چهارشنبه 25 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
19 مرداد» اقتصاد روحانی با تورم چه کرد؟
24 اردیبهشت» 900 هزار تومان حداقل اجاره یک آپارتمان کوچک در تهران
پرخواننده ترین ها

وزیر اقتصاد: دولت تورم را از 45 به 15 درصد رسانده است

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی در جلسه هیئت دولت، درباره اشاره به بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود و همچنین شایعه برداشت غیر قانونی از صندوق توسعه ملی توضیحاتی ارائه کرد

تدبیر - علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی در جلسه هیئت دولت، درباره اشاره به بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود و همچنین شایعه برداشت غیر قانونی از صندوق توسعه ملی توضیحاتی ارائه کرد.

او گفت: واقعیت این است از زمانی که دولت تدبیر و امید زمام امور را در دست گرفت، بنا را بر این گذاشت که تورم را کاهش داده و هم از رکود خارج شود و در این راستا نیز تورم نقطه به نقطه را از 45 درصد به زیر 15 درصد رساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش تسنیم، طیب نیاهم چنین افزود: در مقطعی که دولت بر روی کار آمد ما شاهد نرخ رشد منفی 6.8 درصد بودیم که یک پدیده استثنایی به حساب می‌آمد، البته عوامل مختلف چه داخلی و خارجی به خصوص تحریم در این شرایط دخیل بودند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت برنامه‌ریزی اساسی برای مقابله با تورم از همان ابتدا آغاز و توفیقات کم‌نظیری را نیز به دست آورد، گفت: قطعا سیاست‌های دولت برای مقابله با تورم ادامه خواهد داشت تا در کوتاه‌مدت به تورم یک رقمی برسیم. البته دولت یک هدف دیگری را نیز دنبال می‌کرد و آن این بود که سیاست‌های دولت اهداف مقابله با تورم را تحت تاثیر قرار ندهد، خروج غیرتورمی از رکود داشته باشیم.

طیب‌نیا عدم وابستگی به پول‌های پرقدرت بانک مرکزی، برقراری ثبات بر بازار کالا، ارز و پول را از پیش‌نیازهای لازم برای خروج از تورم عنوان کرد و گفت: براساس این سیاست‌ها هم اکنون تورم مهار شده و ما شاهد ثبات نسبی در بازار ارز هستیم.


او با بیان اینکه ما در این بسته از نظرات کارشناسان استفاده و سیاست‌های پولی، مالی، تجاری و ارزی را مورد توجه قرار دادیم، گفت: این سیاست‌ها قطعا در حوزه تصمیم‌گیری دولت بوده و بعضی از سیاست‌ها نیز مستلزم اخذ مجوز قانونی از جمله مجلس شورای اسلامی است. مثلا در حوزه افزایش سرمایه بانک‌ها که ممکن است تنگناهای اعتباری داشته باشیم باید از مجلس مجوز بگیریم.

طیب‌نیا اظهار داشت: بسته تحلیلی دولت در زمینه خروج غیرتورمی از رکود را در قالب یک لایحه پیش‌بینی کرده و آن را تقدیم مجلس می‌کنیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه در این بسته فرض بر این نهاده شده که تحریم‌ها ادامه خواهد داشت که البته امیدواریم این تحریم‌های ظالمانه برچیده شود، اظهار داشت: با استناد به این بسته امسال انشاءالله از شرایط رکود خارج خواهیم شد و رشد تورم منفی نخواهد بود.


او با بیان اینکه شرایط کاهش تورم از 45 درصد به زیر 15 درصد در شرایط تحریم حاصل شده بود، تصریح کرد: خوشبختانه سیاست‌های خروج از رکود نیز تاکنون آثار خود را بر جای گذاشته و ما شاهد رونق در برخی حوزه‌های اقتصادی در سه ماهه اول سال بودیم و امیدواریم با عنایت به این بسته شرایط خروج از رکود حاصل شود.


طیب نیا در پاسخ به سوالی خبرنگاری مبنی بر نحوه حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه‌ها گفت: یکی از ارکان قانونی در حال مطالعه و بررسی در خصوص عملی کردن احکام قانونی این امر هستند. مردم مطمئن باشند که دولت به دنبال حذف اقشار کم‌درآمد نیست و قصد محروم کردن آنها را از دریافت یارانه‌ها را ندارد.

طیب‌نیا در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان در خصوص برداشت غیرقانونی 4.1 میلیارد دلار دولت از صندوق توسعه ملی، گفت: ما به گذشته و قبل از این دولت کاری نداریم. ممکن است این کار را انجام داده باشند، اما در دولت حاضر به هیچ‌وجه برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی صورت نگرفته و بنده مطلب را تکذیب می‌کنم.

او با بیان اینکه قطعا هیچ‌گونه برداشته از صندوق ذخیره توسعه ملی توسط دولت صورت نگرفته است، در خصوص برنامه‌های دولت درباره تورم، تصریح کرد: مقابله با تورم را به صورت منطقی دنبال می‌کنیم، البته ما به دنبال آن هستیم که ریشه‌های تورم را مورد هدف قرار دهیم. به گفته طیب‌نیا دولت به هیچ‌وجه بنا ندارد از منابع بانک مرکزی استفاده کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در یک شرایط جنگ سخت همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند دولت خود را مقید می‌دانند که از منابع پایه پولی استفاده نکنند و براین اساس ما رعایت انضباط مالی را در دستور کار داریم و زمانی می‌توانیم به اهداف خود دست یابیم که بتوانیم از منابع محدود به اهداف مورد نظر برسیم و در بسته دولت تمامی این موارد پیش‌بینی شده است.

همزمان با سخنان طیب نیا، سخنگوی دولت نیز در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر برداشت دولت از صندوق توسعه ملی گفت: مگر می‌شود 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم ولی مجلس 6 وزیر ما را استیضاح نکند؟!

او تصریح کرد: من با آقای نادران که شخصیت محترمی هستند در این مورد صحبت خواهم کرد که دلایل خود را از کجا آورده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016