جمعه 14 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: سازمان اوقاف زمین‌خوار بزرگی شده است

محمدعلی پورمختار٬ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از وقوع «فاجعه‌ای بزرگ» در زمینه ساخت و ساز‌های «غیر مجاز» در ایران خبر داده و گفته سازمان اوقاف و امور خیریه به «زمین خواری بزرگ» تبدیل شده است.

آقای پومختار روز پنجشنبه (۱۳ شهریور) به خبرگزاری فارس گفته این سازمان با «سوء‌استفاده از نام ولایت» زمین‌های منابع طبیعی را تصرف و بدون مجوز در آن‌ها ساخت و ساز کرده است.

به گفته وی «اوقاف اجازه صدور مجوز ساخت و ساز را ندارد و تنها از نام ولایت سوء استفاده کرده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار رقبه٬ ۱۲۸ هزار موقوفه٬ هشت هزار و ۱۵۱ بقعه و ۱۰ هزار امامزاده وجود دارد که هیچ اطلاعی از نحوه اداره و درآمد آن‌ها در دست نیست.

«امامزاده‌ها» «بقاع متبرکه» و دارایی‌های وقفی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی سازمان اوقاف محسوب می‌شود.

بسیاری از مرغوب‌ترین زمین‌های شهر‌های مهمی همچون تهران با این عنوان که «وقف» شده‌اند در مالکیت سازمان اوقاف و چند نهاد مذهبی قرار دارد.
از میزان دقیق درآمد‌های هنگفت این موقوفه‌ها که در اختیار سازمان امور اوقاف و امور خیریه قرار می‌گیرد٬ هیچ اطلاعی در دست نیست.

محمود احمدی‌نژاد سال ۱۳۹۰ تلاش‌های گسترده‌ای برای خارج کردن اداره اموال وقفی از زیرنظر این سازمان تحت نظر علی خامنه‌ای آغاز کرد که در ‌‌‌‌نهایت موفق به این کار نشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به طور مستقیم از سوی خامنه‌ای منصوب می‌شود.
۱۱ شهریور ماه سال ۹۲ محمدرضا پورابراهیمی٬ نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود حدود ۱۷ درصد دارایی‌های ایران «وقف» است که با بازدهی یک چهارم اداره می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016