سه شنبه 25 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: کاهش توقيف مطبوعات در دولت روحانی، ادعاهای بان کی مون کذب است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:توقيف مطبوعات در دولت روحانی کاهش يافته است و ادعاهای دبيرکل سازمان ملل کذب است.

به گزارش خبرنگار مهر،علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه حسين انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد درنشست عالی هماهنگی ستاد حقوق بشر حضور داشت با اشاره به اينکه اساسا نوع تعريف غرب از حقوق بشر با تعريفی که کشور ما به عنوان يک جامعه اسلامی از حقوق بشر دارد متفاوت است، گفت: در آنجا عقيده بر آن است که آزادی افراد بدون هيچ قيد و شرطی بايد مهيا باشد حال آنکه به هرحال ما در اينجا در يک جامعه اسلامی زندگی می کنيم و آزادی های ما در چارچوب قانون اساسی و قوانين اجتماعی وقضايی تعريف می شود. چه اينکه حتی در همان جوامع که چنين ادعايی دارند نيز به خوبی مشخص است که آزادی بی حد و حصر وجود ندارد و منافع ملی، امنيت ملی و برخی خطوط قرمز وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جنتی با بيان اينکه ما در حقوق بشر اسلامی بر اين باوريم که انبيا الهی بعنوان حاملان وحی بيش از همه به حقوق بشر حساسيت داشته و آن را در تعليمات خود به بشر مد نظر قرار داده اند گفت: اساسا يکی از اصلی ترين تلاش های انبيا و اديان الهی و از جمله اسلام در جهت تکامل معنوی انسان و رشد عقلانی و رسيدن او به همه حقوق مادی و معنوی خود در اين دنيا به عنوان يک انسان مختار و آزاد بوده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکيد کرد کشورهای غربی و مدعی حقوق بشر همواره نسبت به اين موضوع يک سياست دوگانه داشته اند و اين روزها به مدد رشد فناوری های ارتباطی اين دوگانگی عملکرد کشورهای غربی نسبت به حقوق بشر کاملا مشهود است.

جنتی در خصوص مسائل داخلی با تفکيک بحث به دو حوزه تقنين و اجرا گفت: بدون شک ما کشوری هستيم که يکی از مترقی ترين قوانين اساسی را در منطقه و حتی در جهان داريم و قوانين خوبی نيز در حوزه های مختلف وضع شده است که از جهات گوناگون کمال يافته و مترقی است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينکه در مرحله اجرا گاهی دچار کج سليقگی ها و نقص می شويم گفت: توسل به قانون و دقت در اجرا و اجتناب از شتاب زدگی و کج سليقگی تا حد زيادی راه را برای هجمه های رسانه ای بيگانه می بندند و اگر در مواقعی واقعا قانونی نقص دارد يا نياز به تغيير و بازنگری دارد بايد اين کار به موقع انجام گيرد.

جنتی با تبيين برخی از اصول مندرج در قانون اساسی و قانون مطبوعات و با تاکيد براينکه در قانون اساسی بحث آزادی همراه با مسئوليت ها مورد تاکيد قرار گرفته است گفت: در دولت يازدهم همه تلاش ها به کار گرفته شده تا از اعمال سليقه های شخصی، سهل انگاری و دخالت های دولتی کاسته شود و کارها به سرعت انجام شده و حتی برخی از مسئوليت ها به خود صاحبان صنف فرهنگی، هنری و رسانه ای واگذار شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با رد اتهاماتی که در گزارش جديد دبيرکل سازمان ملل در خصوص وضعيت مطبوعات و آزادی بيان در جمهوری اسلامی ايران مطرح شده است گفت: هم اکنون در حدود ۶۶۰۰ عنوان نشريه مکتوب و الکترونيکی در کشور مجوز فعاليت دارند که فقط در طول همين يکسال گذشته و در طول دولت يازدهم ۱۳۰۰ عنوان نشريه اعم از مکتوب و الکترونيک مجوز گرفته اند.

وی کم شدن قابل توجه توقيف مطبوعات در يکسال گذشته از دولت تدبير و اميد را نسبت به دوره های مشابه ، يکی ديگر از نشانه ها برای نادرستی ادعاهای بان کی مون دانسته و گفت: ما رفتار خود را براساس خوشايند هيچ شخص يا کشوری تنظيم نمی کنيم و صرفا براساس قوانين عمل می کنيم و همين توسل به قانون در يک سال گذشته دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است که يکی از آنها افزايش مجوزها، کم شدن دخالت های دولتی و کم شدن تعداد روزنامه ها يا نشريه های توقيف شده بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016