جمعه 11 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بدهی 50 میلیارد دلاری چین به ایران

هادی قوامی در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز» درباره علت عملیاتی نشدن فاینانس چینی علی رغم اعلام بانک مرکزی که این فاینانس از تعلیق خارج شده است، اظهار کرد: قبول داریم فاینانس چینی در ازای وصول طلب‌هایمان حاصل از فروش نفت با مشکلاتی در ماه‌های اخیر مواجه بوده اما اکنون با رایزنی‌هایی که انجام شده مسائل موجود رفع شده و خوشبختانه به‌زودی قرار است فاینانس چینی به جریان بیفتد.

عضو ناظر شورای عالی پول و اعتبار با تاکید بر اینکه در حال حاضر دولت باید اولویت‌بندی کند که کدام پروژه‌ها باید از طریق فاینانس چین سریع‌تر تامین مالی شوند، تصریح کرد: آنچه مهم است اینکه از این فاینانس باید بهترین بهره را بگیریم، نباید فرصت را از دست دهیم. تصور نمی‌شود مشکل جدیدی در زمینه فاینانس چین رخ دهد و گشایش اعتبار به‌زودی قرار است انجام شود.

او افزود: البته در مقطعی مساله تحریم بر این امر سایه انداخت اما اکنون مسائل رفع شده و به زودی شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود. به هر حال چینی‌ها باید از این شرایط بیشتر استفاده کنند، چرا که اگر ما در زمینه مذاکرات به توافق نزدیک شویم و زمینه‌های برداشتن تحریم‌ها فراهم شود لزومی ندارد به جای دریافت طلب‌هایمان به سراغ فاینانس برویم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قوامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد چینی‌ها مجاب شده‌اند که شرایط مناسبی برای فاینانس پروژه‌های ایرانی فراهم کنند، وگرنه آنها متضرر خواهند شد. چراکه اگر تحریم‌ها به ویژه تحریم بانکی برداشته شود دیگر فاینانس مفهومی ندارد. با وجود این، در شرایط موجود یکی از راهکارهای منطقی برای دریافت طلب‌هایمان برقراری فاینانس است.

او یادآور شد: در حال حاضر ما می‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا میلیاردها دلار بدون استفاده در بانک‌های چین باقی بماند، در حالی که پروژه‌های عمرانی کشور نیاز مبرمی به تامین مالی دارند. وقتی این نیاز وجود دارد و می‌توانیم از منابع‌مان استفاده بهینه کنیم، چرا نباید از روش‌هایی چون فاینانس کردن پروژه‌هایمان استفاده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت تمام تلاش خود را به کار بسته تا بدهی‌های خود را از چین بگیرد، گفت: بانک مرکزی نیز در همین راستا تاکنون حرکت کرده است. به نظر نمی‌رسد مانعی در این زمینه وجود داشته باشد. برخی مسائل وجود داشت که اخیراً در سفری که مسئولان ایران به چین داشتند آن مسائل را جل کرده‌اند.

او یادآور شد: آنچه مهم است شرایط مناسبی ایجاد شده و باید بهترین بهره را از آن برد. درست است که اکنون اعلام شده که بر سر گشایش 36 میلیارد دلار توافق شده است، اگرچه بانک مرکزی هنوز رسماً اعلام نکرده که میزان فاینانس نهایی شده چه میزان است اما می‌توان امیدوار بود تزریق همین رقم نیز باعث شود با دسترسی به بخشی از بدهی‌هایمان زمینه پیشرفت پروژه‌های عمرانی کشور فراهم شود.

به اعتقاد قوامی، حداقل با به ثمر رسیدن این پروژه‌ها در جهت خروج از رکود اقتصادی بیشتر گام برداشته خواهد شد.

*بدهی 50 میلیارد دلاری چین به ایران
وی متذکر شد: البته به نظر نمی‌رسد ما به همین 36 میلیارد دلار بسنده کنیم، در مراحل بعدی قطعاً این رقم افزایش می‌یابد، چرا که چین در حدود 50 میلیارد دلار به ما بدهی دارد و قرار است تا سه برابر آن فاینانس پروژه‌های ما را انجام دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: منابع هنگفتی از پول نفت‌ ما نه‌تنها در چین بلکه در هند و برخی کشورهایی که ما به آنها نفت می‌فروشیم بلوکه شده است و باید به هر شکلی به آنها دسترسی پیدا کنیم. تعلل در این زمینه تنها باعث عقب افتادن ما می‌شود. فاینانس چینی راه‌حل منطقی است و باید بدبینی‌ها را در این زمینه کنار بگذاریم. این‌گونه نیست که چینی‌ها شرایط خود را به ما تحمیل کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016