخص دوران گذار است؟ فتاوی مراجع تا جایی که با حقوق شهروندی تعارض نداشته باشد ، قیمومیت سیاسی پدید نیاورد و در مسیر اعمال خود کامگی مشکل ایجاد نماید می تواند کارکرد مثبتی داشته باشد. ملاک در درجه اول محتوی فتوی است و سپس میزان اثرگذاری آن. بدیهی است فتوایی می تواند منشا اثر باشد که از سوی مجتهدی صاحب نفوذ اجتماعی صادر گردد. فتوی آیت الله منتظری در خصوص جائر بودن ولایت خامنه ای نوعی از این فتوی ها است. همچنین فتوی آیت الله صادق شیرازی در خصوص غصبی بودن مصادره وثیقه های زندانیان سیاسی نمونه دیگر است. Copyright: gooya.com 2016
|