پنجشنبه 27 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گروگان سابق داعش پرده از راز "آرامش" اعدام شدگان بر می دارد

70f38f5d-64c.JPG
العربیه - مشاهده فيلم گردن زدن جیمز فولی، خبرنگار آزاد آمريكايى توسط گروه داعش، برای همه بسیار تکان دهنده و شگفت انگیز بود. بسیاری از این موضوع در شگفت بودند که چرا هیچ نشانه ترس یا اضطراب بر چهره این روزنامه نگار، دقایقی قبل از جدا کردن سرش توسط جلاد داعش، دیده نمی شود. همین امر برخی از بینندگان را تا به آنجا پیش برد، که مرگ دو خبرنگار آمریکایی و گروگان بریتانیایی را باور نکردند و آن را صحنه سازی از سوی داعش توصیف کردند.

ديدييه فرانسوا، خبرنگار فرانسوی که خود مدتی گروگان داعش بود، از راز نترسیدن جیمز فولی و دو گروگان دیگر که به دست داعش کشته شدند، پرده برداشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این خبرنگار فرانسوی، می گوید یکی از بزرگترین دلایل عدم ظهور نشانه ترس و اضطراب بر چهره جیمز فولی و دیگر قربانیان، دقایقی قبل از قتل آنها، این است که آنها باور نداشتند که داعش واقعا قصد بریدن سر آنها را دارد.

دیدییه می گوید دلیل ناباوری جیمز فولی و دیگر قربانیان بخاطر عملکرد و رفتار داعش در روزهای پیش از اعدام آنها بوده است. داعش گروگان ها را چندین بار به قتل تهدید می کند و صحنه های مرگ را عملا برایشان اجرا می کند، اما آنها را نمی کشد. این رفتار باعث می شد که گروگان دیگر از نمایش اجرای اعدام یا سربریدن نترسد. با توجه به تکرار نمایش مرگ در واقع گروگانها دیگر از مرگ توسط داعش مطمئن نبودند و نمی دانستند که داعش چه وقت به طور عملی سر آنها را از تن جدا خواهد کرد، لذا چون اطمینان صدرصد ندارند در آن لحظه نمی ترسند.

دیدییه که با روزنامه دیلی میل مصاحبه می کرد گفت: "برخورد داعش با جیمز فولی، بعد از آنکه عکس برادرش با لباس نظامی آمریکا را در جیب لباسش پیدا کردند، بسیار خشن شد."

در ويديويى به نام " پیام برای آمريكا "، که گروه داعش آن را دو هفته پیش در شبکه اينترنت منتشر كرد، یکی از اعضاى داعش در لباسى سرتا پا سياه و درحالى كه صورت خود را پوشانده، جيمز فولى خبرنگار آمريكايى را گردن می زند .

اقدامى كه به گفته اين گروه واكنشى است به حملات اخير آمريكا به مواضع داعش در عراق است.

فولى كه خبرنگارى آزاد بود، سال 2012 در سوريه به دست مردان مسلح داعش ربوده شده بود.

استيون ساتلاف، ديگر خبرنگار آمريكايى که بعد از فولی کشته شد نیز براى روزنامه ها و نشريات آمريكايى از جمله تايم، فارين پاليسى، و كريستین ساينس مانيتور كار می کرد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016