سه شنبه 8 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

زمينه‌های تهاجم داعش به لبنان؛ کمک مالی عربستان سعودی

رادیو زمانه ـ در لبنان واکنش‌ها به حمله هوايی جنگنده‌های شکاری ائتلاف جهانی به مواضع داعش يکسان نيست. «تمام سلام»، نخست‌وزير لبنان از حمله هوايی نيروهای ائتلاف دفاع کرده و خواهان تداوم آن شده است، در حالی‌که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان هم‌آوا با رهبری جمهوری اسلامی ايران حملات ائتلاف جهانی به رهبری ايالات متحده آمريکا در عراق و شمال سوريه را محکوم کرده است.

نخست وزير لبنان، امروز، ۷ مهر/۲۹ سپتامبر در گفت‌و‌گو با روزنامه النهار اعلام کرد که پس از چهار ماه که از خلا رياست جمهوری در اين کشور می‌گذرد، اولويت اصلی با برگزاری انتخابات رياست جمهوری در لبنان ا‌ست. او از حسن روحانی، رييس جمهور ايران خواسته لبنان را در اين‌کار ياری دهد، اما در همان حال خاطرنشان کرده که حملات ائتلاف جهانی عليه داعش به رهبری آمريکا در عراق و سوريه نتايج مثبتی را در وضعيت لبنان ايجاد خواهد کرد.

از سوی ديگر حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان گفته است: « ما اساسا ضد ائتلاف بين‌المللی در سوريه هستيم، حال هدف می‌خواهد داعش باشد و يا نظام سوريه و علاوه بر آن با پيوستن لبنان به اين ائتلاف موافق نيستيم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته رهبر حزب‌الله لبنان: «دولت آمريکا از لحاظ اخلاقی شايستگی رهبری ائتلاف بين‌المللی عليه تروريسم را ندارد.»

مجلس نمايندگان لبنان هم که حزب‌الله در آن نمايندگانی دارد از نظر چگونگی مقابله با پيکارجويان داعش با تشتت آرا روبروست. در اين ميان اختلافات قومی و سياسی و مذهبی باعث شده که پيکارجويان داعش بتوانند در مرز سوريه و لبنان موفقيت‌هايی به دست بياورند.

«عرسال»، آينده لبنان؟

کانون درگيری‌ها در شهر کوچک «عرسال» در مرز لبنان و سوريه قرار دارد. اوايل ماه اوت، پيکارجويان جبهه‌ النصره و داعش، در واکنش به بازداشت عماد احمد جمعه، يکی از رهبران داعش در لبنان، چند سرباز و پليس لبنانی را ربودند و به گروگان گرفتند.

گفته می‌شود که در حال حاضر دست‌کم ۲۱ سرباز و پليس لبنانی و بستگان‌شان در اسارت داعش به سر می‌برند. پيکارجويان داعش تاکنون دو تن از اسرا را گردن زده‌اند و دولت لبنان را تهديد کرده‌‌اند که اگر مذاکرات به ثمر نرسد، باقی اسرا را هم گردن خواهند زد.

جبهه النصره هم دو گروگان لبنانی را با شليک گلوله به قتل رسانده است. گروگان‌هايی که به قتل رسيده‌اند، شيعه‌اند. اين وقايع و همچنين انفجار در ضايحه جنوبی «رويس» در بيروت که در مرداد ماه اتفاق افتاد، احساسات مذهبی شيعيان لبنان را برانگيخته است. يکی از پيامدهای آن حمله ساکنان عرسال به پناهجويان سوری بود. حمله‌کنندگان پناهجويان سوری را متهم به همکاری با پيکارجويان داعش کرده بودند. در اين ميان برخی پناهجويان سوری هم از روی انتقام‌جويی دست به تظاهرات زده‌اند و از پيکارجويان داعش و جبهه النصره خواسته‌اند به بيروت حمله کنند.

افزون بر اين، خانواده‌های سربازان به گروگان‌گرفته شده نيز از دولت لبنان ناراضی‌اند. آن‌ها در اعتراض به مذاکرات ناموفق، در جاده عرسال به بيروت تحصن کرده‌اند و آمد و شد در اين محور مختل شده است.

کمک عربستان سعودی

در پرتو اين تحولات، تمام سلام، نخست وزير لبنان در سخنرانی‌اش در شصت و نهمين مجمع عمومی سازمان ملل، از جامعه جهانی خواست که لبنان را از گزند داعش دور نگه دارد.

او در گفت‌و‌گويی که العربيه، جمعه ۲۶ سپتامبر با او انجام داد، گفت: «لبنان در مبارزه با داعش شرکت می‌کند، اما نه به طور تهاجمی، بلکه به شکل دفاعی. لبنان می‌بايست از مرزهايش دفاع کند.»

عربستان سعودی برای اين منظور به لبنان يک ميليارد دلار کمک مالی کرده و آمريکا هم متعهد شده ارتش لبنان را به سلاح‌های مؤثرتر و پيشرفته‌تری مجهز کند. پيش از اين، عربستان سعودی از فرانسه خواسته بود سلاح‌هايی به ارزش سه ميليارد دلار در اختيار ارتش لبنان قرار دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016