سه شنبه 15 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

درگیری خیابانی در کوبانی پس از ورود داعش به شهر

بی بی سی - بنابه گزارش ها پیکارجویان گروه موسوم به دولت اسلامی وارد شهر مهم کوبانی در سوریه در کنار مرز ترکیه شده اند و درگیر زد و خوردهای خیابانی با مدافعان کرد این شهر هستند.

پیکارجویان این گروه (موسوم به داعش) از طرف شرقی وارد شدند و پرچم سیاه گروه را روی ساختمان ها و نقاط مرتفع به اهتزار درآوردند. شرق کوبانی در روزهای اخیر محل شدیدترین درگیری‌ها بوده است.

گفته می شود که صدها غیرنظامی درحال گریز از مرز به داخل ترکیه هستند.

با اشغال کوبانی گروه داعش کنترل باریکه بلندی در کنار مرز ترکیه را به دست خواهد آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیشتر یکی از مقام‌های کرد شهر کوبانی در شمال سوریه اذعان کرد که این شهر در معرض "خطر جدی سقوط" به دست شبه‌نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) است.

ادریس نسان به بی‌بی‌سی گفت که نیروهای داعش کنترل یک تپه استراتژیک بر فراز شهر را به دست گرفته‌اند و اکنون آتش‌بار آنها تمام نقاط شهر را در بر می‌گیرد.
'سلاح های محدود'

آسیه عبدالله یک سیاستمدار ارشد کرد که از رهبران حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان است و در کوبانی به سر می برد به بی بی سی گفت که درگیری ها در سه محله در جریان است.

او گفت:‌ "الان نبرد در خیابان های کوبانی جریان دارد. هنوز هزاران غیرنظامی در شهر هستند و داعش از سلاح های سنگین استفاده می کند. اگر الان جلوی آنها گرفته نشود، قتل عام وسیعی روی خواهد داد."

او اضافه کرد:‌ "آنها ما را تقریبا از همه طرف با تانک محاصره کرده اند. آنها با سلاح های سنگین شهر را گلوله باران کرده اند. جنگجویان کرد تا جایی که بتوانند با سلاح های محدودی که دارند مقاومت می کنند."

مصطفی بالی یک سخنگوی کردها در کوبانی به خبرگزاری فرانسه گفت که به همه غیرنظامیان دستور تخلیه داده شده و دو هزار غیرنظامی روز دوشنبه آنجا را تخلیه کردند.

پیشتر فرماندهی مرکزی آمریکا تایید کرد که حملات هوایی تازه ای توسط نیروهای تحت فرماندهی آمریکا انجام شده که "دو موضع داعش را در جنوب شهر منهدم کرده"، اما خانم عبدالله گفت که حملات در این ناحیه "بی اثر" بوده است.

او گفت:‌ "آنها سلاح های سنگین و تانک دارند، برای همین است که مقاومت ما محدود است و حملات هوایی بیشتری لازم است."

آسیه عبدالله گفت: "باقی جهان در مورد این قتل عام قریب الوقوع سکوت کرده است."

در سایر تحولات در روز دوشنبه:‌

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید حداقل ۳۰ جنگجوی کرد در دو حمله در شهر حسکه در شمال شرقی سوریه کشته شدند
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو قول داد از ترکیه که عضو ناتو است حفاظت شود:‌ "ترکیه باید بداند که اگر جنگ به این کشور سرایت کند، اگر هر حمله ای در نتیجه خشونت جاری در سوریه به ترکیه صورت گیرد، ناتو حضور خواهد داشت."
فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا با ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق دیدار کرد و قول داد که "از همه ابزارهای موجود برای شکست داعش استفاده خواهد شد."

اهتزاز پرچم داعش

شبه‌نظامیان داعش از سه هفته پیش کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه را به محاصره در آورده‌اند و شهر را با تانک و خمپاره زیر آتش گرفته‌اند.

خبرگزاری‌ها تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد پرچم‌های شبه‌نظامیان دولت اسلامی بر فراز یک ساختمان و یک تپه در حاشیه شرقی شهر کوبانی به اهتزاز در آمده است.

این اولین بار است که گزارش‌هایی از ورود نیروهای دولت اسلامی (داعش) به داخل شهر کوبانی منتشر می‌شود.

خبرنگاران محلی هم از وقوع درگیری‌های خیابانی در داخل شهر خبر داده‌اند.

به گفته این خبرنگاران، یگان‌های حفاظت خلق کردهای سوریه در حال تخلیه غیرنظامیان باقی‌مانده از داخل شهر هستند.

درگیری‌ها در این منطقه باعث آواره شدن بیش از صد هزار نفر از ساکنان این شهر عمدتا کردنشین و پناه بردن آنها به ترکیه شده است.

هر چند که امروز دوشنبه ۶ اکتبر یکی از مقام‌های محلی کرد در این شهر به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که هنوز صدها غیر نظامی در شهر حضور دارند.
صدای درگیری

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است و بر مناقشه سوریه نظارت داد گفت که جنگجویان داعش حدود ۱۰۰ متر در داخل شهر پیشروی کرده اند.

در گزارش این گروه آمده:‌ "جنگ چریکی شهری شروع شده و نبرد برای اولین بار در دو محله مقطلا الجدیده و کانی عربانی در شرق شهر در جریان است."

"جهادگرایان داعش و نیروهای کرد در خیابان ها و میان ساختمان های مسکونی مشغول نبرد هستند."

پروار علی محمد یک مترجم در شهر به خبرگزاری رویترز گفت:‌ "ما صدای درگیری های خیابانی را می شنویم. بیش از دو هزار نفر از جمله زنان و کودکان درحال تخلیه هستند. پلیس ترکیه درحال بررسی بار ماست."

پال آدامز خبرنگار بی بی سی در نزدیکی مرز می گوید که در تمام روز درگیری جریان داشته و دود از ساختمان ها بلند شده است و صدای انفجار از آنجا به گوش می رسد.

به گفته او مدافعان کرد شهر می گویند که با اشتیاق می جنگند اما به نظر می رسد این شروع روند سقوط کوبانی باشد.

خبرنگار بی بی سی شاهد تعداد زیادی آمبولانس در ترکیه بوده که برای برداشتن زخمی ها به مرز می روند. بسیاری از زخمی ها در بیمارستان های نزدیک مرز مداوا می شوند.

ترکیه هفته پیش قول داد مانع سقوط کوبانی شود و پارلمان این کشور مجوز عملیات نظامی علیه داعش را صادر کرد.

اما به نظر می رسد که این کشور اقدامی برای جلوگیری از پیشروی داعش صورت نداده باشد.

خبرنگاران می گویند ترکیه مایل نیست به نیروهای کرد این شهر کمک کند چون آنها متحد پ ک ک هستند که ترکیه آن را یک گروه تروریستی می شناسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016