پنجشنبه 16 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نگهبان خانه‌ی جیسون رضاییان کشته شده است

jason-rezaian-450x261.jpg
به گزارش سحام و به گفته‌ی فردی آگاه به موضوع، در زمان حمله نیروهای امنیتی به منزل جیسون رضاییان و همسرش، نگهبان ساختمان با افرادی لباس شخصی مواجه می‌شود که در حال ورود به ساختمان هستند، نگهبان ساختمان از آنها درباره هویت‌شان سوال می‌کند، ماموران سپاه پاسداران به جای نشان دادن حکم بازداشت و … با وی درگیر می‌شوند، با شوکر به او حمله کرده، نگهبان دچار مشکل تنفسی شده و جان می‌دهد.

حالا این مساله به معضلی در پرونده بازداشت جیسون رضاییان و همراهانش، همین‌طور به محل درگیری دولت و سپاه بدل شده است.»

«احسان علیجانی»، روزنامه نگار، به نقل یک منبع امنیتی در«فیس‌بوک» خود نوشت:«گفته می شود بازداشت جیسون رضاییان خبرنگارایرانی-امریکایی روزنامه واشنگتن پست در تهران، همسرش و افراد همراه آنها با فاجعه ای همراه بوده که پرونده را پیچیده‌تر کرده است.»

به گفته وی خانواده فرد کشته شده نیز با اعمال نفوذ سپاه در این زمینه سکوت کرده‌اند.

او اعلام کرد: «دولت رئیس جمهور روحانی پیگیر ماجرا در پشته پرده است ولی‌ تا آنجا که من متوجه شدم خانواده مقتول تهدید شده‌اند و به این خاطر سکوت کرده‌اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگار واشنگتن پست گرفتار جنگ قدرت در ایران
العربیه - روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، در شماره روز پنجشنبه 7 اوت 2014، می نویسد که رضاییان قربانی جنگ قدرت بین جناحهای سیاسی در ایران شده است.

با وجود همه گمانه زنی ها در روزها اخیر، جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در ایران، و همسرش یگانه صالحی هنوز در زندان بسر می برد.

بر اساس این گزارش، رضاییان در این اواخر می دانست که تحت نظر نیروهای امنیتی ایران قرار دارد. او متوجه یک موتورسوار شده بود که از چند هفته پیش از دستگیریش او را تعقیب می کرد. به گفته دوستان رضاییان، او حتی موفق شده بود عکسی از شماره پلاک این موتور سوار بگیرد.

خبرنگاران خارجی در ایران، باوجود داشتن مجوز از مقامات ایرانی، دائما زیر نظر هستند. مخالفان رژیم ایران، این خبرنگاران را متهم می کنند که برای جلوگیری از اخراج شدن گزارش های ملایم از ایران مخابره می کنند، و محافظه کاران حکومتی ایران هم اغلب آنها را جاسوس می خوانند.

رضاییان 38 ساله یکماه قبل از دستگیریش گفته بود: "خبرنگاری در ایران مانند بندبازی است. اگر بیفتی کارت تمام است."

و یکماه بعد از این گفته، در 22 ژوئیه، ماموران لباس شخصی با حکم مقامات قضایی در آپارتمان او را زدند و خودش و خانمش را، که او نیز خبرنگار روزنامه اماراتی "دنشنال" بود، را با خود به مکان نامعلومی بردند.

به گزارش نیویورک تایمز، دستگیری این خبرنگار ایرانی-آمریکایی موجی از وحشت در میان خبرنگاران خارجی مقیم تهران ایجاد کرد، آنهم در زمانی که آنها مشغول پوشش خبری مذاکرات اتمی ایران با قدرتهای جهانی بودند. این خبرنگاران معتقدند که دستگیری رضاییان در واقع جنگ قدرتی است بین رئیس جمهور ایران با نهادهای غیرانتخابی، که صاحبان اصلی قدرت در این کشور بحساب می آیند.

فرشاد قربانپور، روزنامه نگار نزدیک به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به روزنامه نیویورک تایمز می گوید: "این (دستگیری رضاییان) برای رئیس جمهور افت داشت."

به گفته نیویورک تایمز، ایران از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 محل کشمکش گروههای مختلف بر سر قدرت بوده است. روحانی با وعده آزادیهای بیشتر و بهبود روابط با خارج در سال 2013 به قدرت رسید، اما از همان ابتدا ملایان تندرو و نظامیان قدرتمند عرصه را بر او تنگ کردند. اکنون دستگیری جیسون رضاییان هم به موردی دیگر از کشمکش بین دو جناح قدرت در ایران تبدیل شده است.

رضاییان، که از سال 2012 خبرنگار واشنگتن پست در تهران بوده، مجوزش خبرنگاریش در همان روز دستگیری از سوی مقامات وزارت ارشاد ایران تایید شده بود. آخرین گزارش این خبرنگار هم در باره ورزش بیس بال در ایران بود.

محمد کوشش، مدیر خبرنگاران خارجی در وزارت ارشاد ایران به روزنامه نیویورک تایمز گفت: "این اداره هیچ مشکلی با آنها (رضاییان و دیگر همکاران او) نداشته است. ما از مقامات قضایی پرس و جو کرده ایم، و به ما گفته اند باید منتظر اعلام اتهامات رسمی بمانیم. ما امیدواریم آنها هرچه زودتر آزاد شوند."

به گزارش نیویورک تایمز، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری تهران، از خبرنگاران دستگیر شده با عنوان "دشمنان" یاد کرد و گفت: "نیروهای امنیتی تمام کشور را زیر نظر دارند. آنها به دشمنان و عوامل آنها اجازه نخواهند داد فعالیتهای خود را در کشور ادامه دهند."

مارتین بارون، سردبیر روزنامه واشنگتن پست، گفت: "ما هیچ خبری از جیسون و دیگر خبرنگاران دستگیر شده نداریم. ما نمی دانیم آنها کجا هستند، ما نمی دانیم چرا آنها دستگیر شده اند، و ما نمی دانیم که در چه وضعی بسر می برند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016