سه شنبه 1 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آغاز حملات هوایی آمریکا و متحدانش به "حکومت اسلامی" در سوریه

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفته است عملیات نظامی هوایی آن کشور و متحدانش علیه گروه "حکومت اسلامی" در سوریه از عصر دوشنبه، ۳۱ شهریور ماه، آغاز شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ جان کربی، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای در این مورد گفته است «من می‌توانم تائید کنم که نیروهای نظامی آمریکا و کشورهای هم‌پیمان، با استفاده از بمب‌افکن، جنگنده و موشک‌های تاماهاک، در حال اجرای عملیات نظامی علیه «داعش» در سوریه هستند.»

او افزوده است از آنجایی که عملیات در حال اجرا است «در شرایطی نیستیم که در این لحظه جزئیات بیشتری ارائه کنیم».

همزمان برخی رسانه‌ها از حضور کشورهای عربی در این حملات خبر داده‌اند.

شبکه خبری فاکس‌نیوز از قول مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده، گفته است چند کشور عربی، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و اردن در این عملیات نظامی حضور دارند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز از حضور متحدان عربی آمریکا در این حملات خبر داده است.

این تازه‌ترین حملات پس از آن آغاز می‌شود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشتر در یک سخنرانی تلویزیونی در دهم سپتامبر، گفته بود برای هدف قرار دادن افراطیون اسلام‌گرای «حکومت اسلامی» در سوریه تردید نخواهد کرد.

عملیات هوایی نیروهای آمریکا علیه این گروه، هفته‌ها است که در عراق ادامه دارد.

واشینگتن از بغداد حمایت می‌کند و نیروهای نظامی عراق و پیش‌مرگه‌های کرد نیز در همین زمان دست به حملاتی زمینی علیه «حکومت اسلامی» زده‌اند

اما در سوریه وضعیت دیگری حاکم است و با وجود حملاتی که آغاز شده، واشینگتن از مخالفان سرسخت حکومت بشار اسد در آن کشور به شمار می‌رود.

سخنگوی پنتاگون می‌گوید تصمیم نهایی برای انجام حمله به نیروهای «داعش» در سوریه، روز یک‌شنبه (به وقت آمریکا ۳۰ شهریور) از طرف ژنرال لوید آستین، رئیس مرکز فرماندهی آمریکا، «با اجازه‌ای که از سوی فرمانده کل به او واگذار شده بود» گرفته شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز، از مقام‌های دولتی آمریکا نقل کرده است که این حملات بر «رقه» متمرکز خواهد بود. جایی که از مراکز و پایگاه‌های اصلی «حکومت اسلامی» است.

اهداف دیگر نیز -به گزارش این روزنامه- در مرز عراق و سوریه هستند.

وب‌سایت یو‌اس‌ای تودی، نیز از قول یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا، که نامش را فاش نکرده می‌گوید حملات با استفاده از موشک‌های کروز شلیک شده از ناوها و حمله هواپیماها، به نزدیک به ۲۰ هدف، از جمله ساختمان مرکزی شبه‌نظامیان، انجام می‌شود.

زمانی که صحبت‌های اولیه از حمله احتمالی آمریکا به مواضع و نیروهای «حکومت اسلامی» در سوریه شد، دمشق به این موضوع واکنش نشان داده بود.

در ۲۰ شهریور ماه علی حیدر، وزیر صلح و آشتی سوریه، هر گونه دخالت خارجی در آن کشور را به معنای اقدامی متجاوزانه توصیف کرده بود؛ مگر آن که دمشق آن را تایید کرده باشد.

در دیگر سوی مرزهای سوریه، در عراق، ارتش آن کشور اعلام کرده است که ۴۰ سرباز در حملات گروه حکومت اسلامی به پایگاهی در صقلاویه، در ۷۰ کیلومتری بغداد، کشته شده‌اند.

بنا به گفته ارتش عراق ۷۰ تا ۸۰ نفر از نظامیان نیز از پایگاه گریختند که به اسارت «حکومت اسلامی» درآمدند.

برخی گزارش‌ها از تلفات سنگین ارتش عراق حکایت دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016