چهارشنبه 5 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عقب‌نشینی دقیقه 90 رسایی، سوال از زنگنه مطرح نشد

شرق - وزیر نفت، دیروز برای دومین‌بار طی پنج‌ماه گذشته، حمید رسایی را در صحن مجلس ناکام گذاشت. این‌بار نماینده مخالف دولت برای تکرارنشدن آنچه در فروردین‌ماه اتفاق افتاد، ترجیح داد تا از سوال خود صرف‌نظر کند.

روز گذشته قرار بود بیژن زنگنه با حضور در صحن علنی مجلس، به سوال حمید رسایی پاسخ دهد. او طی پنج‌ماه گذشته دوبار به صحن علنی آمده بود. اولین‌بار در 26فروردین برای پاسخ به سوال رسایی درباره اظهارات خود در بزرگداشت شهید تندگویان بود و درحالی‌که اکثریت مطلق نمایندگان این سوال را در حیطه وظایف وزیر نمی‌دانستند، سوال رسایی در صحن مطرح شد؛ زنگنه نیز پاسخ‌های قاطعی به سخنان رسایی داد و درحالی‌که صحن مجلس آماده بود تا با رای خود، پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده اعلام کند، رسایی اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع شده و نیازی به رای‌گیری نیست. پس از آن هم در 27خرداد زنگنه برای پاسخ به سوال قاضی‌پور و محجوب به صحن مجلس آمد و این دونماینده نیز اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شده‌اند. اما دیروز قرار بود حمید رسایی درباره علت مشخص‌نشدن تکلیف افرادی که در آزمون استخدامی وزارت نفت قبول شده‌اند، از زنگنه سوال کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چرا زنگنه نیامد؟
از آغاز جلسه علنی روز گذشته زمزمه‌ها حاکی از این بود که با وجود آمادگی وزیر برای حضور در صحن مجلس، تلاش‌هایی از سوی سوال‌کننده، برای منتفی‌شدن این سوال آغاز شده است. رمزگشایی از تحرک رسایی و نمایندگانی نظیر روح‌الله حسینیان در صحن مجلس و رایزنی آنها با حداد‌عادل، همزمان با افزایش زمزمه‌هایی مبنی بر عدم‌حضور وزیر، سرانجام توسط برخی از نمایندگان انجام شد. به گفته آنها وزارت نفت در روزهای اخیر نتیجه بررسی برخی از نتایج را از طریق پیامک و تماس تلفنی به پذیرفته‌شدگان اعلام کرده است. اما بخش دوم خبرهایی که در حاشیه جلسه علنی دیروز توسط برخی از نمایندگان در این‌باره نقل شد، علت منتفی‌شدن سوال رسایی را آشکار کرد. به گفته این نمایندگان، وزارت نفت اعلام کرده که برخی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی، از وابستگان برخی حامیان دولت قبل بوده که دارای معدل‌های زیر 12 و فاقد معیارهای لازم برای استخدام در وزارت نفت بوده‌اند. نکته‌ای که اگر زنگنه آن را در صحن علنی بیان می‌کرد، ممکن بود پس از بحران بورسیه‌ها، بار دیگر، حساسیت‌هایی را درباره نحوه استخدام‌ها در دولت قبل ‌برانگیزد.

ماجرای استخدام‌ها چه بود؟
این نکته وقتی بیشتر قابل‌توجه می‌شود که بدانیم دوهفته قبل، بیژن زنگنه در گفت‌وگویی درباره ماجرای استخدام‌های بی‌رویه در وزارت نفت، گفته بود: «وقتی وزارت نفت را در سال 84 ترک کردم حدود 80هزار‌نفر شاغل داشتیم و حالا که تمام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها واگذار شده 120‌هزار نیرو داریم. درحال‌حاضر بین 50 تا 60‌هزار نیروی مازاد داریم؛ آیا می‌شود باز هم استخدام کنیم؟» وزیر نفت در ادامه گفته بود: «هر هفته‌ حداقل 150‌نفری که به من دسترسی دارند برای استخدام تقاضا می‌دهند. یک آزمون استخدامی در اردیبهشت سال 92 برگزار شد که حدود دو‌هزارو 500‌نفر نیرو نیاز داشتند ولی نزدیک به nهزار‌نفر در آزمون شرکت کردند. مراحلی از کار طی شده و بحث هست تا تعدادی از این شرکت‌کنندگان در آزمون استخدام شوند. بحث اینجاست که وقتی این تعداد استخدام را انجام دادیم تکلیف میلیون‌ها نفر دیگر چیست و وقتی مشکل این افراد حل شد، بقیه مردم کشور چه می‌شوند.» البته این همه ماجرا نبود و احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات نیز ماه گذشته درباره وضعیت وزارت نفت در گفت‌وگویی گفته بود: «آقای «زنگنه» وزیری است که وزارت نفت را به آقای «احمدی‌نژاد» تحویل داد و بعد از هشت سال مجددا تحویل گرفت او می‌گوید وزارت نفت را من با 110‌هزار‌نفر تحویل دادم و الان با 270‌هزارنفر تحویل گرفتم. آن‌هم چه سه برابری؟ با چه کیفیتی؟ اکثر نیروهای کارشناسی مجرب و مدیران موفق نفت خارج شده‌اند. یعنی به لحاظ مدیریتی و کارشناسی هم افت کرده است. فاجعه، این بخش ماجراست.
»
توضیح رسایی درباره منتفی‌شدن سوال
پس از آنکه جلسه علنی دیروز به نیمه‌های خود رسید و علی لاریجانی جای خود را به محمدرضا باهنر داد تا در غیاب رییس و نایب‌رییس اول؛ اداره جلسه را بر عهده بگیرد، دیگر مشخص بود که قرار نیست زنگنه به صحن بیاید. اما حمید رسایی درخواست داشت تا درباره علت انصراف خود از سوال توضیحاتی ارایه کند. فرصت این کار در انتهای جلسه توسط باهنر در اختیار رسایی قرار گرفت و او هم شروع به تشریح مراحل طرح سوال خود از ابتدا تا انتها کرد. هرچند باهنر دوبار به رسایی تذکر داد که فقط قرار بوده دلیل انصراف خود از سوال را بگوید و اگر قرار بود همه گلایه‌های خود از وزیر را مطرح کند، باید جلسه سوال برگزار می‌شد. با این حال رسایی به سخنان خود ادامه داد و گفت: «بزرگ‌ترین آزمون استخدامی کشور پنج وشش اردیبهشت 92 در 9 حوزه از جمله تهران و با حضور 94‌هزارو 921‌نفر برگزار شد، نتایج اولیه این آزمون در 26تیر 92 اعلام شد و دو‌هزارو 676‌نفر متخصص برای فعالیت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت باید استخدام می‌شدند که 367‌نفر سهمیه خانواده شهدا و 134‌نفر بورسیه‌های دانشگاه‌ها بودند. 177 کمیته مصاحبه مجزا با مجوز آقای زنگنه تشکیل می‌شود و در مهرماه و آبان‌ماه 92 از این پذیرفته‌شدگان اولیه مصاحبه انجام می‌دهد و بعد هم اعلام می‌شود که نتایج نهایی 25آذر 92 اعلام خواهد شد اما اواخر آذر سایت رسمی آزمون اعلام می‌کند که نتایج دی‌ماه اعلام می‌شود و مدتی بعد هم می‌گویند که نتایج را اوایل بهمن اعلام می‌کنیم.

همچنین دوم اردیبهشت‌ 93 آقای سلحشور، معاون وزیر نفت ضمن عذرخواهی از تاخیر، اعلام می‌کند که نتایج به‌زودی اعلام خواهد شد اما 12خردادماه مدیر روابط‌عمومی وزارتخانه زیرمیز می‌زند و می‌گوید این کار از ابتدا غلط بوده است. اما نیمه‌شب گذشته سایت وزارت نفت پس از حدود 10ماه تاخیر و بهانه‌جویی بالاخره نتایج را اعلام کرد. البته اعلام نتایج کامل نبود چرا که از چهارهزارو 500‌نفر باید دو‌هزارو 676‌نفر اعلام می‌شدند اما دیشب تنها اسامی‌ هزارو 123‌نفر اعلام شد. امروز هم گفتم که لازم نیست آقای زنگنه به مجلس بیاید و من از سوال خود انصراف دادم، البته با آقای ابوترابی‌فرد قرار گذاشتیم و معاون پارلمانی وزارت نفت هم از سوی وزیر آن را قبول کرد تا ما فعلا از سوال انصراف دهیم اما بعدا و سر فرصت این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.» به این ترتیب بار دیگر حمید رسایی به علت تعهداتی که دولت قبل، احمدی‌نژاد در واپسین روزهای کار خود برای استخدام بی‌رویه نیرو ایجاد کرده بود، وزیر دولت روحانی را مورد بازخواست قرار داد. البته این‌بار باتوجه به ابهامات موجود در این اقدام، او خود ترجیح داد عطای سوال را به لقایش ببخشد، اما با این حال وزارت نفت همچنان با چالشی به نام استخدام‌های بی‌رویه دوران احمدی‌نژاد روبه‌روست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016