پنجشنبه 2 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روايت غيررسمی خبرگزاری فارس از جزئيات توافق وين ۶

خبرگزاری فارس : براساس توافق صورت گرفته در وين ۶ درباره تمديد چهار ماهه مذاکرات، قرار است اولين قسط از درآمدهای بلوکه شده ايران حاصل از فروش نفت، دهم مرداد ماه به حساب ايران واريز ‌شود.

تيم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ايران به منظور شرکت در ششمين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای ۱۱ تير ماه به وين سفر کرد و بيش از دو هفته به رايزنی با گروه ۱+۵ پرداخت و پس از آنکه روشن شد رسيدن به توافق نهايی تا موعد مقرر (۲۰ جولای ) ۲۹ تير مقدور نيست، جمهوری اسلامی ايران و کشورهای ۱+۵ تصميم به تمديد دوره گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو گرفتند و پس از رايزنی‌های فشرده‌ای که از روز پنجشنبه ۲۶ تيرماه در خصوص تمديد مذاکرات با رايزنی ظريف و اشتون آغاز شد و در ادامه به رايزنی‌های دوجانبه با آمريکايی‌ها منجر شد، بالاخره در ساعت ۳۰ دقيقه بامداد روز شنبه ۲۸ تير ماه در شهر وين در خصوص تمديد توافقنامه ژنو برای چهار ماه به توافق دست يافتند.

سيد عباس عراقچی معاون وزير خارجه ايران و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای پس از اعلام رسمی تمديد ۴ ماهه مذاکرات هسته‌ای ايران و ۱+۵ درباره راه‌حل جامع در جمع خبرنگاران عنوان کرد: حدود ۱۸ روز در وين کار فشرده‌ای داشتيم و هدف اين بود تا ۲۰ ژولای (يکشنبه) به توافق نهايی دست يابيم، ولی اختلافات عميقی در خصوص مسائل مختلف موضوع مذاکره وجود دارد.در بعضی از موضوعات پيشرفت داشتيم و در برخی از موضوعات پيشرفتی نداشتيم.

عراقچی با اشاره به نگارش متن توافقنامه در اين دوره گفت: پيشرفت خوبی از لحاظ متن داشتيم ولی از لحاظ محتوا کماکان اختلافات باقی است. همانطور که قبلا گفته شده بود ۶۰ الی ۶۵ درصد متن آماده شده ولی ۳۵ درصد باقيمانده شامل مسائل کليدی می‌شود که از نظر محتوايی بيش از ۸۰ درصد متن را تشکيل می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: با توجه به اينکه در مذاکرات قادر نشديم اختلافات را برطرف و مواضعی که داشتيم هنوز با مواضع آنها فاصله زيادی دارد. راه‌حل هايی که ارائه شد نتوانست اين فاصله را پر کند اما همه از اينکه فضای مذاکرات، فضای سازنده‌ای هست و از اينکه اراده جدی در همه طرف‌ها برای رسيدن به راه‌حل هست به اين نتيجه رسيدند که مذاکرات بايد ادامه يابد.

وی خاطرنشان کرد: ما نتوانستيم به ضرب الاجل ۲۹ تير ماه برسيم و توافق را نهايی کنيم، ولی همه اتفاق نظر داشتند که در شرايط و فضای فعلی بايد مذاکره ادامه يابد و برای ادامه مذاکره البته منعی نداشتيم و ۲۹ تير آخر مهلت مذاکراتی ما نبوده است. آنچه در توافقنامه ژنو به عنوان مهلت مذاکرات تعيين شده يک سال از زمان تصويب توافقنامه ژنو است (۲۴ نوامبر ۲۰۱۴) و به طور طبيعی مهلت مذاکره داريم. اگر گام اول تمديد نمی‌شد، تحريم‌ها بايد به سر جای خود برمی‌گشت و ايران ملزم به رعايت تعهدات خود نبود و می‌توانست برنامه خود را شروع کند.در سه روز آخر وقتی به اين جمع بندی رسيديم که رسيدن به توافق تا ۲۰ ژولای عملی نيست، بحث‌ها را به سمت تمديد گام اول برديم.

وی اضافه کرد: تصميم گرفته شد تمديد گام اول به مدت چهار ماه تا ۲۴ نوامبر باشد و گام اول توافق ژنو برای چهار ماه ديگر تمديد شد. بدين معنا که همه تعهداتی که طرفين در توافق ژنو قبول کرده بودند به مدت چهار ماه ادامه می‌يابد و همه تحريم‌هايی که بر اثر توافق ژنو تعليق شده بود طی چهار ماه آينده کماکان تعليق خواهد بود و همه اقداماتی که ما تعهد کرده بوديم انجام ندهيم در چهار ماه آينده به همان ترتيب خواهد بود.

به گزارش فارس و آنگونه که عراقچی عنوان کرده بود مذاکرات فشرده‌ای در خصوص شرايط و چگونگی اين تمديد صورت گرفت و نهايتاً يک سند توضيحی يک صفحه‌ای به صورت غير رسمی (non-paper) آماده شد که طی آن طرفين نحوه تمديد دوره گام اول توافق ژنو را بيان کرده‌اند.

علاوه بر اين دولت آمريکا متعهد شده است با همان شرايط و ضوابط تفاهم ژنو که در واقع آزادسازی مبلغ ۴.۲ ميليارد دلار را در مقابل رقيق سازی و اکسيدسازی مواد ۲۰ درصد مقرر ساخته بود، اين بار مبلغ ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار از دارايی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور را ظرف اين چهار ماه آزاد کند.

معاون وزير خارجه ايران در اين باره گفته بود: مذاکرات فشرده‌ و بحث‌های عميقی در اين زمينه صورت گرفت و نهايتا مقرر شد آن مبلغ پرداخت شود و قرار شد در ۴ ماه آينده ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار، در ۶ قسط به حساب بانک مرکزی واريز شود؛ ۴ قسط ۵۰۰ ميليون دلاری و دو قسط ۴۰۰ ميليون دلاری.

روايت فارس از جزئيات توافق وين ۶
خبرنگار فارس مطلع شد که اين مبلغ در شش قسط ۵۰۰ ميليون دلاری و دو قسط ۴۰۰ ميليون دلاری، در فواصل زمانی تقريباً هر سه هفته يک بار به شرح زير پرداخت خواهد شد:

* قسط اول : ۵۰۰ ميليون دلار در روز ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ (اول اوت ۲۰۱۴)

* قسط دوم: ۵۰۰ ميليون دلار در روز ۳ شهريور ۱۳۹۳ (۲۵ اوت ۲۰۱۴)

* قسط سوم: ۴۰۰ ميليون دلار در روز ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ (۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴)

* قسط چهارم ۵۰۰ ميليون دلار در روز ۱۸ مهر ۱۳۹۳ (۱۰ اکتبر ۲۰۱۴)

* قسط پنجم : ۵۰۰ ميليون دلار در روز ۱۲ آبان ۱۳۹۳ (۳ نوامبر ۲۰۱۴)

* قسط ششم : ۴۰۰ ميليون دلار در روز ۲ آذر ۱۳۹۳ (۲۳ نوامبر ۲۰۱۴)

براساس اين گزارش، در اين سند Non- Paper مقرر شده است که دو طرف به اجرای مؤثر و به موقع اقدامات مندرج در برنامه اقدام مشترک همچنان ادامه دهند.

آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شده، آمريکا در اين سند توضيحی پذيرفته است که پرداخت به موقع اين مبالغ را به نحوی ممکن کند که از بروز اشکالات و تأخيراتی که در شش ماهه گذشته رخ داده بود خودداری شود.

علاوه بر اين کشورهای اروپايی و آمريکا پذيرفتند که در اجرای مؤثرتر لغو تحريم‌های بيمه، شرايطی را در نظر بگيرند که با توجه به کوتاه بودن تمديد چهار ماهه تفاهم ژنو، چنانچه خسارتی در طول دوره چهار ماهه رخ دهد، پرداخت مربوطه بعد از چهار ماه نيز بتواند صورت گيرد. اين تـعهد جدیـد از سوی آمريکا اطمينان خاطر بيشتری برای شرکت‌های بيمه‌گذار، به خصوص برای بيمه حمل و نقل دريايی از جمله بيمه نفتکش‌ها برای حمل نفت ايران، ايجاد خواهد کرد و برخی از ترديدهای آنها را پوشش خواهد داد.

براساس اين سند توضيحی، جمهوری اسلامی ايران نيز اعلام کرده است که برنامه از پيش طراحی شده خود را برای تهيه سوخت راکتور تحقيقاتی تهران ادامه خواهد داد و به طور مشخص ۲۵ کيلو از اکسيد ۲۰ درصد خود را به صفحه‌های سوخت برای مصرف راکتور تحقيقاتی تهران تبديل خواهد کرد.

ايران همچنين براساس برنامه طراحی شده خود، مواد غنی شده زير ۲ درصد خود را، که اضافات ناشی از فرآيندهای ناقص قبلی می‌باشد، به هگزافلورايد اورانيوم طبيعی برخواهد گرداند تا آماده غنی سازی مجدد شوند.

براساس اين سند توضيحی يک صفحه‌ای غير رسمی (non-paper) دو ابهام مشخص در اجرای توافق ژنو که نسبت به نحوه دسترسی آژانس به کارگاه‌های ساخت قطعات و نيز توليد سانتريفيوژهای جديد بود نيز در اين سند توضيحی، به گونه‌ای که هيچ تعهدی فراتر از توافق ژنو برای جمهوری اسلامی ايجاد نکند، مرتفع شده است.

لازم به ذکر است روز يکشنبه ۲۹ تير ماه شش ماه اول گام نخست‌ توافقنامه ژنو پايان يافت و در همان روز آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با صدور گزارشی تأييد کرد که ايران تمامی تعهدات خود براساس توافق ژنو را انجام داده است.

مرضيه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه نيز امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران از پرداخت هشتمين قسط مربوط به توافقنامه ژنو خبر داد.

آنگونه که ايران و ۱+۵ در وين ۶ توافق کردند قرار شد تا دو سه هفته در پايتخت‌ها به بررسی پيشنهادات مطرح شده بپردازند و به گفته افخم در طی چهار ماه آينده پيش‌بينی‌ها اينگونه است که در سطح رؤسای گروه‌های مذاکره کننده، کارشناسان و معاونان ديدارهايی انجام شود که برنامه نهايی زمان و مکان آن هنوز مشخص و نهايی نشده البته اوايل سپتامبر اولين دور از مذاکرات پيش‌بينی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: ااولين ديدارها در سطح گروه‌های کارشناسی خواهد بود، حتی شايد زودتر از اوايل سپتامبر اين رايزنی‌ها انجام شود. طرفين توافق کردند که حدود دو تا سه هفته وقفه ايجاد شود و شروع مجدد کار نيازمند تماس‌هايی است که در جدول کاری آقای عراقچی و خانم اشميت وجود دارد و جزئيات بيشتر از اينکه در چه سطحی و چه زمان و محلی اين گفت‌وگوها برگزار شود، اعلام خواهد شد.

وزرای خارجه ايران و گروه ۱+۵ به همراه کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در تاريخ سوم آذر ماه ۱۳۹۲ بعد از سه دور مذاکره در شهر ژنو درباره برنامه هسته‌ای ايران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست يافتند که اين توافقنامه در سی ام دی ماه ۱۳۹۲ وارد مرحله اجرا شد و از بعد از آن بود که ايران و ۱+۵ شش بار در شهر وين درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشستند که آخرين دور آن (وين ۶) ۳۰ دقيقه بامداد روز شنبه پايان يافت و در وين ۵ کار نگارش متن پيش نويس توافقنامه جامع آغاز و در وين شش ۶۰ تا ۶۵ درصد از متن که هشت تا ۹ صفحه است و ضمايم آن بيش از متن است، به نگارش درآمد ولی کماکان اختلافات عمده در خصوص ميزان غنی سازی، تحريم‌ها، راکتور آب سنگين اراک و بازه زمانی وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016