سه شنبه 17 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پژوهش بسيج: ۳۰ درصد جامعه بدحجابی دارند، ماهواره و فيس‌بوک از عوامل مؤثر بدحجابی

پژوهش عفاف و حجاب با هدف شناسايی عوامل مؤثر بر شيوع بدحجابی انجام شد و بر اساس نتايج اين پژوهش، ۷۵ درصد زنان به حجاب اسلامی اعتقاد دارند و همچنين با بالا رفتن سن، ميزان بدحجابی در ميان زنان و دختران کاهش می‌يابد.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، پژوهش عفاف و حجاب با هدف شناسايی عوامل مؤثر بر شيوع بدحجابی و ارائه راهکارهايی در جهت تحکيم و ارتقای حجاب دختران و زنان به سفارش بسيج جامعه زنان و توسط پژوهشکده مطالعات و تحقيقات بسيج انجام شده است.

با توجه به اثرات جبران‌ناپذير شيوع بدحجابی از جمله بالا رفتن آمار طلاق، هوس‌مداری، بی‌ثباتی کانون خانوادگی، چشم‌چرانی و مقايسه همسر با ديگران و عليرغم اينکه موضوع حجاب هدف تهاجم فرهنگی قرار گرفته است و سال‌هاست که در کشور به عنوان موضوع فرهنگی و اجتماعی با پارادوکس‌هايی مواجه است اما پژوهش‌های اندکی در اين زمينه وجود دارد. اين پژوهش از روش تحقيق توصيفی و همبستگی استفاده کرده است و جامعه و حجم نمونه مورد مطالعه ۲۸۶۸ نفر از دختران و زنان ۱۵ سال به بالا در سراسر کشور هستند که در دو گروه دارای حجاب و بدحجاب قرار گرفته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اطلاعات به دست آمده از اين پژوهش در خصوص وضعيت حجاب و بدحجابی در بين دختران و زنان کشور می‌توان گفت بر اساس نتايج به دست آمده حدود ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان دارای حجاب برتر، ۲۵ درصد حجاب معمولی و ۳۴ درصد دارای حجاب ضعيف هستند.

۷۵ درصد از زنان به حجاب اسلامی اعتقاد دارند

سؤال ديگری که در اين پژوهش به آن پاسخ داده شده است وضعيت نگرش و ديدگاه زنان و دختران کشور نسبت به حجاب است که بر اين اساس ۷۵ درصد از زنان به حجاب اسلامی اعتقاد دارند، ۱۳ درصد فاقد نظر هستند و ۱۲ درصد اعتقادی ندارند.

گرايش ۶۲ درصد از دختران و زنان به مد روز

وضعيت گرايش دختران و زنان کشور به بی‌حجابی و بدحجابی سؤال ديگری است که در اين پژوهش به آن پاسخ داده شده است و بر اساس اطلاعات به دست آمده پوشش ثابت ۸۰ درصد از زنان همان پوشش فعلی آنهاست و قصد تغيير آن را ندارند، وضعيت پوشش در بين حدود ۲۰ درصد از آنها بی‌ثبات است و نکته قابل توجه در گرايش به مد است که حدود ۶۲ درصد از زنان و دختران شرکت‌کننده در اين پژوهش از آن تبعيت می‌کنند و به آن گرايش دارند.

رابطه سن افراد و ميزان بدحجابی

بر اساس اين تحقيق با افزايش سن افراد، قانون‌پذيری، توافق و ميزان اضطراب ، ميزان بدحجابی در افراد کاهش می‌يابد اين در حالی است که داشتن تجربه دوستی با جنس مخالف، تمايل به دوستی با جنس مخالف، قانون‌پذيری و رضايت از هويت فردی مهم‌ترين عوامل مؤثر بر تعيين وضعيت حجاب زنان و دختران ايرانی است.

در خصوص عوامل خانوادگی مؤثر بر بدحجابی دختران و زنان کشور به ترتيب تقيدات دينی خانواده، تعارض با خانواده، سطح تحصيلی مادر، تأکيد خانواده بر نوع پوشش، هماهنگی حجاب با خانواده، مهمترين عوامل مؤثر بر ميزان بدحجابی زنان و دختران ايرانی است.

استفاده از ماهواره و فيس بوک از عوامل مؤثر بر بدحجابی

غربگرايی، گرايش به فيلم‌های مبتذل، استفاده از ماهواره و استفاده از فيس‌بوک از مهمترين عوامل سياسی و فرهنگی مؤثر بر ميزان بدحجابی زنان و دختران ايرانی است که البته نبايد از تأثيرات عوامل اقتصادی نيز غافل بود چرا که بر اساس تحقيق انجام شده وضعيت شغلی فرد، رضايت از شرايط اقتصادی، وضعيت شغلی پدر و وضعيت مسکن آمار معناداری در تبيين بدحجابی دختران و زنان ايرانی دارد.

بر اين اساس می‌توان ۱۹ عامل زير را به عنوان عوامل تأثيرگذار در تبيين بدحجابی دختران و زنان ايرانی دانست.

۱- تجربه دوستی با جنس مخالف ۲- تمايل به دوستی با جنس مخالف ۳- تقيدات مذهبی فرد (پايبندی) ۴- مدگرايی ۵- استفاده از ماهواره ۶- غربگرايی ۷- تأکيد خانواده بر نوع پوشش ۸- هماهنگی پوشش با خانواده ۹- تعارف با خانواده ۱۰- تحصيلات مادر ۱۱- تقيدات خانواده ۱۲- رعايت قانون ۱۳- ارتباط با دوستان ۱۴- مسافرت به خارج ۱۵- وجدان‌گرايی ۱۶- ارتباط (ساختار خانواده) ۱۷- روانژندگرايی ۱۸- برونگرايی ۱۹- افسردگی

راهکارهای تقويت حجاب در جامعه

شرکت‌کنندگان در اين پژوهش راهکارهايی از جمله برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم، کمک به تسهيل ازدواج جوانان، کمک به امر اشتغال بانوان و جوانان، تقويت هويت اسلامی ايرانی، ممنوعيت استفاده از شبکه‌های ماهواره، آموزش به دختران در مدارس درباره حجاب و پوشش، اجباری کردن حجاب در اماکن و محيط‌های اجتماعی و برخورد گشت ارشاد و ... را در تحکيم و تقويت حجاب در ميان دختران و زنان کشور مؤثر دانستند.

افراد با حجاب برتر کمتر تجربه داشتن دوست جنس مخالف دارند

بر اساس نتايج به دست آمده زنان و دختران جوانتر بيشتر ضعف حجاب دارند و افراد با حجاب برتر نسبت به افراد با حجاب معمولی و ضعيف کمتر تجربه داشتن دوست جنس مخالف را دارند، قوانين را بيشتر رعايت می‌کنند، کمتر با مسئله اعتياد درگيرند، از هويت خود بيشتر رضايت دارند، افسردگی و اضطراب کمتری دارند و از نظر هيجانی با ثبات‌ترند و افرادی وجدانمندتر، برونگرا تر و دلپذيرتری هستند.

افراد با حجاب برتر تعارض کمتری با خانواده خود دارند، از خانواده خود رضايت بيشتری دارند و تقيدات دينی در خانواده آنها پررنگ‌تر است.

همچنين اين افراد هويت ملی قوی‌تری دارند، نظام را بيشتر قبول دارند، کمتر مد گرا هستند، استفاده بهتری از فضای مجازی دارند، گرايش فمينيستی کمتری دارند و کمتر با رفتارهای پرخطر درگير هستند.

حجاب نماد قدرت و هويت زن مسلمان است

در نهايت و به عنوان جمع‌بندی پژوهش می‌توان گفت امروزه حجاب به عنوان يک الزام اجتماعی و بخش تفکيک‌ناپذير هويت اسلامی نه تنها بر عصمت و پاکی دلالت دارد بلکه به عنوان سپر حمايتی از زن و مرد مسلمان و در نهايت کل جامعه در برابر تباهی و فساد جنسی محافظت می‌کند و نماد قدرتمند و نافذ هويت زن مسلمان است.

۳۰ درصد از جامعه در وضعيت بدحجابی به سر می‌برند/هشدار نسبت به گسترش بدحجابی

همانطور که ملاحظه شد و نتايج نشان داد حدود ۳۰ درصد از دختران و زنان کشور در وضعيت بدحجابی به سر می‌برند و آنچه مسلم است با اين شرايط کنونی متأسفانه اين مقدار رو به افزايش است و افرادی که دارای حجاب معمولی هستند و تحت عنوان وضعيت ميانه محسوب می‌شوند با گذر زمان و شرايط کنونی جامعه مستعد گرايش به سمت بدحجابی هستند و می‌توان از آنها به عنوان جامعه در معرض خطر بدحجابی نام برد به اين خاطر برنامه‌های پيشگيرانه و مداخلاتی در جهت تقويت و تحکيم حجاب در ميان زنان و دختران ايرانی نيازمند توجه و اهميت بسيار بيشتری از سوی نهادها، مسئولان و دست‌اندرکاران در حوزه‌های مختلف است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016