سه شنبه 25 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

داعش صادرات گاز ايران را به تاخير انداخت

ایسنا ـ در حالی که عمليات ساخت خط لوله صادرات گاز ايران به عراق به پايان رسيده و آمادگی صادرات گاز به عراق از ابتدای سال آينده وجود دارد، اما اشغال اين کشور توسط گروه تروريستی داعش ، اين امر را به تعويق انداخته است.

با تکميل خط لوله صادرات گاز در ايران بنا بود عمليات صادرات گاز به عراق طی مدت ۱۰ سال، از اوايل سال آينده آغاز شود به طوری که طبق برنامه در سه سال اول ۴ تا ۷ ميليون مترمکعب در روز، در دو سال بعد حدود ۱۵ ميليون مترمکعب در روز و بعد از آن روزانه ۲۵ ميليون مترمکعب گاز به عراق صادر ‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما در پی بروز نا آرامی ها و فعاليت گروه تروريستی داعش در اين کشور، اين امر با تاخير انجام خواهد شد.

در اين راستا علی رضا کاملی، مدير عامل شرکت ملی صادرات گاز ايران با اشاره به اين‌که ايران برای صادرات گاز منتظر ثبات بيشتر در کشور عراق هستيم، گفت: ايران از ابتدای سال آينده آمادگی صادرات گاز به عراق را دارد اما به طور قطع شروع عمليات صادرات گاز به عراق وابسته به برقراری شرايط عادی در آن کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اين که عراق قرار است اين گاز را برای نيروگاههای خود استفاده کند، تاکيد کرد: عراق با جديت در پی دريافت گاز از ايران بوده ليکن بروز حوادث اخير مشکلات را برای آنها فراهم کرده است.

پيش‌تر نيز بيژن زنگنه، وزير نفت از به تاخير افتادن صادرات گاز ايران به عراق خبر داد و گفته بود که هم اکنون آن منطقه محل درگيری با نيروهای گروه تروريستی داعش است و نابسامانی های عراق، صادرات گاز طبيعی ايران به اين کشور را به تاخير می اندازد.

به گزارش ايسنا، درباره قيمت گاز صادراتی به عراق، گفته می‌شود که قيمت صادرات گاز بر اساس فرمول فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی (نفت کوره و گازوئيل) تعيين می‌شود و در حد قيمت صادرات گاز به ترکيه است و قيمت آن از قيمت گاز وارداتی ترکمنستان به ايران کمتر نيست.

خط لوله انتقال گاز ايران به عراق در خاک ايران که از چارمله در استان ايلام شروع می شود و در نفتشهر (مرز ايران و عراق) به پايان می رسد از پيشرفت ٨٠ درصدی برخوردار شده است.

همچنين بنا بود در سال آينده با تکميل خط ٦٠٠ کيلومتری ششم که از اهواز شروع می شود و تا دهکلان ادامه دارد، امکان افزايش ظرفيت گاز ارسالی به عراق فراهم می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016