چهارشنبه 15 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

دستگیری باند قاچاق اعضای بدن انسان در ایران

وزارت اطلاعات ایران، امروز سه‌شنبه ۱۴ مردادماه در بیانیه‌ای از شناسایی و بازداشت اعضای یک باند قاچاق اعضای بدن انسان خبر داد.

به گزارش سایت وزارت اطلاعات در این بیانیه آمده است: "یکی از باندهای اصلی قاچاق اعضای بدن انسان شناسایی و با همکاری دستگاه محترم قضایی هفت نفر عناصر این باند دستگیر شدند."

"بر اساس اعترافات متهمین ، اعضای این باند با جعل اسناد هویتی اقدام به فریب مسئولین مراکز مربوطه نموده و از این طریق به اهداف و مطامع غیر قانونی خود دست می یافتند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بخشی از این بیانیه با اشاره به اهمیت پیوند کلیه در ایران آمده است:

"با توجه به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون های بین المللی و تصریح قوانین جاری کشور در خصوص پیوند اعضای بدن انسان ، خاصه پیوند کلیه مبنی بر لزوم یکسان بودن تابعیت دهنده و گیرنده کلیه ، یقینا جامعه ی خدوم و متعهد پزشکی کشور با طرد معدود عناصر سودجو اجازه نخواهند داد به منزلت و جایگاه مقدس حرفه پزشکی ، خدشه ای وارد شود."

شهلا میرگلوی بیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در هفتم مردادماه با انتقاد از پیوند کلیه ایرانی‌ها به افراد خارجی به بهانه توریسم درمانی، گفت: "برخی از سودجویان، پیوند کلیه را برای اتباع خارجی انجام می‌دهند و به بهانه توریسم درمانی کلیه را از ایران دریافت می‌کنند."

خانم میرگلوی بیات با تاکید بر اینکه نباید از قانون پیوند کلیه به اتباع خارجی هموطن سو استفاده کرد، عنوان کرد: "اگر این پیوند بر اتباع خارجی هم‌وطن صورت گیرد ایرادی بر آن وارد نیست زیرا این افراد در ایران بوده و بعد از پیوند کلیه نیز در این کشور زندگی می‌کنند، اما این اقدام برای افراد خارجی که به بهانه توریسم درمانی وارد کشور می‌شوند خلاف قانون است."

همچنین مصطفی قاسمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در اواخر تیرماه با انتقاد از فروش کلیه ایرانیان به بیماران غیر ایرانی اعلام کرده بود: "این بیماران با جعل مدارک هویتی (کارت ملی، شناسنامه) به ایران می‌آیند و پزشکان بدون بررسی مدارک با دریافت دستمزدهای میلیونی کلیه ایرانی را به آنها پیوند می زنند."

به گفته رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی، مسئله اهدا کلیه ایرانیان به غیر ایرانیان از جند سال پیش وجود داشته و به همین دلیل وزارت بهداشت بخشنامه ممنوعیت اهدا کلیه ایرانیان به غیر ایرانیان را به اجرا درآورد.

آقای قاسمی گفته بود که متقاضیان پیوند کلیه از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آذربایجان، افغانستان و هند و دیگر کشورهای همسایه به ایران می‌آیند.

این در حالی است که کتایون نجفی زاده، رئیس اداره پیوند بیماری‌های خاص وزارت بهداشت،در پی رسانه‌ای شدن این موضوع با انتقاد از طرح این مسئله توسط انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفته بود: "شعبه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در یکی از شهرستان‌ها، مجوز پیوند از دهنده ایرانی را به این دو بیمار{ دو بیمار عربستانی که یکی از آنها پس از انجام پیوند فوت کرد} داده است. البته به محض مشخص شدن این جریان، وزارت اطلاعات وارد عمل شده و اکنون کل گروه دلالی این موضوع دستگیر شده‌اند. حال کجای این قضیه مشکل دارد که لازم به این همه شلوغ کاری انجمن مربوطه بوده، نمیدانم؟"

سجاد رضوی، رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت و درمان هم در فروردین سال جاری گفته بود: "اخیرا در برخی بیمارستانها تخلفاتی مشاهده شد که برخورد جدی از سوی وزارت بهداشت و درمان صورت گرفت و حتی منجر به تعطیلی برخی از آنها نیز شد. این مساله مربوط به وضعیت سلامت اخلاقی کشور است و حیثیت و سلامت افراد جامعه را هیچگاه به خطر نخواهیم انداخت."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016