دوشنبه 7 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اوباما : تهديد داعش در سوريه را چندان جدی نگرفته بودیم

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در يک برنامه تلويزيونی در آمريکا اعتراف کرد آمريکا تهديد داعش در سوريه را چندان جدی نگرفته بود و به قابليت های ارتش عراق برای مقابله با خطر گروه داعش ، بيش از ميزان واقعی حساب کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش عصر ايران اوباما در برنامه هفتگی " ۶۰ دقيقه " شبکه خبری " سی بی اس " آمريکا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اظهارات اخير جيمز کليپر رييس آژانس امنيت ملی آمريکا (NSA) درباره تهديد داعش ، صحه گذاشت و گفت آمريکا تهديد داعش در سوريه را چندان جدی نگرفته بود و بر اين باور بود که ارتش عراق خواهد توانست از پس اين گروه بر آيد.

اوباما سخنان کليپر در اين زمينه را تاييد کرد که گفته بود: "ما قابليت های ارتش عراق برای جنگ با داعش را بيش از حد واقعی تصور می کرديم " و افزود اين مساله کاملا درست است.

اوباما در پاسخ به سوالی درباره تضاد سياست آمريکا در ائتلاف ضد داعش و اينکه واشنگتن از سويی مخالفان مسلح حکومت سوريه را پشتيبانی می کند و همزمان با گروه هايی از اين مخالفان از جمله داعش در حال جنگ است ، با تاييد اين تناقض در عين حال گفت ؛ سوريه با حکومت اسد نمی تواند به ثبات و استقرار برسد و در اين امر ترديدی نيست اما آمريکا هم اولويت های امنيتی دارد و گروه هايی چون داعش و خراسان تهديدی جدی عليه شهروندان و منافع آمريکا هستند و واشنگتن بايد با آنها مقابله کند.

اوباما در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اينکه آيا او داعش را خطرناک تر از اسد می داند، گفت : اينها همه به هم مرتبط هستند اما در اولويت بندی و برای مبارزه برخی تهديدات عاجل ترند و بايد در اولويت مبارزه قرار گيرند.

اوباما بار ديگر با تاکيد بر اينکه آمريکا به عراق نيروی نظامی اعزام نخواهد کرد گفت؛ آمريکا به عنوان يکی از هم پيمانان دولت عراق به اين کشور و ارتش عراق کمک می کند تا در خاک خود با گروه داعش مبارزه کند.

اوباما در توجيه سياست های آمريکا در قبال عراق افزود وقتی آمريکا از خاک عراق خارج شد و نيروهای نظامی اين کشور عراق را ترک کردند عراق يک نظام دموکراتيک و يک ارتش مستقل داشت اما نوری مالکی نخست وزير سابق عراق با سياست های خود زمينه ظهور و بروز گروه هايی چون داعش را تسهيل کرد.

رييس جمهور آمريکا مشکل خاورميانه را جدی و ريشه ای دانست و گفت آمريکا قادر نيست يک شبه در اين منطقه ثبات مستقر کند چرا که به گفته او برقراری ثبات و دموکراسی در خاورميانه مستلزم تغييرات نسلی است و بايد نسل جوان خاورميانه در اين زمينه آموزش های لازم را ببيند.

اوباما در عين حال تاکيد کرد اسلام دين صلح است و گروه هايی چون داعش نماينده اسلام نيستند چرا که به گفته او اکثريت مسلمانان انسان هايی صلح طلب هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016