پنجشنبه 2 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دولت اوکراین استعفا داد

رادیو زمانه ـ نبرد قدرت در اوکراین همزمان با ناآرامی‌ها در این کشور پیامد تازه‌ای به همراه داشت. آرسنی ياتسنیوک، نخست‌وزیر این کشور روز پنج‌شنبه ۲۴ ژوئیه / دوم مردادماه استعفای دولت خود را اعلام کرد. حزب کمونیست نیز ممنوع اعلام شد.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، آرسنی ياتسنیوک روز پنج‌شنبه در پارلمان اوکراین گفت استعفای دولت وی نتیجه فروپاشی ائتلاف حاکم است. پیش از این حزب «اودار» و حزب ملی‌گرای افراطی «اسوُبودا» خروج خود از ائتلاف حاکم را اعلام کرده بودند. آن‌ها از این طریق قصد دارند راه را برای انتخابات پارلمانی جدید که از سوی پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین نیز درخواست شده، هموار سازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پوروشنکو پس از گذشت مدت کوتاهی از تصدی مقام ریاست جمهوری در اوايل ماه ژوئن گفته بود که برای تحکيم پايه‌های قدرت خود تلاش می‌کند انتخابات زودهنگام را برگزار کند. تاريخ احتمالی برگزاری انتخابات ۲۶ اکتبر اعلام شده بود.

هنوز مشخص نیست که حزب کمونیست اوکراین نیز اجازه دارد در این انتخابات شرکت کند یا خیر. وزارت دادگستری در کیف به دلیل آن‌چه پشتیبانی این حزب از جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور عنوان کرده، خواستار انحلال حزب کمونیست شده است. جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در حال حاضر علیه نیروهای دولتی می‌جنگند.

روز پنج‌شنبه دادگاه علیه حزب کمونیست آغاز شد. همزمان الکساندر تورچینوف، رئیس پارلمان اوکراین، انحلال فراکسیون این حزب را اعلام کرد. تورچینوف گفت این حزب برای تشکیل فراکسیون خود به‌اندازه کافی عضو ندارد. رئیس پارلمان اوکراین با قانونی که از روز سه‌شنبه ۲۲ ژوئيه / ۳۱ تيرماه به‌اجرا گذاشته شد قدرت کامل برای گرفتن چنین تصمیمی را به‌دست آورد.

پتر سیموننکو، رئیس فراکسیون کمونیست‌ها در پارلمان به‌شدت این تصمیم را مورد انتقاد قرار داد و گفت پارلمان خواست‌ و اراده کسانی را که به حزب کمونیست رأی داده‌اند زیر پا گذاشته است.

در توجیه درخواست ممنوعیت حزب کمونیست اوکراین، این حزب از جمله متهم شده است که سلاح و پول در اختیار شورشیان قرار داده و از همه‌پرسی بحث‌برانگیز استقلال در شرق اوکراین حمایت کرده است.

روز چهارشنبه رئیس فراکسیون کمونیست‌ها در جلسه پارلمان با نمایندگان حزب دست راستی «اسوُبودا» درگیر شده بود.

حزب کمونیست اوکراین در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۲ با ۱۳ درصد آرا پنجمین حزب قدرتمند این کشور شناخته شد.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین در ماه گذشته میلادی در نشست شورای اروپا ممنوعیت احزاب را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته بود احزاب باید از طریق انتخابات در عرصه سیاسی هدایت شوند و نه از طریق ممنوعیت قضایی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016