پنجشنبه 6 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نظامیان روس بخشی از خاک اوکراین را "اشغال کردند"

با انتشار گزارش اشغال یکی از شهرهای شرق اوکراین توسط ارتش روسیه، کشورهای اروپایی برای بررسی این واقعه جلسه اضطراری تشکیل می‌دهند در حالیکه احتمال تشدید تحریم روسیه باعث سقوط ارزش روبل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ روز پنجشنبه، ٦ شهریور (٢٨ اوت)، شورای امور امنیتی و دفاعی اوکراین اعلام کرد که واحدهای ارتش روسیه در حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اوکراینی، شهر مرزی نووازووسک و مناطقی در شرق این کشور را اشغال کرده‌اند.

در اطلاعیه این شورا آمده است که این شهر در جریان ضد حمله مشترک نیروهای جدایی طلب و واحدهای ارتش روسیه برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی در مناطق تحت تصرف جدایی‌طلبان سقوط کرده و عملیات مشترک روسیه و متحدان آن در منطقه ادامه دارد.

همچنین، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین، در بیانیه‌ای با اعلام لغو سفر خود به ترکیه به دلیل اوضاع بحرانی کشورش، گفت که "بخشی از خاک اوکراین به اشغال نیروهای روسی در آمده است."

آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین از ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه ٧ خواسته است "تا زمانی که روسیه نظامیان، تجهیزات نظامی و عوامل خودرا از اوکراین خارج نکرده، دارایی‌ها و اعتبارات مالی آن کشور را مسدود کنند." وی گفته است که "مداخله نظامی روسیه و اشغال خاک اوکراین اینک یک واقعیت عینی است."

شاهدان عینی گفته‌اندکه تانک‌های روسیه در شهر نووازووسک در حرکت‌اند و مقاومتی هم در برابر نیروهای روس مشاهده نمی‌شود." برای اوکراین، سقوط نووازووسک به منزله به مخاطره افتادن شهر بندری ماریوپول واقع در غرب این شهرک است.

پیشتر، جفری پایات، سفیر آمریکا در اوکراین گفته بود که واحدهای ارتش روسیه در جنگ بین نیروهای دولتی اوکراین و شبه نظامیان جدایی‌طلب در اطراف این شهر مداخله مستقیم دارند.

همچنین، الکساندر زاخارچنکو، از رهبران جدایی‌طلبان شرق اوکراین، در مصاحبه با تلویزیون روسیه گفته است که حدود سه هزار نظامی روس در جنگ با نیروهای دولتی در داخل خاک اوکراین شرکت دارند. وی درعین حال گفت که این افراد "از نظامیان بازنشسته یا نظامیانی هستند که با گرفتن مرخصی از واحدهای خود، به طور داوطلبانه در جنگ شرکت دارند."

خبر اشغال خاک اوکراین توسط نظامیان روس تنها دو روز پس از ملاقات رئیسان جمهوری اوکراین و روسیه در پایتخت بلاروس منتشر می‌شود. انتظار می‌رفت که آن دیدار تنش بین دو کشور را کاهش دهد و زمینه پایان دادن به بحران داخلی اوکراین را فراهم آورد.

در روزهای اخیر، مقامات دولتی اوکراین نسبت به افزایش مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که با پیشروی نیروهای دولتی در باز پس گیری مناطق شرقی این کشور از شبه نظامیان جدایی‌طلب، روسیه به ارسال تجهیزات پیشرفته و اعزام نیرو برای متوقف کردن واحدهای ارتش اوکراین مبادرت کرده است.

در پی انتشار خبر حضور نظامیان روسی در شرق اوکراین، سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد که به منظور بررسی نحوه بروز واکنش نسبت به این اقدام، جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد. در اطلاعیه این سازمان آمده است که "تجاوز روسیه به خاک اوکراین در صدر دستور کار جلسه نمایندگان کشورهای عضو سازمان است که روز پنجشنبه در ساعت ١١ به وقتی محلی در وین کار خود را آغاز می‌کند."

هنوز در مورد واکنش کشورهای غربی به تحولات اخیر اوکراین خبری منتشر نشده اما احتمال تشدید تحریم‌ اقتصادی علیه روسیه باعث شد تا در معاملات بازار ارز در روز پنجشنبه، نرخ برابری پول ملی روسیه - روبل - به شکلی چشمگیر در برابر ارزهای معتبر خارجی سقوط کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016