دوشنبه 20 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رمز گشایی از سخنان متفاوت رییس جمهوری در جمع سفیران ایران

گروه سیاسی تدبیر: سخنان امروز روحانی، متفاوت بود. لحن بی سابقه رییس جموری در دفاع از مذاکرات هسته ای و انتقاد از مخالفان مذاکره، در حضور سفیران و رئیسان نمایندگی های ایران در خارج از کشور، اهمیت سخنان امروز روحانی را دو چندان می کند.

به گزارش تدبیر، روحانی افراد راس وزارت خارجه را برترین دیپلمات های جهان نامید و گفت: "هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم؛ خوب به جهنم بروید یک جای گرم پیدا کنید."

روحانی بار دیگر بر "برد-برد" در سیاست خارجی دولت تاکید کرد و خط قرمز دولت "منافع ملی" است.

سخنان متفاوت حسن روحانی در جمع سفیران و رئیسان نمایندگی های ایران به نوعی شاکله اصلی "برنامه راه" دیپلماسی کشور در یک سال آینده است.آن هم در شرایطی که تیم دیپلماسی ایران همزمان در حال پیشبردن چند پرونده مهم بین المللی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر محسن شریعتی نیا، تحلیلگر سیاست خارجی و کارشناس ارشد روابط بین الملل، یادداشتی تحت عنوان "نیاز به تحکیم موفقیت" در اختیار "تدبیر" قرار داده است.

شریعتی نیا در این نوشتار با ذکر 6 نکته به رمز گشایی از سخنان حسن روحانی در جمه سفیران و رئیسان نمایندگی های ایران در خارج از کشور،پرداخته است:

سخنان امروز رييس جمهور در جمع سفراي ايران بازتاب رسانه اي وسيعي يافت، عمدتا بدان دليل كه حمايت قاطعي از وزارت امور خارجه صورت داد و مخالفت ها با سياست خارجي دولتش را كم اهميت جلوه داد. در تحليل اين سخنان به چند نكته مي توان توجه كرد:

1-سياست خارجي پيچيده ترين حوزه كنش دولت هاست. در ايران به دلايلي چون پيچيدگي روند تصميم سازي، تحريم هاي پيچيده و بحران زدگي روزافزون محيط همسايگي كشور، كنش در اين حوزه پيچيده تر از كشورهاي ديگر است. در عين حال موفقيت در سياست خارجي شرط لازم موفقيت دولت روحاني است. به ديگر سخن موفقيت دولت روحاني از يكي از پيچيده ترين مسير هاي موفقيت يك دولت مي گذرد. شايد از همين روست كه در شرايط كنوني همه چشم ها به وزارت امور خارجه دوخته شده است.

2- وزارت امورخارجه براي پيشبرد وظيفه دشوار كنش موفقيت آميز در سياست خارجي به شدت نيازمند حمايت صريح و مداوم مقامات عالي است تا از سويي در برابر مخالفت ورزي هاي داخلي دچار ترديد نگردد و از ديگر سو طرف هاي مقابل در ميز مذاكره، ديپلمات هاي آن را جدي بگيرند.

3-بحران هاي محيط امنيتي ايران به گونه اي تصاعدي در حال رشدند. حتي اگر توافق ژنو به سرانجامي برسد، وزارت خارجه در پرونده هاي متعدد ديگري همچنان درگير خواهد بود و همچنان نيازمند حمايت صريح

4-سمينار سالانه سفرا مهمترين امكان براي انتقال دغدغه ها و اولويت هاي استراتژيك كشور از سوي مقامات عالي به نمايندگان ايران در وراي مرزها ست. بنابراين پيامي كه رييس جمهور به مديران اجرايي ديپلماسي كشور ارائه مي كند در واقع نقشه راه يك سال آينده را در حوزه ديپلماسي مشخص مي كند.


5-دولت روحاني ملزم به تحكيم موفقيت در سياست خارجي است. از همين روست كه رييس جمهور دفاع محكمي از مهمترين وزارتخانه خود صورت داد و تلاش كرد تا اعتماد به نفس اين مجموعه را در شرايط دشوار كنوني افزايش دهد.

6-در عين حال اين گونه دفاع و حمايت از يك بوروكراسي نشان دهنده انتظارات بالايي است كه رييس دولت از اين بوروكراسي دارد. به ديگر سخن وزارت خارجه در يكي از حساسترين مقاطع خود در سه دهه گذشته قرار گرفته است. پس از يك دهه حاشيه نشيني در دولت گذشته، حالا اين نهاد در كانون سياست ايران قرار گرفته و بايد با جهاني كه پيوسته در حال دگرگوني است و به گونه اي روزافزون خطرناك هم مي شود تعامل موفقيت آميزي صورت دهد.

موفقيت در اين مسير با دشواري بسيار به دست خواهد آمد. البته در صورتي كه حاصل شود، نقش اين وزارتخانه و وزير آن را در اذهان ايرانيان، بويژه نسل نو حك خواهد كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016