یکشنبه 19 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فرمانده سپاه: کرانه باختری هم مانند غزه حتماً مسلح خواهد شد

تسنیم - جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه اسرائیل از درون فرو می‌پاشد، گفت: کرانه باختری حتما مسلح شده و آنجا هم عرصه درگیری با صهیونیست‌ها خواهد شد.

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته در برنامه نگاه یک، با بیان اینکه به همه شهدای مقاومت و شهدای مظلوم فلسطین عرض ادب و احترام دارم، در خصوص همزمانی حوادث اخیر درباره حضور تکفیری ها در منطقه و جنگ غزه، گفت: واقعیت این است که بدون تردید سال هاست سیاست های خاورمیانه ای و استراتژیک آمریکا در جهان اسلام، در گروگان سیاست های رژیم صهیونیستی است و بخش عمده ای از نگاه آمریکا به خاورمیانه در جهان اسلام و دنیای عرب از پنجره نگاه صهیونیست هاست.

وی ادامه داد: این واقعیت باعث شده تحولات سیاسی و امنیتی در فضای این منطقه رخ داده و دقیقاً در منطق راهبردی رژیم صهیونیستی منطبق شود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه اسرائیل یک رژیم کوچک، ضعیف و محصور شده در باریکه ای در درون جهان اسلام و جهان عرب است، گفت: این رژیم از دید صهیونیست ها و آمریکایی ها هنگامی قدرتمند است که همسایگان آن ضعیف باشند و این منطق باعث شده همه استراتژی ها و سیاست های آمریکا به میزان زیادی حول این دیده شکل بگیرد که چگونه دولت های بزرگ اسلامی و عربی در مقابل رژیم صهیونیستی ضعف و ناتوان شوند؛ این مسئله در نقاطی به شکل استراتژ های نظامی و ناامن ساز ظهور و تجلی دارد در جاهایی به شکل تضعیف نظام های حاکم بر کشورهای اسلامی و مهار و تسلط سیاسی بر این کشورها تجلی دارد.

وی با بیان اینکه مصر، عربستان سعودی و اردن به عنوان 3 متحد منطقه ای آمریکا از نظر سیاسی مهار شدند، ادامه داد: یعنی سیاست داخلی و خارجی این کشورها دقیقاً تابع سیاست های منطقه ای آمریکا است و به شکلی عمل می کنند که مکمل سیاست های منطقه ای رژیم صهیونیستی هستند؛ پس وقتی چنین جریانی از راهبرد سیاسی و امنیتی در منطقه غرب آسیا یعنی خاورمیانه و جهان اسلام شکل می گیرد، نشان می دهد که فضای سیاسی برای رخداد جدی آماده است و دلیل آن این است که اولویت های جهان اسلام تحت تأثیر این سیاست تغییر پیدا می کند؛ آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه و اروپایی ها تلاش کردند که تهدید ایران را جایگزین تهدید رژیم صهیونیستی کنند یعنی تصویری نگران کننده و تهدیدآمیز از جمهوری اسلامی ایران نزد کشورهای عربی و سایر کشورهای جهان اسلام ایجاد کنند و جمهوری اسلامی ایران را بر مرکز تهدید تصنعی و ساختگی قرار دهند یعنی ایران هراسی کنند تا به این ترتیب انرژی ها و جوشش ها و جنبش هایی که در جهان اسلام وجود دارد علیه سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بسیج کنند و یک سیستم سیاسی جعلی را در مقابل تفکر انقلاب اسلامی قرار دهند و منازعات را در جهان اسلام درونی کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: این موجب حاشیه امنیت برای اسرائیل می شود و اینکه اسرائیل این موقعیت زمانی را برای حمله به نوار غزه انتخاب کرد، دقیقاً منطبق بر این فضا است که آنها احساس کردند که سیاست های بسیاری از دولت های عربی با اسرائیل هماهنگ تر است تا با جریان مقاومت.

سردار سلامی با اشاره به اینکه اسرائیل با چه هدفی دست به حمله به غزه زد گفت: بخش مهمی از اهداف اسرائیل امتداد تاریخی دارد، یعنی مربوط به واقعیات گذشته می شود و این رژیم می خواهد قضاوت ها و واقعیات گذشته را از حافظه تاریخی مردم منطقه، ساکنان سرزمین های اشغالی و جهان اسلام تغییر دهد؛ اساساً تاریخ جنگ های رژیم صهیونیستی دو فصل متفاوت دارد یعنی تا پیروزی انقلاب اسلامی جنگ اعراب و اسرائیل که در منطق ناسیونالیسم عربی و از طریق ارتش های کشورهای عربی اتفاق افتاد، همگی با پیروزی اسرائیل به واسطه حمایت های انگلستان، فرانسه و آمریکا پایان یافت.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: رژیم صهیونیستی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می توانست بدون مقاومتی ده​ها کیلومتر در یک کشور عربی اسلامی پیشروی کند و در پایتخت آن کشور علیه فلسطین عملیات انجام دهد. ولی در سال1982 مجبور شد از جنوب لبنان عقب نشینی کند و این سال نقطه عطف و بازگشت و نقطه معکوس سازی روند پیروزی های مستانه و مغرورانه رژیم صهیونیستی است و داستان سریال های پیروزی این رژیم بر اعراب و مسلمانان پایان پیدا می کند و این نقطه آغاز شکل گیری هسته اولیه حزب الله لبنان است که براساس ارزش های اسلامی و ملهم از تفکرات انقلابی امام خمینی(ره) شکل می گیرد.

*برد موشک​های مقاومت به 160 کیلومتر رسیده است
وی ادامه داد: وقتی امروز می بینید که حیفا مورد حمله راکت ها و موشک ها قرار می گیرد یعنی برد موشکی مقاومت به 160 کیلومتر رسیده است و مفهوم آن این است که تمام فضایی که رژیم صهیونیستی اشغال کرده و تحت عنوان اسرائیل امروز در نقشه جغرافیایی وجود دارد، زیر برد موشک های مقاومت اسلامی فلسطین قرار دارد و مفهوم این عبارت این است که امروز همه ساکنان صهیونیست مستقر در سرزمین های اشغالی، همه یکسان احساس ناامنی می کنند و کل سرزمین های اشغالی امروز محیط امنیتی است و معادله امنیتی در سرزمین های اشغالی امروز از یک متغیر و آن هم توانایی رژیم صهیونیستی به چند متغیر ارتقای وضعیت داده است. یعنی این رژیم صهیونیستی نیست که می تواند اراده کند که سرزمین های اشغالی امن باشد؛ امنیت و ناامنی در سرزمین های اشغالی امروز در معادله ای تعریف می شود که یک طرف آن حزب الله قدرتمند مثل یک شیر خفته در شمال سرزمین های فلسطین اشغالی هر آن آماده ایجاد طوفان در سرزمین های اشغالی است و همه قدرت تخریب و دقت سلاح های او را می دانند و اراده حزب الله توسط رژیم صهیونیستی درک شده است و حزب الله به عنوان یک واقعیت سخت و تلخ و هراس انگیز در سیستم روانی رژیم صهیونیستی عرض اندام می کند و ضلع دیگر، مقاومت فلسطین است که با تاکتیک ها و تکنیک های جدید به شکل پایان ناپذیر از پهپاد گرفته تا موشک ها، راکت ها و ضد زره ها قرار دارد.

سردار سلامی در پاسخ به این پرسش که مقاومت فلسطین چگونه به توانمندی های امروز رسیده است، گفت: مقاومت فلسطین سعی می کند که بستر تصاعدی دامنه جنگ و توانمندی های خود را بروز دهد و می توان پیش بینی کرد و که امکانات و توانمندی هایی که در مقاومت وجود دارد، در شرایطی که جنگ از کنترل تصاعد به مفهوم واقعی خود خارج شود آنها عمل خواهند کرد. اما این نکته که چگونه رژیم صهیونیستی با یک شکست اطلاعاتی فوق العاده و محسوس روبرو شده است، در شرایطی که مقاومت فلسطین کاملا در حلقه محاصره نظامی، رصد و کنکاش اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قرار دارد چگونه مقاومت اسلامی فلسطین توانسته است این حد از قدرت را در محیط کوچک و اشراف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی انباشته کند، جای سوال دارد؛ اینکه چگونه این همه قدرت در این محیط انباشته شده و این فناوری ها چگونه از واقعیت روی زمین تبدیل شده و چگونه آنها توانستند تفکرات انقلابی خود را از ذهن به یک واقعیت در روی زمین تبدیل کنند و چگونه رژیم صهیونیستی با این همه ادعای تسلط اطلاعاتی هنوز نتوانسته کوچکترین رد پایی از این قدرت پیدا کند و هنوز نتوانسته هیچ یک از کادرهای مهم مقاومت را شهید کند یا انبارهای راکت و موشک های مقاومت اسلامی را پیدا کند، این معماها چگونه قابل حل است؟

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر اینکه اثر انگشت ایران روی موشک های مقاومت دیده می شود، نظر شما در این خصوص چیست، تصریح کرد: منطق این موضوع برای ما منطق قرآن کریم است؛ قرآن کریم می فرماید: چرا در راه این زنان، مردان و کودکانی که آنها را از سرزمین هایشان آواره کرده اند، نمی جنگید؛ اذن داده شده است برای کسانی که مورد ظلمند بجنگیم و ما وظیفه داریم که با همه وجود و در همه ابعاد بدون هیچ محدودیتی درجنبه های مختلف از مسلمانان و مستضعفان مظلوم حمایت کنیم؛ این وظیفه انسانی، شرعی و اخلاقی ما است و محدودیتی وجود ندارد؛ چگونه آمریکا، نظام سلطه و اروپا همه همدست می شوند که مردم بی دفاعی را در باریکه ای از زمین، هوا و دریا در شعله های آتش بسوزانند و انتظار می رود که جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت محوری در جهان اسلام در مقابل این تهاجمات ساکت بنشیند.

سردار سلامی در پاسخ به این پرسش مجری مبنی بر اینکه آیا سلاح مقاومت امضای ایرانی دارد، تصریح کرد: قدرت مقاومت ملهم از انقلاب اسلامی است. شاید در فضای این گفت وگو نتوان همه واقعیت های موجود را به شکل جزئی بیان کرد، اما جمهوری اسلامی ایران برای احیای نهضت مقاومت فلسطین و برای جلوگیری از تسلط خونبار آمریکا و صهیونیست بر جهان اسلام و جلوگیری از دست رفتن عزت و اقتدار مسلمانان تاکنون از هر کوششی دریغ نکرده است؛ اما منطق و سیاست ایران این بوده که قدرت در هر نقطه ای از جهان اسلام بعد درون زا پیدا کند و آنها صاحب قدرت شوند و توانایی و قدرت تولید قدرت داشته باشند نه به عاریت گرفتن قدرت و این اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: بنابر این جمهوری اسلامی ایران حمایت های معنوی، سیاسی، مادی و سایر حمایت هایی که دشمنان ما تصور کنند،در دستور کارش قرار داده است و ما آشکارا و بدون واهمه اعلام می کنیم که فلسطین پاره تن اسلام است و این گفته امام راحل(ره) است و مشی و منش رهبر انقلاب این است که از مسلمانان مظلوم دفاع شود و این حقیقت برجسته و افتخار برای ماست و ما برعکس رژیم های استبدادی و وابسته برخی کشورهای عربی و غیرعربی که سرسپرده سیاست های آمریکا هستند و امتداد ژئوپلتیک آمریکا تلقی می شوند که می خواهند درگیری ها را در جهان اسلام طایفه ای، مذهبی و درونی کنند،برای مان شیعه و سنی فرقی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که فلسفه وجودی حمایت آمریکا از اسرائیل چیست؟ گفت: جنگ غزه و اتفاقات آن سند واقعی زنده سقوط و فروپاشی اخلاقی آمریکا است؛ علت اینکه وقتی از آمریکا سوال می کنند دلیل حمایت شان از اسرائیل چیست؟ می گوید ارزش های مشترک و اینکه رژیم اسرائیل تنها دموکراسی خاورمیانه است، بنابراین ارزش های مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی باعث شده آنها از این رژیم حمایت کنند؛ این سند زنده ارزش های آمریکایی و دموکراسی آمریکایی است که سقوط و فروپاشی اخلاقی را نشان می دهد و همین است که غیرت و تعصب جهان اسلام را برای عبور از عرض این مظلومیت ها می طلبد.

*کشورهای عربی می خواهند فلسطین، لبنان و سوریه به پای رژیم صهیونیستی ذبح شوند

وی تصریح کرد: کشورهای عربی دوست دارند فلسطین، لبنان و سوریه به پای رژیم صهیونیستی ذبح شوند تا آنها قدرت بازیگری در منطقه را پیدا کنند و بتوانند مشروعیت شان را حفظ کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در پاسخ به این پرسش که اصرار اسرائیل برای اجرای طرح مصر در خصوص آتش بس در غزه چیست؟ گفت: مصر به عنوان یک کشور عربی که هم مرز با غزه است صدای ضجه کودکان را زیر آوار می شنود و جنایات این رژیم را می بیند، اما رفح را مصدود کرده است؛ همه این طرح ها تقسیم نقش های آمریکایی است.

* امروز غروب خورشید تمدن اروپا و آمریکا را مشاهده می کنیم

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: هیچ نظامی حتی به اندازه کافی قدرتمند و در مقیاس های جهانی براساس ظلم بقاء پیدا نمی کند؛ امپراتوری بریتانیا، پرتغال، اسپانیا و شوروی فرو پاشید و امروز غروب خورشید تمدن اروپا و آمریکا را مشاهده می کنید.

* ارتش رژیم صهیونیستی قادر به حرکت روی زمین نیست

سردار سلامی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از صحنه نظامی جنگ غزه چیست؟ گفت: اتفاق مهم این است که رژیم صهیونیستی در نبرد نزدیک شکست خورده و عجز و ناتوانی او در جنگ نزدیک اثبات شده و داستان تفوق زمینی قدرت ارتش رژیم صهیونیستی تمام شده و چه تونل ها باشند و چه نباشند، ارتش رژیم صهیونیستی قادر به حرکت روی زمین نیست و موازنه میدانی در زمین به نفع فلسطین است و آنها فقط از طریق هوایی و آتشبارهای توپخانه قادر هستند عملیات سرسختانه ای را انجام دهند که در آنجا هم راکت ها و آتشبارهای مقاومت فلسطین تا حدود زیادی توانسته در میدان مواجهه سیاسی و روانی موزانه را برقرار کند، اما در شکل نظامی آن به صورت طبیعی قدرت آتش رژیم صهیونیستی بر قدرت آتش راکت فلسطینیان غلبه دارد.

وی در خصوص تلفات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: جالب اینجاست تعداد تلفات رژیم صهیونیستی به زعم خودشان 67 نفر است که 3 نفر از اینها غیرنظامی هستند؛ هوشمندی قدرت نظامی فلسطینی ها و اخلاقی بودن نبردشان را در مقابل رژیم صهیونیستی می بینید و شاهد دقت های فوق العاده سیستم های سلاح مقاومت هستیم.

*گنبد آهنین رژیم صهیونیستی حداکثر 20 درصد کارایی دارد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه هیچ گاه سلاح های تدافعی هر چقدر پیشرفته، نمی تواند بر سلاح های تهاجمی غلبه کند، گفت: گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نمی تواند در برابر بارش رگبار راکت های مقاومت عرض اندام موفقی داشته باشد و حداکثر 20 درصد کارایی داشته و هر یک موشک ضد موشک 50 هزار دلار ارزش دارد. در صورتی که یک راکت مقاومت بسیار قیمت ارزان و ناچیزی دارد، بنابراین راکت های مقاومت، موشک های رژیم صهیونیستی را منهدم می کند و اگر گنبد آهنین، تخریب تونل ها و حملات هوایی می توانست نجات بخش صهیونیست ها باشد، آنها این همه برای آتش بس تلاش نمی کردند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران درباره اتفاقات و حوادث کرانه باختری، اظهار داشت: کرانه باختری با اینکه در فشار ناشی از سیستم سیاسی حکومت خودگردان و تحت تأثیر حاکمیت رژیم صهیونیستی از نظر امنیتی است، اما فلسطین یک قلب، یک دل و یک ذهن بیشتر ندارد و تمام فلسطینی ها هر جا هستند به هم متصل شده اند و پیامد این حملات این بود که نسل های مختلف فلسطینی را در اقصی نقاط عالم پیوند داد و حس فلسطینی بودن امروز قوی تر از هر زمان در روح و جان فلسطینیان جاری است.

سردار سلامی گفت: کودکانی که تکه تکه و زخمی شدن هم سن و سال​های خودر را می​بینند، امروز درس مقاومت را می آموزند و فرماندهان نهضت جدید و پرچم داران مبارزه در آینده هستند و امروز یاد می گیرند که چگونه می توان ارتش صهیونیست را شکست داد؛ فلسطینی ها هر جا هستند، بیدارند.

* کرانه باختری هم فرآیند نوار غزه را در موضوع مقاومت طی خواهد کرد

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره مسلح شدن کرانه باختری، گفت: براساس ایده امام خامنه ای حتما کرانه باختری نیز فرآیند نوار غزه را در موضوع مقاومت طی خواهد کرد و آنجا هم مسلح خواهد شد و میدان درگیری خواهد شد. کما اینکه الان هم هست، منتهی آنها هم اکنون با سنگ می جنگند. غزه هم روزی با سنگ می جنگید، اما امروز موشک و پهپاد دارند. این اتفاق در آنجا هم خواهد افتاد و فرقی نمی کند چرا که فلسطینی ها قاعده مبارزه را آموخته اند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: فلسطینی که امروز به اسرائیل اجازه نمی دهد پیشروی کند، ارتشی که روزگاری ارتش چند کشور عربی را شکست می داد یک نظریه را اثبات کرد و آن اینکه وقتی صهیونیست ها قادر نیستند علیه فلسطینی ها با آن بضاعت اندک در باریکه غزه کوچک ترین پیروزی را به دست آورند آیا خجالت نمی کشند از اینکه گاهی دولت های قدرتمند را تهدید می کنند، بنابراین عبرت بگیرند و خودشان را در آستانه فروپاشی کامل قرار ندهند.

سردار سلامی در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینکه بیداری و حساسیت افکارعمومی آیا می تواند بر معادلات سیاسی جهان تأثیرگذار باشد، اظهار داشت: حتماً؛ نقش مردم، ملت ها و جمعیت ها امروز در تحولات سیاسی جهان بسیار بیشتر از گذشته شده است و افکارعمومی جهان تحت تاثیر انفجار اطلاعات و جهانی شدن ارتباطات به هم پیوند خورده اند و امروز می بینید تظاهرات در پاریس یعنی مرکز یک نظام سیاسی متحد آمریکا و رژیم صهیونیستی به دفاع از فلسطین اتفاق می افتد. تظاهرات های زیادی در لندن، اسپانیا و آمریکا برپا می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016