پنجشنبه 9 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

فراخوان برای پشتيبانی از شرايط آتش‌بس حماس، محسن مسرت

محسن مسرت
تقريبا در همه‌ی رسانه‌های غربی تلاش می‌شود جنايت‌های جنگی اسرائيل کم‌اهميت جلوه داده شده و حماس مسئول جنگ معرفی شود. با اين ترتيب، اين واقعيت که دليل واقعی جنگ غزه، جنگی که در شش سال گذشته سه بار اتفاق افتاده، اشغال سرزمين‌های فلسطينی به‌وسيله‌ی اسرئيل است، پنهان می‌شود

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فراخوان خطاب به جنبش صلح آلمان و جهان برای پشتيبانی از شرايطی که حماس برای آتش‌بس اعلام کرده است

چرا حماس با اينکه از نظر نظامی هيچ‌گونه اميد پيروزی ندارد، باز هم می‌جنگد؟

"حماس با شليک موشک‌های خود به شهرهای اسرائيلی اين کشور را تحريک می‌کند"،
"حماس از مردم غزه همچون سپری برای پيشگيری از حمله‌ی اسرائيل استفاده می‌کند"،
"حماس در خانه‌ها، مسجدها و بيمارستان‌ها اسلحه پنهان می‌کند، اين سازمان برای هدف‌های استراتژيک خود، غيرنظاميان، از جمله کودکان فلسطينی را با بی رحمی به کشتن می‌دهد تا با تحريک افکار عمومی جهان اسرائيل را زير فشار قرار دهد".

تقريبا در همه‌ی رسانه‌های غربی تلاش می‌شود با اتهام‌هايی شبيه به آنچه در سطرهای بالا ذکر شد، جنايت‌های جنگی اسرائيل کم‌اهميت جلوه داده شده و حماس مسئول جنگ معرفی شود. با اين ترتيب، اين واقعيت که دليل واقعی جنگ غزه، جنگی که در شش سال گذشته سه بار اتفاق افتاده، اشغال سرزمين‌های فلسطينی به‌وسيله‌ی اسرئيل است، پنهان می‌شود. صرف‌نظر از اين روش شناخته‌شده‌ی تحريف واقعيتها، اين پرسش برای بسياری مطرح می‌شود که چرا حماس موشک‌های خود را به مناطق اسرائيلی پرتاب می‌کند، در حالی که اين روش از منظر نظامی به‌کلی بی‌معنا بنظر ميرسد. از جمله، يورگن تودس ‌هوفر وزير اسبق آلمان وعضو حزب مسيح دمکراتهای آلمان که به‌صراحت از فلسطينيان پشتيبانی می‌کند و خواستار تحريم اسرائيل شده است، با نگرش انتقادی اين روش حماس را «ترقه درکردن بی‌ فايده» می‌نامد. حتا برای من نيز بارها اين سوال مطرح شده بود که آيا حماس با چنين روش نظامی به دام اسرائيل نمی افتد وازاين طريق بهانه‌ی حمله به غزه را به‌دست اسرائيل اشغالگر نمی‌دهد؟ زيرا به اين ترتيب اسرائيل هر بار نه‌تنها حماس را از نظر نظامی به‌طور جدی تضغيف می‌کند، بلکه همه‌ی تاسيسات زيربنايی غزه را که در سال‌های گذشته ساخته شده را به بهانه موشک های حماس يکدفعه نابود می‌کند و اين سرزمين را دوباره سال ها و يا حتی دهه ها به‌عقب برمی‌گرداند.

اما پس ازآشنائی با مقاله‌ی گيدون لوی، روزنامه‌نگار مجله‌ی اسرائيلی هاآرتص بود که علت رفتار به‌ظاهر غيرعقلانی حماس در جنگ کنونی برای من در زاويه ديگری قرار گرفت . گيدون لوی در اين مقاله که روزنامه‌ی فرانکفورتر روندشاو در تاريخ ۲۲ ژوئيه آن را به آلمانی منتشر کرد، از دولت اسرائيل می‌خواهد که ده شرط حماس برای يک آتش‌بس ده‌ساله را حد اقل مرورکند. رسانه‌های اروپايی حماس را به‌ بهانه اينکه پيشنهادهای آتش بس را ردکرده مقصراصلی و جنگ‌طلب معرفی ميکنند و بالعکس ادامه جنگ از طرف اسرائيل را بهمين مناسبت توجيه مينمايند. اما آنچه که در پرده باقی می‌ماند، درست همين خواسته‌های مشخص حماس است که لازم است افکار عمومی جهان از آن مطلع شود.

شرط‌های حماس

تاکنون تنها گيدون لوی، روزنامه‌نگار روزنامه‌ی اسرائيلی هاآرتص است که به وظيفه‌ی خبرنگاری خود عمل کرده و خواسته‌های حماس را در دسترس همه قرار داده است:

۱- آزادی برای غزه، پايان دادن به هرگونه عمليات نظامی زمينی، هوايی و دريايی،
۲- خروج نيروهای نظامی اسرائيلی از غزه تا کشاورزان فلسطينی بتوانند از زمين‌های خود تا ديوارهای اسرائيل بهره‌برداری کنند،
۳- آزادی فلسطينی‌هايی که ابتدا به‌عنوان مبادله‌ی زندانيان در برابر سرباز اسرائيلی گيلات شاليد آزاد شده، اما دوباره در آغاز جنگ غزه دستگير شدند،
۴- پايان دادن به محاصره‌ی اقتصادی و باز کردن مرزهای غزه،
۵- قرار گرفتن بندر و فرودگاه بين‌‌المللی غزه زير کنترل سازمان ملل متحد،
۶- گسترش محدوده‌ی ماهی‌گيری ساحل غزه و نظارت سازمان‌های بين‌المللی بر مرز رفح،
۷- پذيرش آتش‌بس ده‌ساله و بسته شدن آسمان غره به روی هواپيماهای اسرائيلی،
۸- اجازه‌ی سفر مردم غزه به اورشليم برای زيارت مسجدالاقصی،
۹- پايان دادن به مداخله در سياست داخلی فلسطين و تشکيل دولت واحد،
۱۰- باز کردن منطقه‌ی صنعتی غزه.

گيدون لوی اين پيشنهادها را «اساس منصفانه‌ای» برای آتش‌بس می‌داند، زيرا به‌سادگی می‌توان تشخيص داد که با اجرای آن‌ها حداقل شرايط ادامه زيست ملتی تامين خواهد شد که از دهه‌ها پيش در منطقه‌ی گتومانندی محاصره شده، ارتباط آن با دنيا بريده شده و به‌انواع وسايل، مانند قطع برق،ممانعت از ورود دارو و مواد غذايی، جلوگيری از نقل‌وانتقال پول و تحريم‌های ديگر به گونه غير قابل تصوری مصيبت ميکشد.. آيا اين خواسته‌های انسانی، آن‌طور که اسرائيل و پشتيبانان غربی‌اش جلوه می‌دهند، برای اسرائيل غيرقابل‌قبول‌اند؟ گيدون لوی دولت اسرائيل را متهم ميکند که خواسته‌های حماس را با وجود اينکه "مهم‌ و در درازمدت در راستای مصالح اسرائيل‌ هستند"، با سرسختی رد می‌کند. او می‌گويد که دولت اسرائيل ترجيح می‌دهد بر خلاف مصالح کشور خود، تنها از روی انتقام، بی‌رحمانه با حماس بجنگد.

جايگزين‌های موجود برای حماس

حماس پاسخ به پرسش بالا را دريافته است و تا کنون بهای سنگينی نيز برای آن پرداخته است. حماس در حال حاضر در مقابل دو راه قرار گرفته است : اول پذيرش يک زندگی در تظاد کامل با عزت انسانی برای ۱.۸ ميليون فلسطينی‌ ساکن غزه وکشتار جمعی تدريجی از طريق جنگ‌های پی‌درپی. و يا دوم ادامه‌ی مبارزه برای جلوگيری از کشتار جمعی تدريجی و پذيرش مخارج بسيار سنگين انسانی و اقتصادی که چنين مبارزه‌ای درحال حاضردر بر دارد. واما اينکه آيا محاسبه حماس درست از کار درخواهد آمد يا نه از قبل قابل پيش بينی نيست. اما در هرصورت تاکنون حماس با مبارزه مسلحانه توانسته است مانع از تحميل آتش‌بس فوری و بی‌قيدوشرط و در نتيجه تحميل راه‌حل اول يعنی کشتارجمعی تدريجی به مردم غزه شود. حماس از آن رو تصميم به مقاومت و ادامه‌ی جنگ موشکی گرفته است که همه‌ی تلاش‌های سياسی و نظامی و واگذاری بخش‌های بزرگی از سرزمين فلسطين به اسرائيل تاکنون بهيج وجه به پايان اشغاگری وصلح دايمی نيانجاميده است. در حالی که اسرائيل بهيچ وجه حاضر به دست کشيدن از اشغالگری نيست و بدنبال صلح دايمی با فلسطينی ها نيز نميباشد، واقعيتی که کسی نميتواند آنرا کتمان کند ، ودرحالی که اسرائيل در اين راستا نيز از هيج جنايتی، حتا بمباران تاسيسات آموزشی و بهداشتی سازمان ملل در غزه و کشتن کودکان و بيماران خود داری نميکند، در چنين شرايط موجودی چه امکان ديگری برای حماس که عملا جنبش مقاومت ملی فلسطينيان را رهبری ميکند باقی ميماند؟

من خودبا اعتقاد راسخ پاسيفيست هستم، اما برای مقاومت مسلحانه حماس تفاهم دارم، زيرا اميد دارم که اين مقاومت ميتواند به آتش‌بسی منتهی شود که بر ده شرط کاملا منطقی وقابل اجرای حماس استوار شده باشد. از نگرش من رفتار حماس با اصل "آخرين حربه " در تطابق کامل است ، اصلی که غرب همواره برای توجيه جنگ‌های مغاير با حقوق بين‌المللی خود به اصطلاح برای جلوگيری از کشنار دستجمعی دستاويز قرار ميدهد ، اما در مورد اسرائيل حتا از عنوان کردن آن نيز طفره ميرود. مهاتما گاندی مبارزه‌ی ضداستعماری هندی ها را عليه انگلستان يعنی بزرگ‌ترين قدرت زمان را با روش "نافرمانی مدنی" به‌ثمر رسانيد. راه گاندی از نگرش پاسيفيستی قطعا بهترين راه است، اما به‌نظر می‌رسد که اتخاذ اين راه برای فلسطين مدت زمانی است که دير شده و ديگر امکان پذير نميباشد. بهمين دليل وظيفه صلح طلبان و انسان دوستان جهان دفاع از پيشنهاد آتش‌بس حماس با ده شرطش ميباشد. به اين اميد که فلسطينيان غزه فرصت پيدا کنند در آينده در شرايطی ادامه حيات دهند که با عزت انسانی در تطابق کامل باشد.

برلين ۲۹ ژوئيه ۲۰۱۴
محسن مسرت


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016